Draadloze weersensoren probleem

Hallo,

sinds kort komt het voor dat de 433mhz sensoren op willekeurige momenten ermee ophouden.

De enige werkende manier die ik heb gevonden is de Homey(pro) te herstarten.

De sensoren (5) stoppen allemaal tegelijk en dan werken de automatisergsprocessen ook niet meer natuurlijk.
Als voorbeeld, de luchtbevochtiger in de woonkamer die via 1thermo/hygrometer word aangestuurd is dan meestal merkbaar.

Paar screenshots:

Hoop dat iemand weet wat te doen,
Wibo

Goede middag wibo

Heb sinds woensdag 3 maart 2021 het zelfde probleem.
Temperatuur sensor wordt niet meer herkent en mijn kaku module die ik achter een schakelaar heb zitten werkte niet meer. Apps al opnieuw gestart maar dit gaf geen resultaat.
Daarna homey pro op nieuw op gestart daarna werkte mijn temperatuur sensor en kaku schakelaar weer erg vreemd misschien wat voor de ontwikkelaars van de homey.
Ik denk geen app probleem maar echt een homey problem, of een combinatie er van.

Marco

Altijd beter om dit via support@athom.com te melden, Athom leest hier niet mee.

Ga ik doen ,maar ik zie niet meer problemen hier mee. Je zou zeggen dat meerdere gebruikers dit probleem moeten hebben.

Groet
Marco

Ik heb ook dat na een tijd alle KAKU wandzenders niet meer gezien worden door Homey, terwijl KAKU lampen wel bediend kunnen blijven worden. Ook bij mij helpt een app restart niet, een Homey reboot wel. Andere hardware hielp bij mij niet. Als de storing bij mij optreedt dan doet de Record button in Homey Developer ook niets meer. Die werkt dan ook weer wel prima na een herstart.

Bij Athom waren geen vergelijkbare meldingen binnengekomen, maar ik vind dit er in ieder geval heel veel op lijken. Het is per slot allemaan 433Mhz. Ik heb dit bij Athom gemeld, maar het is handig als jullie dat ook doen. Hopelijk kunnen zij zien of er een verband is als er meer mensen met problemen zich melden, of weten ze dan beter waar ze moeten zoeken.

Hallo Marco,

het is een aardige zoektocht geweest om alles uit te zoeken en had eigenlijk niet verwacht dat er nog iemand was die hierop zou reageren.

In de tijd tot nu ben ik echter ook achter wat nieuwe dingen gekomen, die ik graag deel.

Op het moment dat het probleem optreed, is er helemaal geen ontvangst meer van de 433mhz band (op Homey).

Dit constateerde ik doordat statussen niet meer veranderen van schakelaars bij het bedienen van een afstandsbediening bakje.
En wanneer je in de development omgeving bij signals gaat capturen er totaal niets meer binnenkomt.

Herstart van apps “draadloze weersensoren” / “klikaanklikuit” maakt niets uit.
Herstarten Homey wel, alleen wou ik dat ook niet elke nacht doen…

Toen op een dag dat ik een demo gaf aan een collega, trad het probleem ook op, alleen bleef een elektrische kachel toen ook “hangen” omdat er geen trigger meer van een temperatuursensor ontvangen werd…

Het uiterst bijzondere wat ik toen constateerde, was dat wanneer er een “send” actie werd gegeven van de 433mhz, de hele boel weer op gang kwam.

Nu heb ik dus een 2tal flows gemaakt met berekeningen van de thermometers en wanneer die na x minuten gelijk zijn, hij een uit signaal verstuurd, waarna de thermometers (eigenlijk de 433stack?) weer op gang komt.

Misschien interessant om dit ook eens te testen.
Probleem lijkt achteraf wel iets anders maar hopelijk kun je er iets mee.

Lijkt btw met versie V5 minder vaak voor te komen of niet, (zal de flow eens uitschakelen)

(even zien of ik de flow kan delen).

Groet Wibo

Hmmm, interessant, dat is inderdaad nuttige info. Ga ik zeker proberen. Wel wonderlijk want ik stuur best veel signalen uit, en het probleem kon bij mij ook best lang aanhouden als ik geen zin/tijd had voor een reboot (het oranje zwaailicht van de Homey ring zit naast 2 kinderslaapkamerraampjes :frowning: )
Ik zou verwachten dat ik dan ook gemerkt had dat het weer goedkomt.

Hoe lang geleden heb je dit ontdekt, want ik krijg het idee dat het probleem bij mij de laatste tijd iets verbeterd is. Ik had dat erop gegooid dat ik e.e.a. aan KAKU spul aan het vervangen was door Fibaro.

Als je ook veel send acties geeft, zou je inderdaad verwachten dat hij zichzelf er ook weer uit haalt.

Achter de toevallige samenhang met send acties kwam ik zo’n maand geleden.

Heb momenteel de flow uitgeschakeld, alleen denk ik dat ik de uit acties er uit haal en ze weer inschakel.
Anders weet ik nog niet wanneer het optreed (terugzien via insights is dan makkelijker).
Al hoop/denk ik dat het ook wel eens opgelost zou kunnen zijn met V5 van Homey.

Hier nog de flow:

Goedemiddag wibo

Top dat je al wat meer te weten ben gekomen,maar

dit zou toch niet mogen dat er op de achtergrond iets niet meer ingelezen wordt ,heb het ook gemeld bij Athom dat ik dit probleem constateer.

Ik ben een redelijk nieuwe gebruiker ,werkte eerst met domoticz en een rfxcom.

Ik dacht ga nu iets kopen wat meer compatibel is met meerdere systemen .

Maar ik heb deze ervaring nooit gehad met de rfxcom ism domoticz.

Dus eigenlijk vind ik dat ze dit zelf zoude moeten kunnen oplossen.

Ik hoor graag van je. Ps had jij dit ook gemeld bij athom?

Groet,

Marco

Hallo Marco,

inderdaad wel handig misschien om nog even te melden voor diegene die met V4 van de Homey firmware werkt en Athom hier misschien nog iets mee doet/kan.

Als ik al weet of het probleem met de actuele firmware optreed, laat ik dit nog wel weten hier (en meld het uiteraard ook bij Athom).

Het testen heeft me echter wel dagen/weken gekost omdat ik eerst dacht dat ik misschien iets te fanatiek was met variabelen en flows, dus het kan even duren (trad ook niet elke dag op).

Groet, Wibo

Wibo, even voor de info ik heb V5 draaien op mijn homey pro,
Dus denk niet dat het opgelost is.

Ik zit ook op V5, had de problemen al langer (eens in de zoveel weken, ook met v4). De problemen leken erger te worden tijdens de beta V5 eind vorig jaar maar ik heb nu ook veel minder last met de stable build. Dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik minder KAKU heb nu.

Kaku versie is ook laatst naar v6.0.0 geüpdate ik weet niet precies wanneer dit was lijkt wel een beetje in de zelfde tijd.

Er was een nieuwe versie met een nieuwe implementatie (ook al stond in de release notes alleen “nieuwe iconen”). Daar waren heel veel problemen mee, dus versie 6.0 id eigenlijk een rollback naar de versie ervoor. Er is nu een testversie V7 om te kijken of de nieuwe implementatie goed te krijgen is. Mijn eerste poging hiermee maakte alles alleen maar erger.

Hallo Marco,

je hebt gelijk, het is nog niet opgelost :frowning:

Het heeft even geduurd, aangezien ik het eerst goed wou testen maar het is inmiddels 2x gebeurd toen ik er de vinger op kon leggen.

Heb het ook aan Athom doorgegeven inclusief mijn bevindingen en dat het in V4 nog veel erger was maar helaas dus in V5 nog niet is opgelost.

Vanaf Gisteren ook weer geen communicatie met mijn ingangen van de kaku en de temperatuur opnemer ,homey op nieuw gestart alles weer ok.
Nu dus weer 1x gebeurd na de melding die ik gedaan heb.

Groet,
Marco

Goede middag
Van af gisteren avond weer problemen met het niet ontvangen van de 433Mhz ingang signalen, temperatuur sensoren en kaku zenders worden niet meer ontvangen!.
Na opstart homey worden de signalen weer ontvangen.

Hoop wel dat ze dit wel een keer kunnen op lossen!

Groet,
Marco.

Hallo Marco,

gisteren heb een reactie gekregen van Athom nadat ik een diagnostisch rapport heb opgestuurd.

Aangezien ik er pas een paar uur later achter kwam (zag het toevallig weer in de logs staan:inactieve sensoren, allemaal tegelijk)
Heb ik toen pas op send rapport gedrukt.

Er was helaas niets bijzonders te zien door Athom, ook mede door de vele acties (ja veel flows), dus helaas.

Wel heb ik het volgende terug gekregen, wat je zou kunnen proberen:

Quote:
Voor de meeste gebruikers waar ik dit heb gevonden. verhelpt deze actie het probleem:

  1. Zet je Homey in recoverymode door deze 1 minuut op de kop te zetten.
  2. Als Homey in de setup modus staat moet je vervolgens met een laptop of desktop naar https://setup.athom.com.
  3. Selecteer de gewenste taal, en ga naar de volgende stap.
  4. Kies hier voor “Doorgaan in de browser” (staat er in het grijs), en volg de stappen op je scherm.
  5. Als je “zoeken naar updates” in beeld krijgt, druk je de ALT toets op je toetsenbord in. Druk op 'Volledige update downloaden".
  6. Kies er vervolgens voor om je gegevens te behouden. Homey heeft nu nog enige tijd nodig om de update te installeren.

Binnenkort ga ik het eens proberen, alleen staat het bij mij niet in de brand, aangezien ik sinds V5 het probleem toch een stuk minder ervaar.

Hoop dat jij hier iets mee kunt, het schijnt (zo lees ik het) dat er wel meer zijn die dit probleem ervaren…

Toevoeging:
Momenteel ben ik erachter gekomen, dat het erbij hoort.
Na vele en vele email contact met Athom en diagnostische rapporten opsturen, is er geen oorzaak aan te wijzen.

Het enige wat naar boven kwam, is dat ik te fanatiek Homey gebruik en dat daardoor het cpu gebruik op tijden erg hoog piekt, wat ervoor kan zorgen dat de 433mhz verwerking crasht (crasht is mijn idee).

Helaas was dit niet uit de logfiles naar boven te halen, wat er bij mij voor heeft gezorgd 433mhz apparatuur langzaam te vervangen door 2weg protocol apparaten.

Wel jammer en prijzig, alleen beter dan een onbetrouwbare automatisering.

Hallo allemaal
Werkt deze met homey ?

Hallo Jonathan,

helaas ben ik er tot op heden niet achter waar je dit kunt vinden.

Echter de thermometers die ik zoal heb zijn wel van Dostmann.
Misschien dat iemand anders kan uitleggen waar je de support lijst kunt vinden.