Stora problem med 433 MHz-sensorer för närvarande?

Hej Homeys!

Är det fler än jag som upplever stora problem med 433 MHz-systemet just nu? Jag har flera flows som är beroende av olika 433-sensorer, och den senaste veckan/veckorna har det fungerat uselt.

Kikar jag på de enskilda enheterna så uppdaterar de inte på timmar, vilket ju gör dem helt värdelösa för att styra flows.

Att starta om “Wireless Weather Sensors”-appen hjälper inte. Startar jag om Homey så händer det att felet inte avhjälps så jag får reboota direkt igen, och då vaknar det till liv…tills det fallerar igen efter ett tag.

Jag har kvar min gammal Tellstick, och där lever alla 433-sensorer som de ska.

Att styra 433-enheter fungerar, så detta verkar enbart handla om Homeys förmåga att ta emot data från 433-sensorer (vilket jag alltid tyckt varit lite skakigt, i alla fall i jämförelse med Tellstick, men så här dåligt har det aldrig varit tidigare).

Ingen annan som upplever samma problem som jag med “Wireless Weather Sensors”-appen? Jag tror att det är appen i sig som är boven, eftersom styrbara 433 MHz enheter fungerar fint även när alla sensorer är märkta som “Device Unavailable”.

Gränsen är nära att jag skippar Homey nu. Jag har så mycket problem att jag lägger flera timmar per dag för att övervaka mitt system, och det känns ju som raka motsatsen till vad ett hemautomationssystem ska göra för ens vardag. Jag har tvingats skapa ett flow som startar om Homey när den viktigaste sensorn inte har rapporterat på en timme, vilket ju känns väldigt drastiskt.

Det trista är att det är de två appar som jag använder mest som strular: “Wireless Weather Sensors” och “group” apparna. Jag har försökt få hjälp med detta i internationella forumet, men en moderator är ute efter mig av någon anledning, så det är som att banka huvudet i en vägg. Och apputvecklarna är allt annat än hjälpsamma. Jag har givetvis skickat en supportförfrågan till Athom, men har inte fått något svar. :slightly_frowning_face:

Jag har älskat Homey sen jag skaffade den för några år sedan, men när det fungerar så här dåligt håller känslorna på att övergå i frustration och hat…speciellt när man inte får någon hjälp.

Hej Paxman.
Själv har jag 70-80 noder i mitt HomeyPro 2023 system med allt från Zigbee, shelly (wifi), zwave och även ett antal gamla 433 MHz väggpluggar och sensorer. Väggpluggarna har ju konstant matning och därför bättre effekt på mottagningen men de batterimatade sensorerna lider av Homey’ns dåliga antenn för just 433MHz.
Jag byggde om min H.Pro och lade ut en guide på hur här: Improved antenna for 433 MHz units and sensors
Med vänlig hälsning, Göran

1 Like

Tack för länken Göran. Ska spara den guiden i min Homey bokmärksmapp för om jag skulle byta till 2023 någongång. :+1:

Mina problem är dock inte relaterade till Homeys usla räckvidd för 433 MHz sensorer, utan det är något som fryser hela protokollet. Så här ser det ut i Insight för mig precis nu:

Som ni ser hände något kl 08:32. ALLA sensorer är “flat line” och Homey indikerar dem som “unresponsive”. Detta håller i sig tills Homey startas om. Som jag skrev tidigare så fungerar det dock att styra 433 MHz enheter även när sensorprotokollet är fruset.

Jag har fått kontakt med Homey support och vi har i skrivande stund 34 unika mejl fram och tillbaka. Teknikerna har ingen aning om vad som är felet. :confused:

1 Like

Inga problem här, kör med flera 433mhz och några går via appen “Wireless Weather Sensors”. Använder Homey Pro 2023.

Mitt problem verkar ganska ovanligt. Jag har sett några poster i olika forum där folk beskriver samma sak, men det är inte tillräckligt många för att man kan dra slutsatsen att det är ett generellt fel. Och det faktum att Athom support kliar sig i huvudet gör inte saken bättre.

Får jag inte ordning på detta så måste jag ge upp Homey. I princip alla mina mest använda flows använder 433 MHz-sensorer som triggers…och jag kan inte byta till sensorer som går via andra protokoll.

Jag skulle ha provat att ta bort en 433mhz enhet i taget ur Homeyn och se om problemet kvarstår och fortsätta så tills alla är ur, bara för att se om det är någon enhet som ställer till det. Jag hade ett liknande problem med zigbee, och då gjorde jag så, till slut fick jag fatt i en enhet som spökade och på nått vis gjorde så att hela systemet gick på knä. Kanske inte funkar med 433 men kanske värt att prova.

Jag tog bort alla utom en sensor (den viktigaste)…ingen skillnad. Då bytte jag ut den sensorn till en annan med likadan funktion men annat märke…ingen skillnad. Jag köpte till och med en begagnad Homey och installerade mitt system…ingen skillnad. Så det kan liksom inte vara ett hårdvaruproblem.

Jag misstänker att det är ett flow-fel…men enligt Athoms tekniker kan inte ett dåligt konstruerat flow frysa ett protokoll på det här sättet.

Jag håller på att testa att skriva om de flow där 433 MHz sensorer ingår…men eftersom det här felet uppstår helt slumpvis, med intervall på allt från en kvart till ett par dygns mellanrum, är det sjukt frustrerande att felsöka.

Men har du många andra enheter då som z-wave, zigbee mm? Ifall det blir någon överbelastning som på nått vis påverkar tex 433mhz, och att man kanske ska börja testa att ta bort några sånna enheter bara för att se ifall det gör någon skillnad?
Annars får man helt enkelt bara köra med den där andra homyn, nolla den och bara lägga in en grej i taget och köra ett flow, funkar det, lägga dit nästa osv. För om det ändå går hyfsat snabbt tills felet kommer kanske man kan hitta det på det viset.
Men, det är inte kul när det blir sånna här fel :slight_smile:

Nej, det är verkligen inte kul…och jag är en sån som vill veta varför det inte funkar.

Jo, nog har jag en del andra enheter i Zwave och Zigbee, men så länge inte Athom support uppmanar mig att felsöka dem så avvaktar jag.

Att nolla en Homey och starta om från början för att se när/om felet dyker upp skulle ta oerhört lång tid och kräva enormt mycket av min tid och energi.

Jag tycker att det är märkligt att Athoms tekniker inte kan se vad det är som händer i min Homey när protokollet fryser…tycker att de väl borde kunna hitta något i de diagnostiska rapporter jag skickat in.

Ja det är ju ett monsterjobb, men jag tänkte om du hade en till Homey som du kunde nolla och börja från början där bara för att testa. Annars förklara så detaljerat som möjligt för ChatGPT, ibland kan den komma med förslag som man kanske inte tänkt på själv.