Advanced flows werken niet zoals ik dacht

hallo,
advanced flows zouden geweldig zijn mits deze continue zouden werken
bv een voorwaarde (en functie) werkte bij mij niet omdat ik dacht dat deze iedere scan zijn voorwaarde checkt. Bv een lamp gaat aan op beweging en ik wil deze met een contactschakelaar van de deur uitzetten als deze na 20 sec open detectie krijgt. probleem met de en functie is dat deze alleen op het moment van 20s checkt en niet continue. oftewel als iemand na 1 min het toilet verlaat zou de Ja functie moeten starten. Nu blijft hij hangen op de Nee functie.
ik heb het nu zeer omslachtig moeten oplossen:

Ik mis ook in de als functie een logica functie van een waarde is gelijk aan een Setpoint of groter /kleiner dan zodat je daarmee een flow kan starten. onderstaande flow werken dus niet omdat je niet met een en functie kan starten:

Je kan ook een flow beginnen met
ALS waarde RSSI veranderd
EN RSSI is groter/kleiner dan
EN tijd is tussen…
DAN…

Zo word elke keer gekeken of er iets veranderd is en word de flow gestart.

1 Like

Ik zie hier geen enkele trigger, die Condities hebben geen inkomende lijntjes Links, en worden dus nooit gecontroleerd!

Dat weet ik en dat geef ik ook aan, het zou fijn zijn dat er een als -functie komt die een variabele kan vergelijken

Mvg,

Sylvain van Uffelen

Die als functies zijn er al, dat zijn je trigger kaarten, voor die rssi waarde moet dus bijvoorbeeld nog een trigger voor zoals: ALS, rssi is verandert, en dan dus het kaartje wat je al hebt. Om maar even een snel voorbeeld te noemen

Je verwacht idd echt iets op een bepaalde manier, terwijl het iets anders werkt.

Dit bijvoorbeeld:

kun je bijv. op deze manier doen:

of op deze manier:



Deze trigger kaart zul je wel interessant vinden:

Alleen kun je de waarde (nog) niet met een andere tag vergelijken, wél met een vaste waarde

Vergelijkings mogelijkheden:

Nee dat werkt niet zo bij deze sensor, het gaat om de switchbot gordijn en deze kaart is niet beschikbaar. Alleen kun je wel de variabele uitlezen.
Zou fijn zijn als homey standaard een x>y functie etc toevoegd aan de advanced flows zodat je voor iedere sensor een vergelijking kan maken

Dit zijn de beschikbare als-functies voor switchbot:

De variabele is met advanced flow wel als tag zichtbaar

De kaart om elke minuut te starten werkt toch gewoon?

Deze rubriek heet ook ideeen en suggesties.
Een logische If Functie waarbij je een variabele vergelijkt is vrij standaard en zit er dus niet in onder logica.

hier kan je mee beginnen, en dan met de “en”-stap hem vergelijken met wat anders

1 Like

De RSSI staat toch voor ‘Sterkte van je bereik’ (Receiver Signal Strength Indicator) met Homey en/of Switchbot hub…? Waarom wil je op die basis gordijnen bedienen?

1 Like

Er zit een lichtsensor op de switchbot en ik dacht dat dit deze rssi was (dus niet). Maar heb de if functie voor elkaar middels bovenstaande suggestie om iedere 10 seconden een vergelijking te doen gebruikmakend van een losse aqara beweging/lichtsensor.
Vind het qua programmering wel omslachtig.

Mvg,

Sylvain van Uffelen

1 Like

Dan kan je toch beter een ALS kaart gebruiken met
ALS waarde is veranderd
EN vergelijk X - Y.
DAN doe je ding.

Dan hoeft er niet elke 10 seconden een flow gestart te worden.

1 Like

voor je eerste probleem handiger om countdown te gebruiken.
Het is soms even zoeken maar er zijn voor de meeste flows verschillende oplossingen te bedenken voor wat je wil bereiken.

Als waarde veranderd kun je trouwens niet direct gebruiken omdat alleen lokale variabelen te koppelen zijn en dus niet de sensor waarden

@Sylvain_Van_Uffelen de lichtsensorwaarden worden dan waarschijnlijk alleen maar verzonden op het moment wanneer er beweging is geconstateerd.
Als het een Aqara sensor is.
Verder kan je bij de veel apparaten een kaartje gebruiken met ALS waarde is veranderd.
Zo gebruik ik een vochtsensor. Daar ga ik niet elke 10 seconden kijken of het is veranderd. Hij meldt zichzelf als hij is veranderd.

Of topic vraagje, wat voor type gordijnrails gebruik jij voor je switchbot ?
groet Peter

U-rail