[APP][Pro][NL] Homewizard 🧙‍♂️

Als deze niet in je device te vinden is als capability dan kan ik je niet helpen. Dan komt het door Homey OS die het niet opruimt. Kan te maken hebben dat het ooit er was en dan blijft de grafiek database deze bewaren. Dan zou je de kwhmeter moeten weggooien vrees ik maar dan ben je alles kwijt dus lijkt mij niet ok.

De historie houd Homewizard bij, dus dat is niet zo drama als dat weg is. Het is dan alleen even werk om de flow te repareren. Maar daar kom ik ook wel overheen. :grin:

Ik wil je geen valse hoop geven. Je kan het ook laten zitten.
Maar ik denk dat het komt door de insight database die heeft de capability ooit aangemaakt toen ik nog aan het zoeken/klooien was met benamingen. Het gaat om dat je de gewenste cababilty pakt en of het nou naampje X Y of Z is maakt dan niet uit. He gebruikt de waarde voor je flow en je berekening. Ik zou het laten zitten en checken dat de waarde de juiste is en die dan verder gebruiken in je flows.

Toch geprobeerd. Het zijn maar twee flows die iets doen met de waarde van de zonnepanelen. Met de app Flow Checker heb je zo al je foutjes bovenwater.

Maar “Stroomverbruik” is weer zichtbaar onder inzichten. Dus dan is het blijkbaar toch een Homey OS dingetje. Toch lijkt het er op dat nu de PBTH Zonne-energie Monitor nu wel goed werkt. (Draait net een paar minuten) Dus blijkbaar zat er toch iets krom op de betreffende Homey. We wachten even af. Bedankt voor het mee denken.

1 Like

Hallo Jeroen,

Klopt het wel dat het dimniveau van de batterij-leds in % wordt weergegeven?

Volgens mij is de waarde al een breuk, gedeeld door 100, en is de nu weergegeven waarde in Homey een factor 100 te klein. Of ben ik abuis?

Met vriendelijke groet,

Fred

Ik begrijp je vraag niet. Werkt het niet? Als ik de slider verander werkt het goed.
Naar 0% is uit en 100% vel led licht.

Oh sorry, Jeroen. Misschien wat onduidelijk geformuleerd. :frowning:

Ik bedoel de waarde van de oranjekleurige ‘dim niveau’ sensor van de Plug-in batterij in Homey. Deze geeft volgens mij een waarde tussen 0,0% en 1,0% aan in plaats van tussen 0% en 100%. Dus een factor 100 te klein. Of zie ik dit verkeerd?

Met vriendelijke groet,

Fred

Helaas een Homey GUI probleem met dim schuifbalk. Homey werkt met getallen 0 tot 1 maar als je dan als percentage wegschrijft krijg je dus inderdaad 0.xx terwijl de slider een % geeft dat tussen 0 en 100 is.

Ik heb nu een kopie gemaakt van dim niveau als sensor (readonly), die moet je dan ipv de Dim niveau gebruiken. Gedrag is hetzelfde.

Goedemorgen Jeroen,

Allereerst bedankt voor deze fantastische app.

Ik heb echter een vraagje: klopt het dat de policy uitgaat van 1 batterij. Ik zie namelijk hier en daar teksten die uitgaan van slechts 1 batterij. Zie bijgaand screenshot. Bij Soc. staat bijvoorbeeld 91% en 2,4 kW wat bij 2 batterijen toch 4,8 kW zou moeten zijn.

Hallo Jeroen, kan ik ergens nalezen wat de verschillende instellingen voor de battery manager doen?

Battery Policy Manager — Handleiding Instellingen

Batterijapparaat

Gekoppelde P1 (Energy v2)
Toont welk HomeWizard P1-apparaat de policy gebruikt voor net- en batterijdata. Wijzigen via de reparatietool (lang indrukken op het apparaat → Repareren).

Policy-gedrag

Policy-controle-interval (standaard: 15 min)
Hoe vaak de policy een nieuwe beslissing neemt. Bij 15 minuten evalueert het systeem elke kwartier de situatie opnieuw. Verlaag dit bij zeer volatiele dynamische prijzen, verhoog dit om minder systeembelasting
te hebben.

Minimale zekerheid (standaard: 55%)
De policy voert een beslissing alleen uit als de betrouwbaarheidsscore boven deze drempel ligt. Bij 55% worden ook redelijk zekere beslissingen uitgevoerd. Verhoog naar 70–80% voor een conservatiever gedrag
(policy doet minder, maar alleen als het echt loont).

Tariefinstellingen

Type tarief
Kies hoe de policy werkt:

• Vast tarief (Peak Shaving) — Batterij ontlaadt tijdens geconfigureerde piekuren ongeacht de prijs. Geschikt voor gebruikers met een vast elektriciteitscontract.
  • Dynamische prijzen — Batterij laadt en ontlaadt op basis van uurtarieven (bijv. ENTSO-E/Tibber). Hiermee haal je het meeste rendement. Alle onderstaande instellingen gelden alleen in deze modus.

Piekuren (alleen Vast tarief, standaard: 17:00–21:00)
Tijdvenster waarin de batterij ontlaadt bij een vast tarief. Formaat: HH:MM-HH:MM.

Dynamische prijzen — Prijslimieten

Maximale laadprijs (€/kWh) (standaard: €0,15)
De policy laadt de batterij alleen als de stroomprijs op dat moment onder dit bedrag ligt. Stel dit in op de prijs waarbij laden voor jou rendabel is.

Minimale ontlaadprijs (€/kWh) (standaard: €0,30)
De policy ontlaadt de batterij alleen als de stroomprijs boven dit bedrag ligt. Dit is de ondergrens voor winstgevend ontladen.

Minimale arbitragewinst (€/kWh) (standaard: €0,01)
Minimale winst per kWh (na omvormerverlies) voordat het systeem begint met laden vanuit het net. Een hogere waarde = minder maar winstgevendere laadcycli. Bij 0,00 laadt de batterij altijd op het goedkoopste
uur, ook als het nauwelijks wat oplevert.

Batterij efficiëntie / RTE (standaard: 0,78)
Round-trip efficiëntie: het deel van de ingeladen energie dat je terugkrijgt. Het systeem leert de werkelijke efficiëntie automatisch van echte laad/ontlaadcycli en past deze waarde aan. Je hoeft dit niet
handmatig te wijzigen — typische HomeWizard-waarden liggen tussen 0,72 en 0,82.

Min/max prijzen strikt respecteren (standaard: aan)

• Aan (aanbevolen voor 2026 met salderen): de batterij laadt/ontlaadt uitsluitend binnen de ingestelde prijslimieten.
  • Uit (voor 2027+ zonder salderen): het systeem mag ook buiten de limieten acteren als het winstgevend is (zie opportunistische instellingen hieronder).

Opportunistisch laden/ontladen (alleen zichtbaar als “strikt respecteren” uit staat)

Opportunistisch laden spread vermenigvuldiger (standaard: 2,0×)
Bepaalt hoe agressief het systeem boven de maximale laadprijs laadt als er een groot prijsverschil verwacht wordt. Lagere waarde = agressiever, hogere waarde = conservatiever.

• 1,5× agressief (spread > €0,015)
  • 2,0× gebalanceerd (spread > €0,020)
  • 3,0× conservatief (spread > €0,030)

Opportunistisch ontladen prijsbodem (standaard: €0,20)
Minimumprijs voor ontladen als de huidige prijs onder de ingestelde minimumontlaadprijs ligt. Lager = bereidheid om eerder te ontladen.

Opportunistisch ontladen spread drempel (standaard: -€0,05)
Maximale negatieve spread om toch te ontladen als er geen betere prijs meer verwacht wordt. Meer negatief = strenger (minder snel vroeg ontladen).

Weersvoorspelling

Weerlocatie
Plaatsnaam (bijv. Amsterdam) voor de zonne-energieprognose via Open-Meteo. Wordt gebruikt om te bepalen hoeveel PV-opbrengst verwacht wordt, zodat de policy slim rekening houdt met gratis zonnestroom.

Update-interval weersvoorspelling (standaard: 3 uur)
Hoe vaak weerdata wordt opgehaald. Elke 3 uur is voldoende voor de meeste situaties.

Batterijlimieten

Minimale batterij-% (standaard: 0%)
Ondergrens voor ontladen. Bij 0% mag de batterij volledig leeg. De HomeWizard-firmware beschermt de hardware sowieso intern — dit is een economische instelling, geen veiligheidsinstelling. Stel in op bijv. 20%
als je altijd een buffer wilt aanhouden voor noodsituaties.

Maximale batterij-% (standaard: 100%)
Bovengrens voor laden. Bij 100% mag de batterij volledig vol. Stel in op bijv. 90% om levensduur van de batterij te verlengen (minder slijtage bij hoge SoC).

Batterijcycli sparen (standaard: aan)
Als ingeschakeld vermijdt de policy onnodige kleine laad/ontlaadcycli die weinig opleveren maar wel slijtage geven.

PV-schatting

PV-schatting inschakelen (standaard: uit)
Schakel dit in als je zonnepanelen hebt. Het systeem schat de PV-productie op basis van weerdata en gebruikt dat bij de planning (bijv. niet laden uit het net als er gratis zonne-energie komt).

PV-piekvermogen (W) (zichtbaar als PV-schatting aan)
Het maximale vermogen van je zonnepanelen in watt. Op je omvormer of installatiebon staat dit als kWp — vermenigvuldig met 1000 (bijv. 4,2 kWp = 4200 W).

Paneel helling (°) (standaard: 35°)
De hellingshoek van je panelen. 0° = plat dak, 90° = verticale muur. Een standaard schuin dak is 30–40°.

Paneel azimuth (°) (standaard: 0° = Zuid)
De richting van je panelen:

• -90° = Oost
  • 0° = Zuid (optimaal in Nederland)
  • +90° = West
  • Zuidwest bijv. = +45°

Prestatieratio PR (standaard: 0,75)
Correctiefactor voor werkelijk geleverd vermogen versus theoretisch maximum (verlies door omvormer, temperatuur, schaduw). Typisch: 0,65–0,80. Als de planningspagina je productie stelselmatig overschat, verlaag
dit dan licht.

Geavanceerd

Gedetailleerde logging inschakelen (standaard: uit)
Schrijft uitgebreide debug-informatie naar de Homey-tijdlijn. Alleen inschakelen bij het oplossen van problemen.

Policy-beslissingen naar tijdlijn sturen (standaard: uit)
Elke policy-beslissing (bijv. “overgeschakeld naar ontladen”) verschijnt als melding in de Homey-tijdlijn. Handig om te volgen wat de policy doet.

Tip: gebruik de Planning-tab in de app-instellingen voor een visueel overzicht van de verwachte modi, prijzen en PV-productie per uur.

Hallo Jeroen,
Ik zie in de app-instellingen bij sluipverbruik dat er vanaf 2026-03-12 geen samples meer zijn. Huidig sluipverbruik blijft vanaf die dag op 203W staan.
Ook zie ik in de Fetch logs timeout meldingen voor de watermeter, terwijl die het wel gewoon doet en in Homey ook het verbruik weergeeft. Ik weet niet of dat er wat mee te maken kan hebben?

Kijk even na deze laatste update (nu net live) v3.14.17. Hier zitten wat verbeteringen in bij sluipverbruik detectie. Sommige randgevallen zoals thuisbatterij en nu de laatste tijd wat meer zonopwek hebben de berekening / detectie wat overhoop gegooid.

Watermeter heeft ook wat verbeteringen (fetch timeout aanpassing). Mocht je toch nog problemen ervaren laat het even weten.

De app is vannacht om 05:31 geupdate naar versie 3.14.17.
Ik zal het dus even in de gaten houden. Uiteraard laat ik je mijn bevindingen weten.

Ok, sluipverbruik is lastig / complex. En wellicht een situatie die bij jou nog niet goed “gezien” wordt. Misschien een screenshot van je nacht verbruik, weet niet of je een thuisaccu hebt die “nul op de meter” doet. Zaken als elec auto opladen en warmtepomp zouden al goed moeten gaan maar ook dat is lastig omdat dit per gebruiker en auto type/soort anders kan zijn.

Ik heb wel 2 HomeWizard thuisbatterijen, die NOM doen. Electrische auto en warmtepomp heb ik niet.

Ik heb iets gevonden wat mogelijk oorzaak is, in v3.14.18 aangepast (nu test).
Kijk even of dit komende nacht met je batterijen nu wel goed gaat.

Versie 3.14.18 geinstalleerd. Ik kijk of het vannacht nu wel goed gaat en laat het je morgen weten.

1 Like

Goedemorgen Jeroen,

Helaas ook vannacht geen sluipverbruik genoteerd. De laatste dag blijft 2026-03-12.
Ik zie in de Fetch log ook nog steeds timeout errors bij de watermeter en ook bij Kaifa smr5.5 meter, dat is de naam van de P1 meter met api v.1.
Ik heb zowel de P1 api v.1 als de api v2 geinstalleerd. Kan dat misschien een probleem zijn? Moet ik de P1 api v.1 misschien deinstalleren? Dat kan, maar moet ik een paar flows aanpassen, waar die nog in gebruikt wordt.

Stuur even a diagnose rapport en screen shot van je fetch timeouts.
Verder ook je energie verbruik van afgelopen nacht (grafiek).