[APP][Pro] SESSY Thuisbatterij (NL)

Tenzij de Sessy dongle die niet doorgeeft aan je app….
Heel apart, want de Youless doet dit wel

Lijkt me iets om met Sessy/Charged op te nemen. Is vast wel in firmware op te lossen

1 Like

Zowel in de sessy P1 dongel, Slimwise Smile P1, Homewizard P1 en m’n home build Pi dongle werken standaard, eerste drie ook gewoon in Homey. incl gas data.

Alle data die op P1 beschikbaar is komt er ook uit. (verbruik ect)
Type en versie zie ik alleen maar bij de Smile P1 en de Homewizard P1 (en m’n eigen) in de logging.

1 Like

Zijn er meer gebruikers waarbij Sessy laden en ontladen verkeerd om weergegeven wordt op het Energie dashboard?

1 Like

Ja dat klopt. Athom heeft besloten dat het vermogen van thuisbatterijen precies andersom moet lopen dan bij Sessy is geimplementeerd. Ik kan dat in de Sessy app aanpassen ( door het teken +/- om te draaien voor vermogen), maar dat heeft impact op alle flows en interne xom werkingen etc…

1 Like

Ik snap het dilemma. Dat zou dan weer optioneel moeten maar dat geeft waarschijnlijk nog meer onduidelijkheid bij beginners die hun eerste scripts maken. Voor mij heeft het geen prioriteit.

3 Likes

Ik ben er een tijdje tussenuit geweest en heb dit topic snel doorgescand, maar volgens mij niet gevonden wat ik zocht. Mocht ik eroverheen gelezen hebben, mea culpa ;-).

Is er een modus waarbij je Sessy oplaad met alleen PV output (dus het laadvermogen varieert ook mee met de beschikbare PV opbrengsten) en als de Sessy vol is, deze stroom op de duurste momenten teruglevert?

Dat kun je zelf met flows inrichten. Om te bepalen wat de duurste momenten zijn kun je de app Power by the Hour (PBTH) gebruiken.

Thanks voor de snelle reactie. Ik ga eens puzzelen.

Moet ik dan denken aan een flow die:

1. Kijkt of het een zonnige dag is, daarop de Sessy in de API modus zet.
  2. Vervolgens iedere x seconden het PV overschot monitort en de laadstroom van de Sessy’s daarop aanpast?
  3. Die vervolgens in de gaten houdt wat de duurste uren zijn van de dag.
  4. Berekent hoeveel uur er ontladen moet worden (aantal kWh gevuld / max ontlaad vermogen)?
  5. Dan tijdens dat aantal duurste uren het ontladen commando geeft?

Ik heb op hoofdlijnen wel zoiets in mijn hoofd zitten, maar ben bang dat dit erg complex voor mij is om dat goed uit te werken en misschien ook wel rekenintensief voor de Homey Pro. Of denk ik te moeilijk en kan het in eenvoudigere stappen?

Ik had eigenlijk gehoopt dat er een soort mix van de dynamische en nul-op-de-meter-modus was maar die is er nog niet.

Mocht er iemand al eens zoiets in elkaar gezet hebben, dan houd ik me aanbevolen voor een duwtje de goede richting op. :saluting_face:

Hoi @Petra_Feenstra

Ik heb je flow’s even als voorbeeld gebruikt. ( ik wil graag ook NOM/XOM combineren met ROI)
De NOM/XOM werkt perfect.
Echter als ik wil combineren met de ROI flow hier beneden loop ik een beetje vast.

Hoe kan ik nu het beste de NOM/XOM flow disabelen zoals jij dat doet in de ROI flow ?

Ik gebruik het voorbeeld wat boven aan dit topic is gepost door Gruijter.

1 Like

Misschien kan ik beter even aan @Gruijter vragen.
Ik ben ook redelijk nieuw in dit onderwerp, maar om even om mijn vorige post terug te komen.
Hoe kan ik er dus voor zorgen dat ik XOM en ROI combineer ?
Daarbij rekening houden met dat hij dus alleen smart ROI doet wanneer de verschillen de moeite waard zijn bv 0.1 winst, en als dat niet het geval is er XOM wordt gedraaid.
Even additoneel ik luisterde vanmorgen de Groene nerds podcast, daarin wordt verteld dat prijzen straks per 15 min zijn ipv per uur ( day ahead). Hoeveel invloed gaat dit hebben en moet de smart Roi hier nog op aangepast gaan worden ?

Ja PBTH moet ik hierop flink aanpassen.

Ah duidelijk, kan je me misschien ook nog helpen met mijn andere vraag :smile:

Gebruik de flow cards: FLOW INSCHAKELEN / UITSCHAKELEN.
Zoiets als dit:

1 Like

bedankt, ik ga er mee aan de slag :+1:

Er komen natuurlijk altijd meer vragen :smiley:
Ik zie dat je nu met de smart ROI op maar 1 Sessy de winst bekijkt maar je zet het doelvermogen wel op 2 Sessy 's ? Wat is de reden hier van ?

Is het hier niet de bedoeling per sessy een “nieuwe smart Roi vermogenbeschikbaar” te starten ?

Is er iets veranderd in homey energy/ de app nu zegt hij dat de accus aan het ontladen zijn terwijl dat eigenlijk precies andersom is

Wat dan? Ik zie het niet zo 123

Hij zegt ontladen maar hij is aan opladen

Maar in de totalen zie je toch geen verschil?