[APP][Pro][NL] Homewizard 🧙‍♂️

Hallo Fred,

Geen idee nog, er is (nog) geen API beschikbaar van dit display laat staan wat er toonbaar “gemaakt” kan worden. Er is nog veel niet verteld of gedocumenteerd over dit ding dus tijd zal het leren.

1 Like

Ik heb deze inmiddels binnen, maar ik vraag me dan wel af wat je er aan heb om deze toe te voegen in Homey behalve het verbruik (1watt max)
Om nog meer info te geven op het scherm is hij denk ik al te klein voor.

Goede avond,

De P1 dongle geeft sinds kort de spannings dippen en pieken aan.
Kan iemand mij vertellen bij welke spanning er een een dip of piek wordt gesignaleerd?

Voorzover ik weet mag de netspanning in NL tussen +10% en -10% fluctueren, Stijn.
Een piek is dan hoger dan
230+10%=243V euhhhh 253V :face_with_hand_over_mouth:
dip is lager dan
230-10%=207V

Ik weet niet welke waarden de app hanteert.
Ik zie net dat de piek/dal waarden hier een maand oud zijn, maar kan gewoon betekenen dat de spanning keurig binnen de grenzen is gebleven.

Hoi Peter, van die 10% ben ik op de hoogte.
Daarom juist mijn vraag wat de app hanteerd. Als dat ook 10% is, is dat ideaal. De spanning is hier namelijk niet zo best en dan kan ik het dus heel simpel monitoren.

Mijn app heeft geen waardes of marges, dit lees ik uit de P1 en die leest dit uit je slimme meter. De enige die deze waardes en marges weet is de eigenaar van je slimme meter (Stedin, Liander, etc).

1 Like

Bedankt voor je reactie Jeroen.

Dan zal ik het bij Stedin proberen.

@Stijn_Van_Heeswijk Volgens Stedin ligt de spanning tussen de 207V en de 253V.
Stedin

1 Like

Dat is die eerder genoemde 10% maximsle afwijking. Daar moet Stedin asn voldoen. Maar dat lukt niet altijd. Aangezien ik zelf bij Stedin werk, weet ik precies wat de regels zijn. Ik wil alleen weten waar de p1 op reageerd. En dat moet ik dus ook op het werk uitzoeken.

Ik had dus niet specifiek begrepen dat je de waarden van de slimme meter wilde weten waarop hij dit registreerd.
Je zou denken dat hij dezelfde waarden gebruikt als de netbeheerder.
Want waarom zou een slimme meter zeggen dat je een te hoge spanning hebt bij 249V terwijl 253 is toegestaan.
EN bij te laag net zo.

1 Like

Ik weet in ieder geval dat de P1 zelf geen drempel waardes heeft. Toen ik mijn P1 vorig aansloot bleek dat er al waarden uit te lezen waren over het aantal stroomstoringen bijv (Sinds 2015) en dat zijn er nu totaal al 10 geweest. Dus de P1 zelf doet er niets mee dan dat dit uit de Slimme Meter komt.

Mijn app leest alleen via de API van Homewizard de P1 uit en dan kunnen deze data punten er in voorkomen. Er staat niet bij wat de grenswaarden zijn. Bovendien zijn niet alle datapunten bij iedereen beschikbaar bijv voltages (ie. Kaifa SMR 4.2 heeft geen volt)

https://homewizard-energy-api.readthedocs.io/endpoints.html#example

1 Like

Vraagje over de 3fase meter. Deze zit aangesloten op de zonnepanelen.

Meter is netjes in home energy aangemeld en daarna in homey geïnstalleerd.
Het enigste wat ik niet kan vinden binnen homey is de meter aan te geven dat dit voor homey energie als opbrengst telt.

Bij bv andere merken kan je in advanced settings aangeven dat deze wel of niet mee berekend moeten worden in energie of dat ze opbrengst hebben ( zonnepanelen)

Mist deze optie gewoon of kijk ik er overheen ?

Volgens mij heb ik in laatste update de 3 fase meter het type socket meegegeven waardoor je nu kan aangeven dat je kwh meter stroom “genereert” iov gebruikt en dus meetelt in je energie balk.

Ik heb versie 3.2.14 wat volgens mij laatste versie is , zie alleen niet de optie waar ik dit kan aangeven.

Waar zal dat moeten staan ?

Gr en bedankt Marco

Bij settings van je KWH-3. Maar kan zijn dat je de KWH meter opnieuw moet toevoegen omdat de type socket ipv sensor bij pairen gebeurt.

Kwh meter verwijdere in homey en opnieuw toegevoegd.
Zie niets veranderen bij instellingen.

Gek, terwijl in de app.json code ik het als een socket markeer:

image

Is voor mij lastig testen want ik heb geen KWH meters.
Krijg je bij het toevoegen de SDM630 als “socket” categorie?

@MarcoV Probeer test versie v3.2.15 (ik forceer nu socket ipv sensor).
Kan zijn dat je je Homey app ff moet afsluiten.

Hoe kom ik bij de test versie ?

Groet en bedankt
Marco

Al gevonden /test toevoegen aan URL

Nu kan je idd sport apparaat kiezen en komt die bij homey energy er ook netjes bij.

Snelle aktie zo , bedankt hiervoor!

1 Like