433 / kaku ontvangst en zenden

Beste Lezers,

Gisteren de nieuwe Homey Pro binnen gekregen als vervanging voor de oude.
Ik had teveel apparaten en flows waardoor hij langzaam werd en soms vast liep.

Vandaag aan de slag gegaan met het opnieuw inleren van alle apparaten omdat de back-up niet de apps goed had geïnstalleerd.

Helaas liep ik al vrij snel tegen het probleem aan dat hij de deur sensor niet pakte. Ik dacht even dat het aan de nieuwe locatie van homey lag, dus ik heb hem verplaatst naar de locatie aar de oude homey ook staat en ook daar werkte hij niet.

Op de oude Homey werk hij vlekkeloos. Voor de zekerheid nieuwe batterijen erin gedaan maar ook dit maakt geen verschil.

Dit los gelaten en door gegaan naar andere ontvangers, maar ook hier werkte het slecht of niet, terwijl ook hier de oude homey, nu nog steeds perfect werkt.

Doe ik iets verkeerd of kan ik iets doen om dit te verhelpen ?

Groet,
Stephan

Hoi Stephan,

Als workaround / tussenoplossing, zou je evt de witte bol aan kunnen houden, en d.m.v. de Homesh app set voor bijv. KaKu blijven gebruiken.

Er zijn meer posts over het blijkbaar erg korte 433MHz bereik voorbij gekomen, terwijl het volgens de marketing een pietsie verder zou moeten reiken dan bij de Pro 2019.
De gouden tip is nog niet voorbijgekomen, behalve deze (zou raar zijn omdat het met de Pro 2019 allemaal nog prima werkt volgens je bericht): Als er maar één kaku zender of sensor een bijna lege batterij heeft, kan deze de 433MHz signalen compleet verstoren.
Je zou eens kunnen starten met 1 batterij gevoed KaKu apparaat, en van de andere KaKu apparaten de batterijen er tijdelijk uithalen. Of alles eens van nieuwe batterijen voorzien kan ook.

Werkt het eigenlij wel als je Homey naast de sensor zet, of helemaal niet?
Sowieso support inschakelen zou ik willen adviseren Support | Homey

1 Like

Hoi Peter,

Bedankt voor je berichtje.

Bedankt voor de tip voor de workaround.
Ik heb alleen al de oude homey weg gegeven aan mijn vader, die vond het natuurlijk helemaal geweldig.
Wil hem dan ook eigenlijk niet teleurstellen en daarbij vind ik dat dit gewoon hoort te werken.
Ook is het even door mijn hoofd gegaan om de 433 te vervangen maar het zijn er nu even teveel nog, dan lopen de kosten voor nu te ver op.

Ik heb niet veel apparaten op batterijen, behalve een paar Somfy handzenders, een paar kaku zenders en dan de deurcontacten.
Ik heb alle batterijen eruit gehaald maar zonder resultaat, daarbij als er ergens bij de buren een bijna lege zender ligt dan zou dit ook kunnen storen, wat natuurlijk de test niet zo sterk maakt.

Wat er wel werkt:

  • Deursensor binnen bereik van 4 meter, beton (1e verdieping) werk ook gewoon binnen de 4 meter.
  • Voordeurbel (die trouwens op bijna de zelfde plek zit als de sensor) werkt prima
  • Aantal ontvangers werken prima aan de andere kant va de woonkamer maar ook 1 weer niet, die veel dichterbij zit.

Wat werkt er niet:
die ene ontvanger op 3 meter van de homey.
Deursensor verder dan 4 meter
Ontvanger in gang werk soms wel soms niet, dat lijkt precies de afstand waarop het slecht word.

Daarbij vond ik het vreemd dat de installatie van Z-wave rookmelders niet lukt buiten 4 meter vanaf de homey. Hij herkende wel drukken op de knop tijdens installatie maar ronde de installatie niet af.
Dichterbij werkte het vlekkeloss en daarna op zolder gewoon ontvangst van die rookmelder.

Er lijkt meer wifi uitval te zijn van Homey, ik heb dit eerder niet opgemerkt en de andere apparaten op internet lijken er geen last van te hebben, maar dit is niet 100% zeker.

Support heb ik een mail gestuurd en reageerde de zelfde dag nog, waarvoor echt complimenten gezien de slechte berichten hierover!!

Dit is zijn bericht:

Bedankt voor het contact opnemen met onze support.

Vervelend om te horen dat je zulke ervaringen hebt met 433MhZ

Het klinkt alsof de power adapter van Homey Pro kapot zou kunnen zijn. Zou je Homey Pro eens kunnen testen met een andere adapter? Voor deze test kun je bijvoorbeeld de adapter van je telefoon gebruiken. Let wel op dat deze 5V (5.2V als je de Ethernet Adapter ook gebruikt) en tenminste 2A (2000mA) output heeft. Gebruik geen adapter met minder dan 2A output, dit kan namelijk tot gegevensverlies leiden!

Kun je me laten weten of Homey Pro 433MHz wel goed werkt met een andere adapter? Zo ja, zou je dan direct je adresgegevens kunnen doorgeven zodat we deze adapter voor jou kunnen vervangen?

Met vriendelijke groet,

Best Regards,

Peter

The Athom support team.

Ik heb dit uiteraard ook direct geprobeerd, juist omdat ik toen dacht, misschien is de Ethernet adapter dan niet goed. Dus aangesloten zonder die adapter en ook op andere adapter met ander snoer, zonder positief resultaat.

Groet,
Stephan

1 Like

Graag gedaan, Stephan.

Dat ben ik geheel met je eens natuurlijk, maar daarmee los je het probleem op dit moment niet op.

Zet Homey tijdelijk eens op zijn kant. De antenne’s zitten nl. aan de onderkant. Wie weet…

Toch iets vaker support.homey.app bezoeken :blush:

En dat heb je dus ontdekt:

Let er op of dit enkel de GUI (mobiele- en web app) betreft (“Homey is onbereikbaar”) , of dat écht de wifi verbinding is uitgevallen.
Met bv. NetScan app kun je je router monitoren, en de resultaten in bv SimpleLog lokaal op Homey laten opslaan.
Het vermoeden is dat er niet echt iets misgaat met de verbinding zelf, maar met het gedeelte dat de GUI gebruikt.
Met de Pro 2019 kan ik dat gedrag reproduceren door een app expres uit zijn geheugen te laten lopen, boven de 60 a 70 MB kon de app niet meer verbinden, maar Homey bleef online, al het wifi spul bleef ook gewoon werkten.

Homey was en is erg ‘picky’ wat betreft wifi verbinding.
Als je een mesh systeem hebt, zorg dat H. op één AP ‘vastgeplakt’ zit. Dat kan met band steering, transmit power of MAC filtering.
Reserveer ook een IP adres voor H. op je DHCP server.

Mooi, en top dat je dit hier even vermeldt!
Het is nl. niet zo zwart/wit.
Mensen laten het vaak niet meer weten als alles goed en snel ging, dus de slechte berichten zijn een deel van alle ervaringen.
Ik merk ook dat men enkel schrijft “jee het duurt 2 tot 3 weken voordat support tijd heeft”, omdat dat bovenaan het ticketsysteem staat vermeld.
Hoe lang het écht geduurd heeft hoor je veel minder vaak vermoed ik.
Men vergeet ook dat het een geheel kosteloze service is.
Ik heb altijd prima ervaringen met support qua responsetijden.

Hoi Peter,
Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie.

Homey op zijn kan zetten maakte geen verschil in afstand helaas. Wel goede tip :slight_smile:

Haha, Ja precies ik ben niet van het lezen zeg maar :wink:
Eerst proberen en etteren, lukt het niet dan hulp zoeken en vragen.

Ik heb inderdaad een Deco systeem met Mesh.
Dit nu uitgeschakeld voor de homey, IP adres had ik inderdaad ook al gereserveerd.

Als het probleem zich wederom voor doet dan zal ik het gaan loggen, goede tip!

Fijn weekend nog!

Groet,
Stephan

1 Like

Vandaag e-mail gehad van Athom/homey dat er een nieuwe is opgestuurd. Er lijkt iets mis te zijn met de homey.

Ik kan de oude terug sturen als ik de nieuwe heb zodat ik hem nog kan gebruiken en alles over kan zetten.

Wederom top service en super snel geregeld.

Ik laat het weten als ik de nieuwe heb aangesloten en het probleem is opgelost.

1 Like

Ah, super service. Het is ff zweten, met testen en omzetten, maja. Ben wel reuze benieuwd of het echt aan jouw specifieke Homey lag en dat de nieuwe het gewoon goed doet.

Helaas, er is geen millimeter verbetering met de nieuwe Homey.

Ik heb de mail weer beantwoord en wacht de reactie af.

Hou je op de hoogte

Hmmm was er al een beetje bang voor. Er zijn meerdere 433MHz issues met de Pro23 gemeld.