Homey pro 2023 werkt niet meer

Dag allemaal,

Sinds ongeveer een week ondervind ik steeds meer problemen met mijn Homey Pro 2023.

Het begon ermee dat de verbinding met de Homey-app regelmatig wegviel, maar telkens automatisch terugkwam. Enkele dagen later merkte ik dat sommige apparaten niet meer reageerden wanneer Homey wel verbonden was. Kort daarna werkte ongeveer de helft van mijn apparaten niet meer, zowel Zigbee-apparaten als apparaten die via een API gekoppeld zijn.

De meeste apparaten kreeg ik opnieuw werkend via de functie β€˜Repareren’, maar geen enkel Shelly-apparaat (over zigbee) kon opnieuw verbonden worden.

Ondertussen kan ik helemaal geen verbinding meer maken met Homey. Wanneer ik de Homey opnieuw opstart door de voeding te onderbreken, verschijnt eerst een rode lichtring. Daarna gaat de ringverlichting volledig uit en blijft het apparaat onbereikbaar.

Heeft iemand dit probleem al meegemaakt of een idee wat de oorzaak kan zijn?

Je zou dit kunnen proberen:

Source: What the LED Ring animations on Homey Pro mean.

Ook kun je een andere geschikte stroomadapter proberen, als je die hebt liggen.

Anders kun je het beste contact opnemen met Athom via: Support | Homey

Bedankt voor de link! ik heb een backup gemaakt en een firmware update uitgevoerd. Nu lijkt alles terug te werken. Ik houd het de komende dagen in de gaten, als het probleem zich opnieuw voordoet zal ik nog een factory reset proberen uit te voeren.

Heb je de adapter al een keer vervangen? De adapters die inbegrepen zijn met Homey veroorzaken vaak problemen

Het heeft enkele dagen goed gegaan maar ondertussen zie ik de homey opnieuw regelmatig offline gaan. Ik zal dus eens proberen met een andere adaptor. Enige voorstellen welke het meest geschikt is? (Ik denk dat homey gebasserd is op raspberry pi of soortgelijke mini pc, zou een adaptor voor rpi5 het probleem oplossen?)

De Homey Pro 2023 wordt geleverd met een 5.2V / 2.1A stroomadapter. Met name dat iets hogere voltage dan gebruikelijk is relevant. Een reguliere 5V-adapter in combinatie met de in Homey verwerkte Raspberry Pi CM4-module geeft in sommige gevallen net te weinig voltage. Zeker als je ook de Homey Ethernet-adapter gebruikt.

Je kunt ook contact op nemen met Athom (Support | Homey) en hen de situatie voorleggen. Als het inderdaad een probleem met de adapter is dan kunnen ze je een nieuwe sturen.

Los van de adapter probeer ook een andere USB-kabel. Er zijn meerdere berichten op dit forum van gebruikers waarbij ofwel de adapter of USB-kabel niet goed genoeg werkte.

Elke adapter van minimaal 5V en 2A zou moeten werken.

en @smarthomesven

Aangezien jullie mij hierbij aan het helpen waren, wil ik graag even een update geven over de situatie.

Ik had een nieuwe USB-kabel besteld die specifiek geschikt is voor laden met een hoger vermogen. Vermoedelijk heeft deze dikkere aders en daardoor minder spanningsverlies over de kabel.

Terwijl de nieuwe kabel onderweg was, viel de Homey opnieuw uit. Ook deze keer wilde hij niet meer opstarten nadat ik de voeding had losgekoppeld en opnieuw aangesloten. De enige manier waarop ik hem weer aan de praat kreeg, was door eerst een back-up te maken, vervolgens een factory reset uit te voeren en daarna de back-up terug te zetten. Daarna startte hij opnieuw normaal op.

Vandaag is de nieuwe kabel toegekomen. Toevallig viel de Homey opnieuw uit voordat ik de kans had gehad om de kabel te vervangen. Na het aansluiten van de nieuwe kabel startte hij meteen weer op.

Nu is het afwachten en hopen dat het probleem hiermee opgelost is.

Voor Pro 202x modellen is dat 5,2VDC

Dit geldt alleen voor het 2023 model :grinning_face:. Athom levert de nieuwere modellen met een 5V / 3A-adapter.

Athom gaf de volgende reden, waarom het 2023-model een stroomadapter heeft met een iets hoger voltage:

Okee, scherp! :saluting_face: Ik zal het proberen te onthouden :grin: