[APP][Pro][NL] Homewizard 🧙‍♂️

Wat bedoel je met “via mDNS kan ik niks vinden”?
Wegvallen van device zelfs op beide Homey’s lijkt mij meer inderdaad een multicast dns probleem lokaal in je (wifi) netwerk. Gebruik je VLAN’s? Heb je een apart IoT netwerk? Ik ken mikrotik niet dus geen idee wat multicast opties er zijn.

Ik gebruik zelf Unifi / Ubiquiti AP’s met een Opnsense router met een UDP Broadcast relay plugin om VLAN’s elkaar te informeren over mDNS devices (zoals chromecast, Apple TV etc.). Heb je dan ook geen problemen met dit soort devices in je netwerk?

Hallo Jeroen,

Bedoel met mDNS dat ik niks zie dat hij vind, zou ook aan mijn telefoon kunnen liggen.
Ik heb inderdaad een gastnetwerk (vlan) maar daarop zitten de devices niet alle shelly’s en wifi apparatuur zit op hetzelfde netwerkt.
ik heb verder geen enkel probleem met devices.

Hoi Richard,

GuestVlans zijn een ramp met IoT devices. GuestVlans zijn “meestal” geïsoleerde subnetten waarbij de Wifi Clients elkaar niet mogen zien/spreken. Bovendien is multicast dan ook een uitdaging. Zoals gezegd, ik ken mikrotik niet dus lastig daarover te adviseren. Ik zou eerder een “apart” VLAN hebben die geen “guest” flag heeft omdat er wezenlijk een verschil zit tussen een Guest Wifi en een IoT wifi SSID.

Betreft je screenshot, wellicht dat de Multicast Helper “Default” misschien nog iets anders biedt?

Ok maar mijn gast netwerk draait op een vlan.

Hieronder de helper instelling.
wifi multicast

  • Zitten je Homeys en de P1 op hetzelfde wifi netwerk?
  • Zit je mobiel/tablet ook op zelfde wifi netwerk als P1?

https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=197542
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=194185

Ja zitten op hetzelfde netwerk
ik kan de vlans simpel uitzetten, maar mijn live netwerk waar alles op draait zit niet in een vlan

edit:
vlans ondertussen uitgehad, maar houd hetzelfde probleem nog.
Ik weet wel wat van de mikrotik maar ben helaas ook geen superuser daarvan hoor.
Als het daar aan ligt, want tv’s, chromecast e.d. word allemaal gevonden.

Bron van je probleem blijft dat je mDNS niet doet wat het doen moet:

IMG_5451

Gisteren nog eens mDNS gestart op de telefoon.
Bleek dat ik de _ ook weg moest laten.
Nu worden de apparaten gevonden.

Zoals je ziet heb ik ook gisteren de kw meter aangesloten, deze krijg ik nog helemaal niet toegevoegd bij homey die vind niks.
op de 2019 model en 2023 model niet (draai ze beide nog ivm overzetten)

1 Like

Ok en wat zijn je attributen van je kwhmeter in de mDNS?

Hallo Jeroen,

Ik ben op mijn werk nu en kan dan helaas niet deze actie doen.
Zal vanavond even doen.

Hierbij dan’


ps de kwh meter word niet gevonden en kan ik helemaal niet toevoegen

Klopt dat je kwh meter niet gevonden kan worden. De Local API staat uit (api_enabled = 0 ipv 1)

Dat is vreemd want staat wel aan.

Misschien herstarten van het device daarna?

Geen idee, misschien. Maar mijn Homey app kijkt naar api_enabled=1 en indien niet het geval dan zal je hem ook niet vinden.

zal vanavond het device even herstarten.
stond wel eerst uit namelijk en wel aangezet voor ik het ging toevoegen maar niet meer herstart.
kom erop terug.

Gisteren stroom eraf gehad en wee aangezet.
Kan de 1fase kwh meter nog steeds niet toevoegen, helaas vergeten te kijken of mDNS nu wel zou aangeven of api enabeld is.
In de app van homewizzard staat deze wel aan, ook al eens extra uit en weer aangezet.

Zitten ze wel op hetzelfde netwerk?

Alles op 1 AP gezet ook dan nog kan ik de kwh meter niet toevoegen.
De p1 meter doet het wel op het flikkeren in de app na dat er af en toe geen info te zien is.

Local api nu wel 1 in mdns?

Hij geeft inderdaad api_enabled = 1