Dat weet ik, ik ben de developer van deze app en schrijf dat ook in de 1ste topic.
Dus snap even niet deze reactie.
Sinds een tijdje viel de verbinding met mijn P1 meter en Homey regelmatig weg. In Homey stond het apparaat als “niet beschikbaar”. Ik heb alles herstart en geupdate, maar dit heeft niet geholpen. Nu heb ik de P1 meter uit Homey verwijderd om hem opnieuw toe te voegen. Alleen krijg ik in Homey “Er zijn geen nieuwe apparaten gevonden” te zien. Zijn er andere stappen die ik kan ondernemen om het weer werkend te krijgen?
Info over setup:
- Zowel de Homey als de P1 meter zitten op dezelfde VLAN
- P1 meter werkt goed in Homewizard Energy app op Android
- Homey versie 12.2.0
- Homewizard app versie 3.3.21
- P1 software versie 5.19
Lees eerste post in dit topic. Je probleem zal vast te maken hebben met mDNS.
Bedankt voor de snelle reactie!
mDNS staat aan op mijn IoT VLAN en ik hebben binnen deze VLAN geen isolatie tussen apparaten ingesteld. Wanneer ik mijn telefoon met hetzelfde wifi netwerk als de P1 meter verbindt en met de “mDNS Discovery” app naar _hwenergy._tcp zoek vindt ik niks. Ook staat de “Lokale API” instelling van de P1 meter aan. Het probleem ontstond zonder veranderingen in configuratie van het netwerk en/of Homey. De P1 meter hangt al 2 jaar in de meterkast en is evenlang verbonden aan de Homey. Pas sinds een paar weken is de verbinding onstabiel. Heeft het zin om de Energiemeter helemaal uit de Homewizard app te verwijderen en opnieuw toe te voegen? Ik heb dat nog niet gedaan omdat ik bang ben alle energie data van dit jaar kwijt te raken.
“Wanneer ik mijn telefoon met hetzelfde wifi netwerk als de P1 meter verbindt en met de “mDNS Discovery” app naar _hwenergy._tcp zoek vindt ik niks.”
Dan is dat je probleem. Homey gebruikt mDNS voor het vinden van de devices. Dus als dat via die mDNS discovery app niet lukt kan ik je niet helpen. Probeer de P1 meter even stroomloos te maken zodat wellicht het mDNS proces weer opgestart wordt.
Verder is het herstarten van de Access Point waarmee je Homey en/of je P1 verbonden is ook slim.
Het probleem is inmiddels opgelost. Het probleem lag niet bij Homey, de P1 meter of de Homewizard app. Het probleem ontstond door een update van mijn Unifi router. Er is onder de configuratie van een wifi netwerk de optie “Enhanced IoT Connectivity” toegevoegd. Volgens de beschrijving zet deze instelling de wifi band naar 2,4 GHz en beveiliging naar WPA2. Ik had mijn netwerk zelf al zo ingesteld, maar blijkbaar doet deze functie nog meer op de achtergrond. Toen ik hem heb aangezet werkte het namelijk meteen weer.
Nogmaals bedankt voor je reactie en het maken van de Homey Homewizard App!!
Bedankt voor je reactie Thomas, zo zie je maar (en dat is meteen een boodschap voor iedereen die deze app gebruikt).
-Algemeen-
Ik kan helaas ook niet alles bevatten wat mensen lokaal gebruiken aan Wifi technieken, nieuwe updates/firmware van bijv Unifi or andere mesh routers/access points.
Het is altijd maar zo vanzelfsprekend dat “bug” zou zijn in de app code maar de basis ligt bij de connectie en het vinden van de devices in het wifi netwerk.
Ik heb na de migratie van de 2018 naar de 2023 in de insight van het vermogen geen data terwijl de rest wel werkt. App al een keer opnieuw opgestart.
Sorry Ria, ik kan je daar niet bij helpen. Dit is een Homey probleem. Ik gok dat er een deviceID is veranderd door de migratie waardoor de relatie van je device zoals je hem ziet in de app niet hetzelfde is als de insights.
@Jeroen_Tebbens Peter Kawa kwam met de oplossing. Er stond zowel huidig vermogen als energieverbruik in de app. Ik heb er een verwijderd en heb nu de data:
Ah fijn
Om binnenkort een growatt 2e omvormer hybride te sturen via Homey grid/battery/selfuse…
Kan dat mbv de hw p1 meter of
Kan dat met een hè kWh meter of
dient altijd een growatt kwh meter benut te worden? Dat is dmv rs485
Ik heb daar alleen een ftp naartoe voor de eerste omvormer, kan een switch plaatsen
Maar heb geen aders vrij voor kwh signaal…
Begrijp je me
Hw 3f kwh gebruiken zou een uitkomst zijn als alleen dmv p1 in Homey niet mogelijk is.
Ik hoor je graag;-)
Hoi Robbert,
Lastige vragen omdat ik de Growatt niet ken.
Bovendien kan je met sftp niets (is meer een file transfer oplossing). Hiermee stuur je geen apparatuur aan om iets te doen.
Iets van een P1 heb je nodig. Je moet weten wat (en hoeveel) je huis gebruikt of teruglevert.
Verder is je exacte “usecase”’ niet helder.
Wat wil je precies bereiken?
Inderdaad ik gaf weinig info
Het gaat mij om welke functionaliteit er met hw p1 is of waar de grens ligt nog even los van fabrikaat omvormer
De ftp ligt in buis met diverse andere bekabeling naar garage vandaar shielded gekozen, buis is nu vol
Growatt omvormers schrijven hun eigen kwh meters voor die alleen via rs485 data communiceert
Ik heb in gebruik
Homey pro
hw p1
Growatt 1f mod 2000 met 6 panelen
Oude omvormer 2400 met 7 panelen op zolder
Toekomst
Nieuwe Growatt 3f omvormer met 12 panelen
- 7 oude panelen op string 2 overnemen
- growatt batterij 7-25kw
De hamvraag voor HomeWizard is dan
Met p1 en evt hw kwh kan ik met Homey toch alle functionaliteit van Growatt en HomeWizard benutten zonder Growatt kwh via rs 485?
De P1 en een kwh meter geven je informatie maar “doen” niets.
Met homey / flows “verwerk” je die informatie tot een actie. Welke actie, geen idee. Ik weet niet wat je wil/kan met de growatt. Er gebeurt niets vanzelf daar moet je echt zelf opdracht toe geven.
Heb je al een app dan voor die growatt hybrid oplossing? Nogmaals ik ben niet bekend met deze unit en wat er hybride aan is. Welke afhankelijkheden er gelden. Advies die ik je wil geven is echt verder te verdiepen in die oplossing en dan pas een keuze te maken in aanschaf.
Mijn energysockets zijn na een update van mijn Unfiy systeem niet meer bereikbaar in Homey.
Ze lijken even online te komen, om vervolgens weer offline te gaan met de volgende
foutmelding:
Apparaat Onbeschikbaar
request to http://192.168.1.114/api/v1/data failed, reason: socket hang up
Zowel in de app als in Homeassistant zijn de sockets wel actief.
De API staat aan.
Ik heb ook de P1 Dongel, en die blijft wel online.
Om te testen heb ik ook 1 socket uit Homey gewist, en deze is ook niet weer toe te voegen, wordt geen nieuw apparaat gevonden.
Check of ip adres niet opeens is veranderd. Foutmelding zegt geen verbinding te krijgen met socket dus wifi verbinding technisch gaat het niet goed. Wellicht sockets een vast adres te geven in de dhcp server scope.
Als test heb ik 2 sockets een vast IP adres gegeven. Homey brengt de sockets even online (met het vaste IP adres) en ze gaan vervolgens weer offline maar nu met de reden: read ECONNRESET
Als ik nu de Homey reset komen ze even online om vervolgens weer offline te gaan.
Zowel de P1 als de watermeter hebben ook een vast IP adres, en blijven beiden wel online.
Heb je vlan’s in gebruik, en/of heb je netwerk ‘tools’ draaien, zoals pi-hole, adguard?
En herstart ipv Homey, de router en access points eens.
Alle Unfiy + Ziggo modem uitgezet. Modem aangezet tot volledig online, en toen de de USG3 en gewacht tot alles online was, daarna de 2 AP online gebracht. Helaas geen resultaat. Backup van begin januari terug gezet (toen alles OK was) De sockets hebben een vast IP (zoals in Homey staat geregistreerd) Er zijn geen Vlan’s actief.