De nieuwe feature om een actie uit te voeren als de waarde bereikt is voor een bepaalde tijd is echt geweldig. Ik kan nu heel simpel een scriptje maken om met de enegie te monitoren of de koelkast lang open staat. Ik wil nu het zelfde doen voor de garagedeur. Als de garagedeur voor 1 uur open staat wil ik een berichtje krijgen. Echter voor aan/uit boolean waarden is deze feature nog niet mogelijk,
Het zou fijn zijn als dit ook mogelijk zou worden dan hoef ik geen ingewikkeld script te schrijven.
Dan maak je een advanced virtual device, met een numeriek veld dat 0 is als de Boolean FALSE is en 1 als de Boolean TRUE is. Vervolgens kun je dan het numeriek veld gebruiken in een kaartje met “als het numeriek veld langer dan 10 minuten 1 is”.
Sommige dingen zijn toch best gek om te lezen wat het soms moeilijk maakt. Onderstaand zou dus zeggen dat nadat de douche is aangezet, 25 minuten later de trigger verder gaat?
Dus: wanneer de douche aangaat en de ze is voor 25 minuten aan dan naar de ‘en’ of ‘dan’ kaart?
Klopt inderdaad. De douche moet 25 min. aaneengesloten aanstaan, voordat deze kaart doorgaat naar de volgende.
De laatste optie in de kaart is de modus:
Eén na elke wijziging in waar: betekent dat zodra de douche 25 min. aanstaat, hij de rest van de flow 1 keer uitvoert. Ook al staat de douch meerde periodes van 25 min.achter elkaar aan. Pas als je de douche uitzet en weer aanzet, gaat de teller opnieuw lopen;
Voortdurend terwijl het waar is: als de douche meerdere periodes van 25 min. achter elkaar aanstaat, dan wordt de flow elke 25 min uitgevoerd. Stel dat de douche 60 min achter elkaar aanstaat, dan wordt de flow 2 keer uitgevoerd: na 25 en na 50 min.
Alleen ik snap niet waarom dit zo werkt, ik heb de hele tijd lopen testen en zou verwachten dat als ik in de kaart invul is gelijk aan “Ja” dat het dan zou werken, immers dat is wat de sensor doorgeeft
Ik overweeg om alle simpele flows aan te passen naar eenvoudigere advanced flows. Dit omdat ik performance problemen ervaar op de homey en minder apps / flows / devices draagt daar aan bij. Echter, als ik al mijn countdown zandlopers ga vervangen met device capabilities flows (die dus eigenlijk altijd moeten luisteren) belast ik mijn Homey dan juist niet extra? Wat is jullie advies daarbij?
Probeer het eens met true (in geval van Ja) en false (in geval van Nee).
Daarnaast check je op ‘Contactalarm is niet gelijk aan Ja’. In gewone mensentaal: je stelt vast of de deur gesloten is (i.p.v. geopend). Als je checkt op ‘Contactalarm is gelijk aan true’, dan controleer je op een openstaande deur.
Thanks true en false is inwisselbaar met Ja/ Nee, maar ik wil juist een melding krijgen als de koelkast te lang open staat (door de kinderen). In Homey zie ik dan status van sensor is “Ja” en bij een dichte deur “Nee”. In de flow zoals ik hierboven postte moet ik die logica dus omdraaien en ik heb de sensor niet in mirror stand staan…En dat laatste snap ik niet
Klopt. Echter de flowkaart van Device Capabilities vereist dat je waardes true of false gebruikt. Niet Ja of Nee, zover ik weet. Bij mij werkt het alleen met true/false.
Nog een aanvulling: de tweede en derde flow kun je ook combineren. Als je in de Device Capabilities-flowkaart de optie Eén na elke wijziging in waar wijzigt in Voortdurend terwijl het waar is, dan blijft die kaart elke minuut de flow uitvoeren, zolang de deur open staat. En krijg je dus elke minuut een melding/logboekvermelding.
Eventueel kun je een variabele gebruiken, in je meldingtekst, die het aantal cycli (= aantal minuten in jouw geval) telt. Die hoog je dan iedere doorloop met 1 op. Via een extra flow zet je die variabele weer op 0, zodra de deur sluit (het contactalarm uitgaat).
Ik ben nu toch maar weer terug gegaan naar mijn oude scripts , zowel de device capabilities en de homey versies werken niet helemaal zoals ik zou willen. Wat ik zou willen is dat als ik bijvoorbeeld zet dat een waarde groter moeter moet zijn dan 40w voor half uur dat als in de tussen tijd de waarde even onder de 40 is geweest dat er dan niet wordt getriggered. Dit is helaas (soms) wel zo. Dus ik ben weer terug bij mijn eigen script.
Vandaag weer een false positive van de homey trigger . Je ziet dat hij maar heel kort ront op 40w staat. Hij staat zelfs op een half uur 30 minuten, dat haalt hij bij lange niet
.
Bij de device capabilities had ik het zelfde probleem, maar dit is weer heel lang geleden dus ik heb vrees ik de log niet meer, dit moet ik dan weer opnieuw zien te herhalen