[APP][Pro] Quatt (nl)

Quatt - Weet wanneer je Quatt warmtepomp je huis verwarmt

Quatt Warmtepomp



Nuttige links


Donaties
Mocht deze app je bevallen, steun de ontwikkeling aan deze app door een paypal donatie te doen of koop een kop koffie voor me op Ko-Fi :slight_smile:

image ko-fi


Planned features

  1. Flow cards ā†’ live
  2. Sensor COP ā†’ live
  3. Insights
  4. Settings (o.a. mogelijkheid om handmatig IP in te voeren)
  5. Reconnect bij verandering van IP
1 Like

Ik tag even alle geĆÆnteresseerden van het oorspronkelijke Quatt topic; @WesleyL, @Roel_Butterhoff, @Domien_van_Gils, @jvreede, @Raymond_Hagedoorn.

Voor degenen die de test app nog niet geĆÆnstalleerd hebben, klik op de app link hierboven en je wordt naar de test app gebracht. Voordat ik flow cards ga maken wil ik eerst zorgen dat de basis (discovery + sensor values) goed werkt. Graag jullie feedback hierop.

De polling frequency van het ophalen van data bij de CIC is nu fixed 10 seconden, ik kan dit configureerbaar maken in de settings indien gewenst, laat het me weten.

Verder gaat de Quatt app er vanuit dat de CIC in hetzelfde LAN zit als Homey, aangezien ik het IP adres van Homey gebruik en een scan doe van het netwerk. Mocht dit bij jou niet zo zijn, laat het weten, want dan moet ik na gaan denken over een alternatieve strategie en / of setting voor het IP adres van de Quatt CIC.

Als dat bij iedereen goed gaat, dan ga ik flow cards maken. Er was al een wens om deltaā€™s tussen sensor waarden mogelijk te maken, dat wil ik liever alleen doen als ik dat generiek voor elkaar kan krijgen (willekeurige sensor waarde tegen willekeurige andere sensor waarde), maar ik weet nog niet of dat mogelijk is of dat ik tegen beperkingen van de Homey sdk aan ga lopen.

Verder hoor ik graag input voor mogelijke flow kaarten (condities en triggers, zoals gezegd zijn acties niet mogelijk).

Have fun!

App zojuist gedownload, cic gevonden, dus dat gaat goed.
Waardes leest die zover ik nu kan zien ook goed uit, zal dat deze dagen even monitoren.

Tbv de flows zou ik het ook prettig vinden om status (modus) wijzigingen te kunnen benutten.
ā€œAls modus is TAGā€ met de keuzes van een tag bijvoorbeeld stand-by, Quatt, cv + Quatt, cv, pomp beveiliging en vorst beveiliging en een algemene ā€œAls modus is veranderdā€.

Maar je bent al een stap verder! Mijn donatie komt jouw kant op.

1 Like

Top, dank voor de feedback en input voor de flows :+1:

Waardes komen overeen tussen app en cic/thermostaat dus dat gaat goed.
1 klein schoonheidsfoutje kunnen ontdekken:
ā€œIngestelde kamer temperatuureā€ zou denk ik temperatuur moeten zijn.

Ook zou ik water toevoer en afvoer temperatuur aanpassen in water intrede en uittrede temperatuur (of toevoer en afgifte temperatuur als intrede/uittrede minder betekenis voor een ieder heeft)

Zie screenshot mbt het schoonheidsfoutje.
IMG_9607

Mochten het lukken de Delta T waardes te verwerken dan kan je evt. Ook het theoretisch berekende verwarmingsvermogen als waarde kunnen meepakken.

Echter alles op zijn tijd en geen haast :smile:

1 Like

Hoi Robin,

vandaag geĆÆnstalleerd, ging als de brandweer en werkt als een zonnetje :+1:

Ik zie dat er ook sensors voor een boiler bijstaan, maar ik neem aan dat dit voor de toekomst is (All Electric) en idem voor de ā€˜koelingā€™.

De onderdelen voor de DUO zijn duidelijk en werkt perfect.

Ik heb als thermostaat de Honeywell Evohome en daardoor zijn de ā€˜de ingestelde kamertemperatuurā€™ en ā€˜de huidige kamertemperatuurā€™ voor mij niet van toepassing, maar is de ā€˜ingestelde watertoevoer temperatuurā€™ voor mij wel weer relevant.

Bij ā€˜stille modusā€™ dacht ik te zien dat, binnen de tijdsperiode dat deze van toepassing is, de status van ā€˜Jaā€™ naar ā€˜Neeā€™ was gewijzigd. Zal ik nog eens checken.

Overall ben ik ook blij met alle weergegeven icoontjes, geeft mij de informatie die ik zou willen.

Wat nog wel fijn zou zijn, dat het verbruik (Kw etc) van de warmtepomp opgenomen zou kunnen worden, wellicht iets voor de toekomst. Is ook weergegeven in de app, maar handig voor Insights.

Top dat je hier tijd voor hebt vrijgemaakt, wordt zeer gewaardeerd :+1:

Groet Domien van Gils

1 Like

Top, deze feedback is erg nuttig! @WesleyL de typo ga ik corrigeren. Verder zijn de namen van toevoer/afvoer overgenomen van Quatt zelf, dus het heeft wel mijn voorkeur om het te bewaren. Mogelijk kan ik dit in de instellingen van de device in Homey opnemen, als er meer vraag is naar een alternatieve behandeling.
Qua delta waarden moet ik even wat research doen, kom ik later op terug.

@Domien_van_Gils de sensor waarden zijn momenteel gewoon 1 op 1 overgenomen wat je Quatt CIC terug geeft. Het kan voor die boiler waarden bv zijn dat die altijd op ā€œNeeā€ (false) blijven staan. Daarvoor moet ik wat meer kennis hebben van verschillende setups van Quatt en wat dat betekent voor de sensor waarden. Ik kan eventueel ook nog even spieken bij de Home Assistant plugin voor Quatt.
Goed om te horen dat Quatt Duo goed werkt!
Wat betreft je thermostaat, waarom zijn die waarden niet van toepassing? En wat voor waarden staan er dan bv voor ingestelde kamer temperatuur?

Wat betreft het vermogen van de warmtepomp, dat zou ik ook erg graag willen, maar helaas is dat momenteel nog geen data die ik uit kan lezen. Een hele tijd terug heb ik iemand van het Quatt development team gevraagd of dat toegevoegd zou kunnen worden, maar helaas heb ik daar geen reactie op gekregen.

Goed punt trouwens, insights. Zet ik bij de mogelijke features.

@Robin,
In de Quatt app zijn geen waarden zichtbaar voor de huidige kamertemperatuur en gevraagde kamertemperatuur. Reden is dat de Honeywell Evohome een zoneregeling is en de Evohome thermostaat geen gewenste kamertemperatuur aan de CIC doorgeeft, maar de gewenste watertemperatuur. Dat lijkt mij eigenlijk logisch, want de verschillende zones hebben wellicht een verschillende kamertemperatuur behoefte. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de Evohome thermostaat op basis van OT met de CIC is gekoppeld en de CIC de CV-ketel met AAN/UIT aanstuurt. En hopelijk komt Quatt nog met een positieve reactie t.a.v. het weergeven van de WP vermogens.

Interessant, ik heb zelf Tado met zoneregeling dus ik had niet verwacht dat andere zoneregelingssystemen het op een andere manier dan een gewenste kamertemperatuur zouden regelen.

Wat zou je graag zien in dit geval? Dat de sensor waarden niet zichtbaar zijn?

Dat denk ik niet, want dan doe je anderen wellicht te kort. Of je zou moeten kunnen aanvinken dat je wel of niet een Evohome gebruiker bent. Voor dit moment geen prioriteit lijkt mij.

Nee dat is zeker niet iets wat ik op korte termijn zou willen doen, maar het geeft wel een beeld van de verschillende use cases.
Technische documentatie ontbreekt van Quatt, vandaar dat ik inzicht probeer te krijgen via andere gebruikers.

Ik weet niet of het mogelijk is om iets van de thermostaat te zien, op basis waarvan ik kan bepalen of het noodzakelijk is om bepaalde info te tonen. Food for thought!

Wat dat betreft zijn Honeywell/Resideo en Quatt beide voor mij een black-box, weinig tot geen inzage. Zo is het bijvoorbeeld bijzonder dat je in de Evohome thermostaat, voor de verbinding met de CIC, een keuze hebt voor ā€˜warmtepompā€™, maar dat Quatt aangeeft dat je ā€˜OpenThermā€™ moet aanvinken. By the way, inzage in het ā€˜aantal startsā€™ van de WP per uur zou ook heel nuttig zijn. Uitgangspunt van Quatt is om dit, in verband met de slijtage van de compressor, zo minimaal mogelijk te houden.

Aantal starts is inderdaad een interessante alleen volgens mij heeft Quatt/cic deze informatiesite geĆÆntegreerd en dus ook lastig voor trietsch om deze te benutten, zelf heb ik dat nu dmv een flow/variabele gemaakt om het eerst eens te monitoren en daarna te kunnen fine tunen.

Wat ik nog een fijne toevoeging zou vinden tbv de flows is het kunnen gebruiken van de warmwater vraag actief ja/nee functie uit de cic. Quatt doet niets met warm(drink)water maar de signalering gebruik ik nu wel (via HA) voor het aansturen van mijn MV (Itho) box. Als die signalering in een flow bij Als gebruikt kan worden kan ik HA offline halen.

Zojuist een nieuwe versie ter review gepubliceerd. Typo gecorrigeerd en nog belangrijker: power consumptie en thermal output power toegevoegd! Zag dat Quatt een update voor de CIC heeft uitgebracht waar deze data ook beschikbaar is.
Hierna ga ik de versie ook publiceren in de app store (versie 0.1.1 is momenteel ook live, dat is de versie die jullie nu hebben).

Next up: flows.

Versie 0.2.1 is beschikbaar als test, met als toevoeging power consumption.

Sinds afgelopen juni een Quatt. Deze week voor het eerst functioneel in gebruik. Ik ben zeer blij me de voorlopige inzichten die deze app levert. Ik heb de Quatt op een apparte groep staan waarbij ik het verbruik kWh vanaf installatie meet. Bedoeling is om de opgegeven waarden van Quatt vanuit hun rapport te vergelijken met werkelijk gebruik. Ik werk ook met een evohome met zoneregeling. Om daar wat zinnigs over te zeggen moet ik eerst ff uitvinden hoe de schakeling met CiC en ketel gewired is. Ik kom hierop terug.
Goed werk trietsch

1 Like

Na de update van Versie 0.2.1 van gisteren kreeg ik alleen de sensor thermisch vermogen erbij in het overzicht. Tevens geen mogelijkheid om insight grafieken te maken. Na een deinstallatie van de app. en herinstallatie werkte alles naar behoren en waren zowel elektrisch en thermisch vermogen zichtbaar. Nu ook de mogelijkheid om van Elektrisch vermorgen een insight grafiek te maken.

Nu al blij mee met de ontwikkelingen.

Zijn er al plannen om de COP waarde te berekenen? Kan makkelijk zelf maar is ook een leuke toevoeging om af te lezen als sensor waarde en in een grafiekje te kunnen zetten.

Als nu de ā€œEN Flowā€ kaarten er nog bij komen zou het helemaal tof zijn. Kleine suggestie van mijn kant:

  • Status warmtepomp modus
  • CV aan het verwarmen
  • CV warm water

Tevens zou het mooi zijn als er nog een paar insight grafiek waardes bij kunnen komen:

  • Thermisch vermogen
  • Water doorvoersnelheid
  • Ketel water temperatuur
  • Warmtepomp water toevoer temperatuur
  • Warmtepomp water afvoer temperatuur
  • Buiten temperatuur
1 Like

Super deze app, dank voor al je werk!! :+1:

Ik heb de CiC in een apart IoT netwerk zitten. Wel in hetzelfde IP-reeks, maar de Homey kan 'm niet vinden. Als ik de CiC terugzet in het ā€˜normaleā€™ netwerk (waar de Homey zelf ook in zit) dan werkt de scan ook niet.

Het zou mooi zijn als je een IP-adres op zou kunnen geven tijdens de installatie van de app.

Hoi,

Beetje laat, maar nu pas tijd gehad om er goed naar te kijken. Ziet er al super nuttig uit. Sluit mij aan bij de rest van de opmerkingen mbt dingen om toe te voegen. Wat voor mijn use case prioriteit zou hebben is die status kaartjes voor flowā€¦ is de boiler actief, is de quatt actief, is de status veranderd e.d.

Maar wel gaaf om te zien wat ik nu allemaal al kan!

Jan-Bart

In aanvulling op mijn vorige bericht. Ik gebruik als thermostaat een Honeywell Evohome Wifi. Deze comminiceert met de CiC via een Opentherm control unit Honeywell R8810A1018. De CiC is aangesloten op de combiketel op de opentherm/modulerende contactpunten. Dit lijkt zoals het werkt (sinds deze week als eerste in een testweek) ook voor de Quatt naar behoren te werken. Wat mij wel opvalt bij de gedetailleerde info die ik nu via de Homey van de Quatt krijg is dat er verschil zit en temperatuur aanduiding. De evohome heeft een gevraagde en actuele temperatuur van 19 graden. Tegelijkertijd lees ik af in de Quatt details: huidige kamer temperatuur 20 en ingestelde temperatuur 20 graden. Tevens is de indicatie dat de uitlezing van beide temperaturen binnen Quatt 2 uur geleden is. Andere indicatoren binnen de Quatt app op Homey laten wel een heel korte doorlooptijd van meten dan wel verkrijgen van info zien bv boiler water toevoer temp in seconden en warm water actief in minuten. Heeft weinig te maken met correct functioneren van de app denk ik. Ik ben alleen wel benieuwd waar deze verschillen vandaan komen.
Andere gebruikers hebben al bijdrage gedaan aan de wensenlijst voor flowcards en inzichten.