[APP][Pro] Quatt (nl)

@Raymond_Hagedoorn goed dat je het doorgeeft. Wil je een diagnostics report sturen? Dat kan als je naar de app instellingen gaat.

Ik heb het issue waarschijnlijk al gevonden. Nieuwe versie 1.0.1 is beschikbaar als test app.

1 Like

@trietsch Lijkt nu idd goed te werken :+1:
Thx

In de Home Assistant implementatie voor Quatt zie ik een aantal computed values, waaronder ook een computed COP waarde (en dus niet simpel thermisch vermogen / elektrisch vermogen), die berekend wordt op basis van de temperature delta tussen uitgaand en inkomend water, de flow rate en een fixed value: temperatureDelta * flowRate * 1.137888, waar temperatureDelta in graden celcius en flowRate in liters per uur.
Heb even kort gezocht, maar kan niets vinden over deze constante. Weet iemand hier meer van?

Versie 1.1.0 is beschikbaar als test app. Hierin zijn de COP en de water temperatuur delta beschikbaar.

1 Like

@trietsch, Ik heb nog een probleem met de volgende Flow kaarten. Het lijkt er op dat deze niet getriggerd worden:

Ik wil detecteren of de CV aangaat door sturing van de CIC. Heb namelijk een douche timer gebouwd op basis van vermogen van de CV. Die gaat nu ook af als de CV bijstaat, best onhandig om midden in de nacht opeens te horen dat iemand 5 minuten onder de douce staat ;-).
CV is aan/uit aangesloten door quatt, opentherm was niet mogelijk voor een Nefit ketel. krijg dus geen ketel waardes binnen via de CIC.

Bedankt

Hey @Raymond_Hagedoorn, waarschijnlijk ligt dat inderdaad aan het feit dat je CV middels aan/uit is aangesloten op Quatt. Als ik bij de metric values over tijd kijk van central heating mode (dat is de waarde die door de flow kaart CV (niet) aan het verwarmen gebruikt wordt), dan zie ik bij mij dat de waarde wel verandert over tijd:

Helaas kun je de bovenstaande grafiek nog niet maken, omdat ik insights nog niet af heb voor de Quatt app. Deze grafiek heb ik kunnen maken omdat ik de data uit Homey exporteer.

Dus, er kunnen twee dingen aan de hand zijn:

  1. De trigger card werkt inderdaad niet bij veranderende waarden
  2. De waarde verandert niet als de CV middels aan/uit is aangesloten

Zodra ik tijd heb zal ik eens nalopen of de kaart inderdaad niet triggert bij een veranderende waarde van central heating mode, dan kunnen we het eea uitsluiten.

Als je een douche timer wilt maken, dan kun je beter de flow card voor warm water gebruiken lijkt me.

@trietsch, ik zie in de Json dat “TtbTurnOnOffBoilerOn: A boolean value representing CiC’s command to switch an on-off boiler on… This property is only valid for systems with on-off boilers.” een waarde geeft als de CV aan staat bij aan uit geschakelde systemen. Vraag me even af welke waarde dat is in jou app.

Omdat mijn CV dus niet OpenTherm aangesloten is kan ik de flow card voor warm water niet gebruiken. Ik kijk naar het vermogen van mijn CV om de timer te starten, maar het vermogen veranderd dus ook als de boiler de CV gaat verwarmen. Vandaar dat ik naar een trigger aan het zoeken ben om de variabele te schakelen.

Raymond

Dank voor de mooie toevoeging van de COP.
Zou jij kunnen toevoegen welke pomp 1 en 2 is.
Alvast bedankt en wordt een hele mooie app voor de Quatt :+1:

klein beetje offtopic maar ,

@Raymond_Hagedoorn deze module kan je gebruiken om een nefit om te zetten naar open therm:

Nefit OpenTherm converter 7746901847 | Warmteservice

Hoi Trietsch,

Bij mij wordt de Quatt niet gevonden, ondanks dat de CIC wel in hetzelfde.LAN zit. Als ik in mijn deco app kijk, wordt de CIC met clientnaam tppg2 vermeld.

Mogelijk is dat onlangs veranderd? Ik zie op het Tweakers forum dat daar ook over wordt gesproken in relatie tot een firmware update van de Quatt/CIC.

Of heeft het mogelijk te maken met het feit dat hij op een andere accespoint verbonden is? In het Deco Mesh netwerk?

Misschien anderen die ook problemen ondervinden? Is hij ook via IP adres handmatig toe te voegen?

Groetjes

Sybren

Hey, sorry voor de late reactie. Meldingen van het forum stonden uit (nieuwe telefoon).

On topic: ik weet niet precies hoe de tp link deco’s werken, misschien dat er inderdaad een apart subnet gebruikt wordt per deco unit.
De Quatt CIC toevoegen met een fixed IP is (nog) niet mogelijk, staat op de todo lijst.
Wat je kunt proberen, is de Quatt CIC en fixed IP geven in de tp link deco settings, die in hetzelfde subnet zit als Homey.

Succes!

Hoi Trietsch

Ik krijg in de app geen waardes door. De quatt zit bij mij in het zelfde netwerk.
Kan ik hier nog iets aan veranderen?

Mvg Jeffrey

Hi Jeffrey,

Je kunt de Quatt dus wel succesvol toevoegen als device in Homey? En heb je 1 of 2 warmtepompen?

Robin

Ik heb een dubbele unit
Ik krijg alleen geen waardes te zien

Zo juist na het nogmaals opnieuw toevoegen van de quatt na een herstart van homey krijg ik nu wel waardes binnen

Bedankt

Interessant, laat maar weten als hij het weer niet doet. Ik zag dat er her en der wel wat crashes waren van de Quatt app, die ga ik nog even fixen. Kan zijn dat het daardoor kwam, dat het een hiccup vanuit de Quatt CIC was.

Hij blijft het goed doen dankjewel

1 Like

Met de update die ik vandaag doorkreeg op de homey wordt de Quatt netjes gevonden. Te gek!

@trietsch, Het valt mij op dat mijn quatt in homey nu al 2 maanden op standby staat op de variabele “controle modus” en “warmtepomp modus”. alle andere waardes (zover gebruikt) worden wel geupdate maar deze niet. wat kan het zijn?
image
image

image
deze wordt bv wel geupdate.

Heel simpel: de waardes zijn in al die tijd niet veranderd. De Homey app update altijd alle waardes, of ze nou veranderd zijn of niet.
Homey checkt echter zelf of de waardes aangepast zijn. Als dat niet zo is, dan wordt de datum en tijd van de laatste wijziging gebruikt.

Dit is dus verwacht en correct gedrag, maar ik snap dat het verwarrend is.

Edit: dat standby niet wijzigt in een andere waarde lijkt me sterk trouwens. Ik zal in de code moeten duiken om te kijken of daar wat aan de hand is.