Är det fler än jag som upplever stora problem med 433 MHz-systemet just nu? Jag har flera flows som är beroende av olika 433-sensorer, och den senaste veckan/veckorna har det fungerat uselt.
Kikar jag på de enskilda enheterna så uppdaterar de inte på timmar, vilket ju gör dem helt värdelösa för att styra flows.
Att starta om “Wireless Weather Sensors”-appen hjälper inte. Startar jag om Homey så händer det att felet inte avhjälps så jag får reboota direkt igen, och då vaknar det till liv…tills det fallerar igen efter ett tag.
Jag har kvar min gammal Tellstick, och där lever alla 433-sensorer som de ska.
Att styra 433-enheter fungerar, så detta verkar enbart handla om Homeys förmåga att ta emot data från 433-sensorer (vilket jag alltid tyckt varit lite skakigt, i alla fall i jämförelse med Tellstick, men så här dåligt har det aldrig varit tidigare).
Ingen annan som upplever samma problem som jag med “Wireless Weather Sensors”-appen? Jag tror att det är appen i sig som är boven, eftersom styrbara 433 MHz enheter fungerar fint även när alla sensorer är märkta som “Device Unavailable”.
Gränsen är nära att jag skippar Homey nu. Jag har så mycket problem att jag lägger flera timmar per dag för att övervaka mitt system, och det känns ju som raka motsatsen till vad ett hemautomationssystem ska göra för ens vardag. Jag har tvingats skapa ett flow som startar om Homey när den viktigaste sensorn inte har rapporterat på en timme, vilket ju känns väldigt drastiskt.
Det trista är att det är de två appar som jag använder mest som strular: “Wireless Weather Sensors” och “group” apparna. Jag har försökt få hjälp med detta i internationella forumet, men en moderator är ute efter mig av någon anledning, så det är som att banka huvudet i en vägg. Och apputvecklarna är allt annat än hjälpsamma. Jag har givetvis skickat en supportförfrågan till Athom, men har inte fått något svar.
Jag har älskat Homey sen jag skaffade den för några år sedan, men när det fungerar så här dåligt håller känslorna på att övergå i frustration och hat…speciellt när man inte får någon hjälp.