[APP][Pro][NL] Homewizard 🧙‍♂️

Aha, nieuw device toevoegen, dit ziet er beter uit. Dank!

Ik vraag me wel af hoe had ik kunnen weten, dat de api is gewijzigd? En dat ik devices opnieuw moet koppelen, zonder dat ik actief met Homey (en forum) bezig ben?

Want dat de plugins het niet meer deden in homey en dit device is helemaal nieuw voor me.

Ik doe mijn best via changelog en forum maar als dat niet genoeg is houdt het voor mij op.

Ik doe dit als hobby / vrije tijd. Werk niet voor Homewizard en ben beperkt tot wat Homey/Athom mogelijk maakt.

Verder zit ik nu op mijn vakantie adres dit te typen en had ook 3 weken nergens op kunnen reageren .

1 Like

Snap ik en dat wordt ook hogelijk gewaardeerd. Voor mij is het ook een hobby :wink:

Ik zie dat in de change log de APIv2 er al lang inzit. Ik denk dat ik al sinds vorig jaar ergens de P1 heb draaien en ergens in mei dit jaar de Plugin Batterij heb toegevoegd en nooit heb doorgehad dat er een omschakeling naar APIv2 nodig is/was. Ok, het werkt, nogmaals dank.

APIv2 is sinds de batterij erbij gekomen en omdat P1 de regelaar van het gedrag va ln de batterij is dan moest die ook APIV2 ondersteuning er in. Zonder forum of changlog heb ik geen andere mogelijkheid om gebruikers te bereiken. Is ook een beetje te verwachten van Homey platform. Troost je, Home Assistant is nog een tikkie onvriendelijker want dan mag je het helemaal zelf uitpluizen.

Bedankt voor je donatie :heart:

Hi Jeroen, allen.

Bedankt voor deze mooie software.

Helaas disconnect mijn homewizard p1 telkens van homey. Als ik mijn api uit en aan zet in de homewizard app, dan vind homey de p1 weer. Is hier wat aan te doen?? Groeten Bart

Nog wat extra achtergrond informatie,

Het is een p1 met micro usb aansluiting (wat oudere versie)

Homewizard firmware en software up To date,

Verbinding met homewizard app blijft wel in stand ondanks disconnect bij homey.

Vast ip adres, wifi verbinding 100%.

Hoi Bart, lees nog even de ‘troubleshoot’ stappen in de 1e post. De oorzaak ligt bijna nooit bij Homey of de HW app.

2 Likes

Hi Bart, klinkt voor nu als mDNS die de weg kwijt is. In de meeste gevallen een restart van je accesspoint waar je Homey en/of je Homewizard devices verbonden zijn.

Voor de gebruikers die klagen via diagnose rapportjes dat P1 verbinding verliest terwijl je kort daarvoor polling van 10 naar 1 seconden hebt veranderd wellicht eerst een idee dit weer aan te passen naar bijv 3 of 5 seconden? Ik krijg ongevraagd rapportjes met klachten.

1 Like

Ik ben nieuw met homey en het maken van flows, maar heb inmiddels voor de PiB redelijk wat in elkaar gezet voor uitgesteld laden niet laden als EV laadt, niet ontladen/laden als dat qua dynamische prijs ongunstig is etc. De nul op de meter mode begon echter steeds vaker onderbrekingen (korte pauzes van enkele seconden in ontladen) te laten zien, waarvan ik in de log van experiabox v10A router zag dat ze samenvallen met reconnects van de p1 meter (50+ in 1 nacht), maar die reconnects vielen ook vaak samen met het 2 minuten interval van mijn homey batterij flow. Zodoende gestest met mijn flow uitgeschakeld en dan was de NOM ‘s nachts wel grotendeels stabiel. Daarna mijn flow aangepast dat deze zo min mogelijk gebruik maakt van directe commandos/vragen richting de P1, dus bijvoorbeeld de EN kaart, “Controleer batterijmodus is….”overal vervangen met vergelijking met variabele waar ik zelf bij houd in welke modus ik de batterij laatst geschakeld heb. Dus de enige commandos naar de P1 zijn nog de daadwerkelijke “Zet batterij in….” schakeling, hiermee is de NOM mode ook afgelopen nachten grotendeels stabiel. (minder dan 5 p1 reconnects in de nacht)

Mijn vraag over bovenstaande, is er een soort praktische limiet waar ik rekening mee moet houden, bij het gebruik van functies als “zet batterij in… “en “controleer batterijmodus is…, ? Bijvoorbeeld niet meer dan 1 zo’n functie per x seconden? Of zou dit (P1 functies aanroepen en meer reconnects) niets met elkaar te maken mogen hebben en zit ik me waarschijnlijk blind te staren op toeval?

Edit: 11-8-2025. Afgelopen nacht waren de issues met de P1 meter die telkens reconnect en die verstoringen/pauzes in de NOM regeling veroorzaakt ineens weer volop terug tussen 4:00 en 7:00. Terwijl ik nu zeker weet dat mijn Homey flows geen commandos of functies aanriepen in de P1 meter gedurende deze tijd. Dus waar ik in bovenstaand bericht dacht dat er een verband met deze homey functies zou kunnen zijn, lijkt dit toch toeval te zijn geweest. Ik ga nog weer verder zoeken wat dan wel de oorzaak kan zijn.

Hallo Maarten,

Nee helaas heb ik daar geen zinnig antwoord op. Heb zelf (nog) geen accu (sparen) dus geen ervaring met dergelijke flows en acties. Wel weet ik dat veel zaken op beperkt worden door wat instabiele wifi. In doel meer op veel verkeer tov idle dat er gekke dingen kunnen gebeuren. Dit kan per gebruiker dus verschillen.

(Edit)

Wat ik ook zie is dat er gebruikers zijn die bijvoorbeeld standaard polling interval van 10s naar 1s veranderen en dat dan regelmatig de verbinding tussen de Homey en de P1 wegvalt. Ook heeft een Homey 2019 meer moeite (verouderde model / bolletje) tov Homey Pro 2023 (zwarte puck). Dus er zijn meer zaken die invloed hebben op wat je wellicht ervaart dan alleen maar een flow.

2 Likes

Ik heb een homey pro 2023, je waarschuwingen over te lage pollingtijd in dit topic had ik inderdaad al gelezen, die heb daarom ook niet lager gehad dan de standaard 10s, ik had wel nog 1 avond/nacht getest met de pollingtijd hoger, naar 20seconden, maar dit maakte ook geen verschil. Ik zal het de komende tijd in ieder geval even over een wat langere periode in de gaten houden, als de veelvuldige korte pauzes in NOM door P1 reconnects toch weer terugkomen en het dus toch niet samenhing met (te vaak/te snel achter elkaar) de genoemd P1 flow cards gebruiken, dan zal ik mijn oorspronkelijke post nog even editen.

Edit 11-8-2025: Afgelopen nacht waren de reconnects toch weer terug vooral vanaf 04 uur, ik heb de oorspronkelijke post geupdate. Er lijkt voor mijn installatie dus toch geen verband tussen de reconnects en deze P1 flow cards.

Ik ken gebruikers die bijvoorbeeld 20+ energy sockets gekoppeld met Homey Pro dus dat kan ook extra “load” geven op de Homey. Maar goed dat is lastig voor mij in te schatten.

Verder relevant is dat zowel de P1 als de PIB de laatste week nieuwere firmwares hebben gekregen dus wellicht dat daar ook nog een verbetering zit voor jou.

Beste Jeroen , ik ben ook actief deelnemer op Tweakers . Ook daar komen de gesprekken over Homey veelvuldig voor. (Soms) terecht wordt verwezen naar deze Community. Ik gebruik Homey Pro nu 1 week dus ben echt een beginner. Homewizard producten gebruik ik overigens al vanaf het bestaan van het bedrijf. Ik heb 3 HW batterijen. Nu ik Homey Pro gebruik valt het signaal van de P1 meter met batterij 1 soms weg. Niet lang maar soms net voldoende om het driehoekje met uitroepteken in de Energy app te zien. Al lezend op Tweakers wordt geadviseerd de Polling interval van de P1 meter en die van de batterijen te verhogen van 10 naar 30. Aldus gedaan. Nu constateer ik in de energy app dat alle communicatie met de P1 is verbroken en dat de P1 offline is ! Ik zie wel dat de P1 meter gewoon de kleur groen heeft, maar er is geen enkele vorm meer van communicatie. Alle diagrammen zijn om 9 uur gestopt nadat ik de polling heb verhoogd.

Wat gaat er mis ? Of is het advies om de polling te verhogen niet juiste geweest ?

1 Like

Hey, ja dit Nederlandse deel en andere plek op dit forum Engels is waar ik ondersteuning biedt/geef.

Laten we even weer bij een nulpunt beginnen en zet alles op 10s. Dus je P1 en je batterijen.

De Homewizard Energy geel uitroepteken staat los van mijn app. Dit is een cloud verbinding status indicatie of je device updates kan sturen naar de cloud of eerder andersom de cloud merkt/ziet dat er geen nieuwe data is ontvangen en daarmee dat gele ! Laat zien.

Goed, stel dus alles terug naar 10 seconden en herstart mij app daarna voor de zekerheid. Laat dit dan een uurtje of wat draaien en dan stuur je mij een diagnose rapportje vanuit mij app dan kan ik in de app log meekijken wat er wellicht mis gaat.

Hallo Jeroen,

Gelijk dat wij hier verder gaan. Ik probeer dus na jou suggestie met Wireshark het probleem bovenwater te krijgen wat hier mis gaat in communicatie als ik de pollingtijd te kort zet. Ik filter nu op de IP adressen van de P1 meter en batterijen. Maar hoe krijg ik eventuele fouten boven water? Alle pakketjes nalezen is uiteraard niet te doen.

Hoi Johan, ja sorry zag opmerking van een moderator dat dat naar homey topic moest op tweakers pff ik ga niet 3+ plekken dat allemaal nalezen / bijhouden. Home assistant staat er wel vol mee en gebeurt niets, ja doei.

Terug naar jou probleem / uitdaging. Ik kan “nu” even niets nog, na komend weekend ben ik weer thuis en heb ik een laptop met wireshark en kan ik bijvoorbeeld een packet dump van jou wireshark importeren en doorspitten. Op de camping met een ipad is onmogelijk.

Het enige wat ik je vraag is dat je een packet capture kan vangen waarin het moment gebeurt dat je P1 / PIB probleem ervaart.

2 Likes

Niet te doen inderdaad. Dit is het Homey forum, dus enige juiste plek. :grin:

Voor nu draait het goed genoeg. Nu ik ook de Homey dongle gebruik. Maar wij willen natuurlijk weten wat het probleem is. Daar wordt iedereen wijzer van, en kan er wellicht een betrouwbaardere oplossing gemaakt worden.

Geniet van je vakantie. Daarna gaan we wel eens kijken of ik het kan reproduceren en wat dan mogelijk het probleem is.

Zoek naar retransmissions. En als je in WireShark de kleuren aan hebt staan met live capture, dan is rood en zwart meestal niet goed.

Zelf het ik 2x een P1 en een watermeter en 2x accu en geen enkel probleem met verbindingen naar deze devices.

Ik zou het dus eerder zoeken in WiFi issues (bv veel Access Points en WiFi netwerken in de buurt en op of rond zelfde kanalen) en/of spanning issues met de P1 meter.

Mij Water P1 heeft voeding, de gewone P1 niet en ik heb uitgebreide WIFi dekking in huis gebaseerd op Mikrotik routers (1 is de controller)

Een andere oorzaak kan de mDNS binnen het netwerk zijn, als dat niet goed functioneert dan kan het ook fout gaan en in WIFI zorgen dat de WiFi naam niet gelijk is voor de 2.4 en 5GHz, maar aparte namen hebben.

1 Like