Goedkope energie gebruiken / power by the hour

in de power of the hour app kun je zien dat bijvoorbeeld om 15 uur de stroom binnen de komende 8 het goedkooptst is. ik wil een advanced flow maken zodat bepaalde apparaten dan ook om 15 uur aangaan. Het lukt me nu niet om die 15 uur op Ć©Ć©n of andere manier in een flow te verwerken. We kan me helpen?

Je moet volgens mij gewoon een trigger maken die af gaat wanneer de elektriciteit het goedkoopst is binnen een bepaalde periode:
afbeelding

1 Like

Voorbeeldje.

2 Likes

dankjewel Soeter. Vraagje, als je dat kaartje gebruikt, hoe kun je dan iets starten op dat specifieke tijdstip. Dus stel je start om 17 uur, dan wordt dit kaartje actief, hoe zorg je er dan voor dat het apparaat aangaat op het moment dat het tarief het laagst is de komende 8 uur. (stel 22.00 uur) Zie ook volgende bericht, hoe zou je dat kaartje er dan inzetten?

Hoi Wout, dank voor je snelle reactie en zelfs met een flow!! Als je het op die manier doet hoe weet hij dan wanneer moet starten? Dus stel ik maak: als x is uitgezet dan start deze flow. Dan ā€˜de prijs wordt Ć©Ć©n van de laagste vandaagā€™, onthoudt hij dan op het moment van starten het tijdstip wanneer het het laagst is en gaat ie dan pas verder met de flow?

Hij kijkt naar de data vanuit Power by the hour.
Daarna gaat het automatisch op het tijdstip wanneer de prijs het laagst is.

Alleen het zeepblokje in het bakje doen en op Homeconnect drukken op de vaatwasser is voldoende.
Homeconnect werkt maar eenmalig en moet je dus wel elke keer weer aanzetten.
Voordeel is dat je vaatwasser nooit ongevraagd gaat starten terwijl het niet nodig is.


hoi wout, dit werkt niet. Wat doe ik fout?
let even niet op de naam van de variabele. Het komt erop neer dat als er een variabele op ja wordt gezet dat dan de jacuzzi aan moet op het tijdstip bij het laagste tarief de komende 2 uur. Hoop dat je kunt helpen, want hij gaat gewoon niet aan, dus doe vast iets foutā€¦

dit is trouwens van de jacuzzi, maar voor de vaatwasser komt het op hetzelfde neer :wink: Was nu alleen eerst de flows van de jacuzzi aan het afmaken.

Waarom die logica gebruiken?
Is niet nodig. Begin met: de prijs is het laagst voor komende 2 uur > dan zet aan.
Volgens mij zou dat al voldoende zijn in jou geval.

nee, dat is niet zo, maar is te complex om uit te leggen. Er moet eerst een variabele voor. Kun je uitleggen waarom het niet werkt zoals ik schrijf?

Ik werk niet met logica. Ben bang dat ik je niet kan helpen.

toch bedankt voor je moeite!

Hoi Satoer, kun jij mij misschien helpen? waarom werkt dit niet?

Ik denk dat je sowieso beide events als trigger zou moeten gebruiken. De kans dat ā€œDe prijs is laagst voor komende 2uā€ waar is is onzeker.
Afhankelijk van wanneer die variabele op ja wordt gezet is er vlgs mij een grote kans dat de jacuzzi niet aangezet wordt.

Tip, hang logkaartjes aan beide events, dan kun je terugvinden in hoeverre ze gelijk vallen.

Alsā€¦
PbtH De prijs is laagst voor komende 2u
Enā€¦
ā€œvariabele jacuzzi aan laagste prijs 2 uurā€ is JA
Danā€¦
Zet jacuzzi aan

Alsā€¦
PbtH De prijs is laagst voor komende 2u
Danā€¦
Tijdlijn/SimpleLog/Papertrails notitie: De prijs voor de komende 2u is het laagst.

Alsā€¦
variabele ā€œjacuzzi aan laagste prijs 2 uurā€ is veranderd
Enā€¦
jacuzzi aan laagste prijs 2 uur is JA
Enā€¦
PbtH de prijs is laagst voor komende 2u
Danā€¦
Zet jacuzzi aan

Alsā€¦
variabele ā€œjacuzzi aan laagste prijs 2 uurā€ is veranderd
Enā€¦
jacuzzi aan laagste prijs 2 uur is JA
Danā€¦
Tijdlijn/SimpleLog/Papertrails notitie: De variabele ā€œjacuzzi aan laagste prijs 2 uurā€ is JA.

Ik begrijp EdStaalā€™s probleem inmiddels. Loop tegen hetzelfde aan. Eerst wil je bepalen wanneer het goedkoopste moment gaat worden. Wanneer bepaal je dat? Ik denk dat ik dat in mijn ā€œik ga naar bedā€-flow opneem, zeg elf uur savonds. Dan bepaalt hij op dat moment hoelaat ik mijn afwasmachine aan kan zetten (van de komende acht uur), zeg om vier uur snachts. Dan moet ik vervolgens een trigger hebben die om vier snachts de afwasmachine inderdaad aanzet. Zo iets, maar ben nog aan het puzzelen.

precies! Ik hoop dat je eruit komt. Ik kom stapje voor stapje verder dus als ik de oplossing heb laat ik het je weten!

De standaard trigger voor laagste prijs in de komende ā€¦ uur werkt prima.
Maar stel je wilt ergens in de nacht tussen 23:00 en 07:00 uur je vaatwasser aan hebben dan loop je ook nog het risico dat er maar 1 uur het laagste tarief is en er voor en er na weer een duurder tarief is. Zie foto.

Dan is in dit voorbeeld het laagste tarief om 05:00 uur.
Maar als je pas om 05:00 je vaatwasser laat starten en je vaatwasser is gemiddeld 3 tot 4 uur bezig dan kom je ook in het hogere tarief van 08:00 uur.
Daarom wil je dat de vaatwasser om 03:00 uur start om zo efficient mogelijk met de kosten om te gaan.

Ik ben nu aan het testen met PbTh flow: de prijs wordt 1 van de 2 laagste in de 3 uren voor 4 uur.
Lastig verhaal dusā€¦

Probeer eens te achterhalen wanneer je vaatwasser het water verwarmt. Dat is waarschijnlijk de grootverbruiker, en loopt i.i.g. aan het begin van de cyclus (het 1e van de 3 a 4 uur)

Hij doet eerst een koude speelronde en dan een warme, maar dat begint binnen het uur. Probleem is dat ook aan het einde hij een soort droog sessie doet met warme lucht. Ik zal eens meten hoe het hele energie verloop is durende een sessie ( in de economische stand). @Wout-1976 : jij gebruikt inderdaad een andere trigger en die te fraai. Voordeel van mijn manier is dat ik dus een uur eerder kan beginnen aan mijn sessie (goedkoopste uur -1) , en dan zijn de komende drie uur toch bijna altijd het goedkoopste die je kan scoren

De afgelopen nacht zat ik niet goed. De laatste hoogste piek is een uur na het laagste tariefā€¦