433 apparaten werken niet meer

Ik heb al ruim 2 jaar de Homey pro 2023 waarmee ik diverse kaku apparaten en brel gordijnen gebruik.

SInds ongeveer 2 weken werkt dit allemaal slecht, of zelfs helemaal niet meer. De bewegingsmelder registreert niets, de stopcontacten worden niet aan/uit gezet, de gordijnen gaan vaker niet dan wel open/dicht, enz…

Inmiddels heb ik via mijn Deco router de Homey een vast ip adres gegeven, geen mesh en alleen verbinden met de 2,4 gHz. Ik heb al een paar keer PTP uitgevoerd en laat de Homey nu standaard om 3:00 in de nacht opnieuw opstarten. Het gebeurt dan regelmatig dat de Homey om 7:30 nog steeds niet benaderbaar is, en dus ook geen apparaten aanstuurt. Als ik dan kijk in de lijst met verbonden apparaten in mijn Deco router, staat de Homey op offline.

Als de Homey op een gegeven moment weer wel benaderbaar is en ook verbinding heeft met de Deco, werken de 433 mHz apparaten dus nog steeds slecht/niet. De overige, meest Zigbee, apparaten werken wel gewoon goed.

Ik heb gelezen dat een lege accu/batterij van een 433 apparaat een constant signaal kan gaan zenden waardoor de rest verstoord wordt. Hierop heb ik van alle apparaten de accu of batterijen verwijderd zodat ze niets kunnen verstoren, maar dit lost niets op. Er is hier in huis het afgelopen half niets aan apparatuur bijgekomen of gewijzigd, dus het komt echt zomaar uit het niets voor mij.

Ben ik de enige die hier last van heeft of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Heb je de adapter al vervangen? De meegeleverde adapter kan problemen opleveren. Homey Pro 2023 heeft minimaal 5.2V en 2A nodig

Ik heb alleen een 5v 3a usb-c lader en die heb ik nu aangesloten sinds 3 kwartier. Al die tijd draait de verlichting normaal, maar maakt hij geen verbinding met internet.

Komt dit door de usb lader die ik nu gebruik, of hoort het dat een verbinding maken zo lang duurt. Mijn deco geeft aan dat hij nog offline is en via mobiel internet is hij ook niet bereikbaar.

Een kwartier geleden maar weer de originele adapter aangesloten, want hij wilde maar niet verbinden met internet en dus niet te bedienen.

De originele adapter is 5,2v en 2a, dus dat is goed dan neem ik aan? Zo nee, welke vervangingsadapter zou ik dan moeten hebben? Zou het zin hebben om de ethernet adapter aan te schaffen?

De originele adapters zijn niet altijd stabiel, dit staat al langer bekend (er zijn veel posts over op het forum).

Een adapter van 5.2V en minimaal 2A van een betrouwbaar merk (Anker, Ugreen Samsung, etc.)

Waarschijnlijk niet.

Het kan ook aan de USB-kabel liggen. Heb je deze ook al vervangen?

Gisteren heb ik een andere usb kabel geprobeerd, samen met die andere usb lader.
Alle usb-c laders die ik zie hebben 5V en geen 5,2V zoals je eerder aangaf.

Verder zag ik ook ergens staan dat je bij de Developer Tools kan kijken of er ergens ‘false’ staat, maar ik weet nu niet of dat goed is, of juist niet. Dit krijg ik te zien:

Het gaat om de videoCoreUnderVoltageOccured / ...Currently waardes. Als je daar een ‘true’ ziet staan dan heeft zich een of meerdere keren een situatie voorgedaan dat de spanning te laag was. Dat wordt doorgaans gelinkt aan de stroomadapter en/of USB-kabel.

Je zou de situatie eens voor kunnen leggen aan Athom (via Support | Homey). Mocht het aan je stroomadapter liggen, dan kunnen ze je ook een nieuwe opsturen.

Echter, aangezien je aan geen ‘te lage spanning’-meldingen hebt, is het de vraag of het aan je stroomadapter en/of USB-kabel ligt.

Okee, dus dan zal het hoogstwaarschijnlijk niet aan de stroomadapter en kabel liggen.

Gisteravond ging ineens een van mijn gordijnen iedere 5 minuten omhoog en weer omlaag, zonder dat daar aanleiding voor was. Er is geen flow die dat regelt en dus heb ik Support Homey een bericht gestuurd.

Vanmorgen had ik al een reactie, dus dat stemt positief. Wel in het Engels, terwijl ik dacht een Nederlands product en fabrikant te hebben, maar goed. Het probleem ligt waarschijnlijk aan de firmware die niet goed geïnstalleerd zou kunnen zijn. Ik moet de Homey met mijn pc verbinden en, na het downloaden en installeren van de Homey USD driver, de firmware upgraden.

Het installeren van de nieuwe firmware op de Homey duurde een minuut of 5, maar daarna begint het verifiëren. Hij is nu al 3 kwartier aan het verifiëren. Hoort dat zo lang te duren, of is er gewoon een probleem met mijn Homey?

Staat er iets in de device log in Homey? Deze kan je vinden bij het apparaat in Homey (laatste tabje)

Ik heb altijd in het Nederlands contact met hen. Geen idee waarom ze in jou geval overgaan op het Engels :man_shrugging:.

Ik heb zelf ook een keer meegemaakt dat bij het installeren van de firmware via de USB-tool deze eindeloos op verifiëren bleef hangen. Na geruime tijd wachten (ik meen een half uur) heb ik de Homey van de stroom gehaald en opnieuw gestart.

Bleek dat de firmware gewoon geïnstalleerd was, maar de installatie om onbekende reden op die laatste stap bleef hangen.

Je zou hetzelfde kunnen proberen.

Helaas heeft de Brel rolgordijnmotor geen log, dus ik kan niet zien waarom deze spontaan open en dicht ging.

Na 3x keer opnieuw de firmware te hebben geïnstalleerd en iedere keer ruim een uur gewacht te hebben op de verification, ben ik daar mee gestopt. Toen ik de Homey weer op zijn plek zette, kreeg ik binnen 2 minuten alweer de melding dat hij verbonden was, waar dit de afgelopen weken soms wel een aantal uren duurde.

Op dit moment werken alle apparaten weer goed en gaan er geen dingen spontaan aan en/of uit. Misschien dat de firmware update toch heeft geholpen en dat ik de verificatie heb onderbroken niet uitmaakte…

De omhoog/omlaag commando’s kunnen ook vanuit een externe bron komen (niet vanuit Homey). Omdat de Brel motoren geen rolling codes gebruiken, kan iedereen in de buurt het signaal van de afstandsbediening kopieren zodra je deze verzend met de afstandsbediening of vanuit Homey.

Dat zou dan inderdaad een mogelijkheid zijn, maar waarom zou je het signaal van een gordijn van iemand willen kapen? Misschien per ongeluk…

In ieder geval kreeg ik nu reactie terug in het Nederlands en dat ik inderdaad gewoon de Homey los kon koppelen. Sindsdien werkt alles weer en hoop ik dat ik nu weer rust heb, wat de Homey betreft.

Dank voor jullie reacties!