Advanced flow actie op periode van tijd een bepaalde conditie

Hoi allemaal,

Ik kom uit het fibaro eco systeem dus ben druk met het verkennen van Homey en kan een feature niet vinden zonder complexe inrichting met een generieke variabele; daarom even check of ik niet iets over het hoofd zie.

In fibaro heb ik een alert gebouwd als mijn diepvries meer dan 3 uur <20 watt stroom verbruikt. Dan is er iets goed mis en verwacht ik dat de stekker uit de powerplug is gevallen of de compressor van de diepvries is uitgevallen.

Deze ziet er in fibaro zo uit:

Bij Homey kan ik deze vinden die erop lijkt:

maar vraag me af of dit niet simpeler kan met een juiste “als” statement.

bestaat dit in Homey? Of wordt dit een feature request? Is namelijk wel erg handig om “als” condities tijdsgebonden te hebben zonder introductie van variabelen en timers.

Ben benieuwd naar jullie reactie(s). thanks alvast!

Voor de Device Capabilities app heb ik hiervoor al een feature request gekregen: Een flowkaart met als [x] langer dan [y] een waarde heeft hoger/lager dan [z] .
QlusterIT / nl.qluster-it.DeviceCapabilities / issues / #12 - a special flowcard: If value has been X for X amount of minutes. — Bitbucket

Want, nee, een dergelijke flowkaart bestaat helaas (nog) niet.

Op dit moment is de enige manier om een variabel te gebruiken (of timer inderdaad).

Maar weet je wat, ik ga nu eens kijken of ik deze nu kan maken.

2 Likes

In Homey zou je dit bijvoorbeeld kunnen maken door te beginnen met ‘ALS het vermogen is veranderd’. In de logica app zet je dan ‘EN als dit lager is dan 20’. DAN start je in de Countdown app een timer (10800 sec ) en die geeft jou alarm ( notification op telefoon? ) bij 0. Zodra het vermogen weer >20 is, stop je de countdown timer.

Ik ben druk bezig met een flowkaart ervoor:
image

De flowkaart is af:

In you geval zou de flowkaart er ongeveer zo uitzien:
image

2 Likes

Hoi Hoi, hij lijkt toch niet te werken, of ik doe iets verkeerd:

het ziet er zo uit:

En dit is de flow:

de trigger is afgegaan.

Hij lijkt 2 uur geleden idd >40 watt getrokken te hebben. Terwijl ik juist 2 uur >40 watt continue wil alarmeren.

any ideas?

Maar hij is toch niet 2 uur lang boven de 40w geweest?
Dus gaat deze trigger niet af.

De trigger is dus wel afgegaan. Daar zit het probleem

Ah, dat zou niet moeten nee.
Volgende keer als het gebeurd, wil je me dan een diagnostic sturen?
Daar staat wat debug info voor me in.

Hoi Arie, zojuist opgestuurd, een uur geleden was hij weer geactiveerd.
image

ben benieuwd en alvast bedankt voor je analyse!

1 Like

90c0c7fb-ecaf-42bf-bf4f-91346128dda7 de code voor de developer

Was het toevallig precies toen de App geupdate werd? Aan het tijdstip te zien wel namelijk.

Ik zal eens kijken of ik daarin iets kan vinden.

Hoi Arie,

46 minuten geleden ook weer alarm getriggerd:
image

Hier zie je ook heel goed waarom de trigger zou kunnen werken. De diepvries gaat aan en weer uit, als hij continue aan blijft staan, dan is er echt wat aan de hand (dan staat de deur open).

@Barend_de_Lange
Werd toevallig de app toen weer geupdate?
(Ik heb gister een paar updates live gezet).

Ik heb in elk geval een bug gevonden: Wanneer de app herstart, en er daarna een aanpassing is met deze flowkaarten (dus een wijziging of flow enabled/disabled oid), dan triggeren ze opnieuw.

Ik ben aan het kijken waarom.

@Barend_de_Lange
Goed, het was even zoeken, maar het issue dat de flowkaart triggered na een app herstart/update is gevonden en opgelost.

Deze staat live.
Laat maar weten als het toch nog niet goed gaat, deze flowkaart wil ik erg graag perfect/foutloos hebben werken :slight_smile:

Edit:
Er komt zo nog een update aan, heb nog wat bugs gevonden en opgelost met deze flowkaart, vooral met wanneer die getriggered moet worden.

1 Like

Bugs zijn opgelost, see bovenstaande topics voor welke bugs verholpen zijn.
Als er nog iets fout gaat @Barend_de_Lange, dan hoor ik dat graag!

1 Like

ik ga hem testen! v2.14.0. is de laatste versie zo te zien? Alvast heel erg bedankt!

Een vraagje nog, hoe moet ik deze opties begrijpen:
image

voortdurend terwijl het waar is? Is dat dan continue (en in welke frequentie) start hij de DAN acties?

Een na elke wijziging in waar? (dat is het 1x het bericht verstuurd als het stroomverbruik >40 watt is gedurende 120 minuten?

1 Like

Idd, iedere keer zodra de voorwaarde (nog steeds) waar is en er wederom 120 minuten zijn verstreken, dan zal hij weer een trigger geven.

1 Like

Elke 120 minuten dat het waar is, zal deze constant blijven triggeren.

Lijkt nog niet te werken: