Boiler aan- en uitzetten op de 4 goedkoopste uren dmv PBTH

Ik kom er niet uit. Wie kan mij helpen?
Ik probeer een flow te maken om de boiler aan (op de goedkoopste kWh van een urentarief) en uit te zetten. Ik zeg dan: ‘ALS de komende 4 uren de gemiddelde prijs het laagst is, DAN zet de boiler aan en DAN zet na 4 uur uit’. Wat blijkt: de boiler gaat aan op het laatste voordelige uur van de 4 uren. Wat doe ik verkeerd? Meestal zijn de kWh 's nacht het goedkoopst en misschien loopt de periode van 4 uur wel over de datumgrens. Kan dat?

In de meeste provincies ( behalve Limburg en Brabant ) geldt van 7 uur ’s ochtends tot 11 uur ’s avonds dagstroom en daarna ga je over op nachtstroom. Optie is om een goedkope Homewizard Energie ( HomeWizard Energy - HomeWizard ) in je slimme meter te pluggen en hiermee te bepalen wanneer je over gaat op nachtstroom of je het laagste tarief hebt.

Nee dat gaat niet, ik heb een uurcontract. Elk uur is de prijs anders.

Kun je je flow delen?

Schermafbeelding 2022-10-20 om 21.25.56
Of een van deze twee?

Ik lees in de Flow:

  • als de Gemiddelde prijs de komende 4 uur het laagst is deze dag.

niet:

  • als de komende 4 uren de gemiddelde prijs het laagst is, :wink:

image

Als het deze middag zonnig en dus goedkoop was, is de kans klein dat het triggert voor 24u00.
als het na middernacht triggert kan een kleine afwijking al zorgen dat het later beter is dan eerder. en als er veel zon verwacht wordt is het wellicht niet 's nachts dat je het goedkoopst uit bent, dan gaat je boiler om

Heb je een grafiek van de kosten per uur en de gemiddelde voor de komende 4 uur? als je die onder elkaar legt kun je die vergelijken en kijken of het aan de prijs de komende 4 uur ligt of dat er wellicht een bug in de code van die kaart zit.
Ik zou ook het gemiddelde uitrekenen en in een variabele stoppen voor de controle, en in de trigger de Tag even in een Log wegschrijven. Daar zou je conclusies aan kunnen verbinden.

Ja, sorry, een missertje in mijn tekst.
Ik ga kijken of het volgens jouw advies kan en laat weten of het gelukt is.

Wellicht toch eens paar dagen loggen en een Insight grafiekje van maken,

Helaas kan ik de Logica niet maken met de mogelijkheden die ik beschikbaar heb. Maar misschien kan je ook dit beantwoorden:
Als ik een bericht wil krijgen aan het begin van de dag (8 uur) welke periode van 4 uren het goedkoopste tarief geldt, kan ik dat met PBTH maken? Ook hier kom ik niet uit.

Waarom niet?

nee daar is geen trigger voor, die jij gebruikte:

triggert als die periode begint, niet om 8 uur 's ochtends. Dan kan die periode al voorbij zijn of bezig.

De logica inmiddels gevonden.

Toch vreemd. Mijn zoon probeert de zwembadpomp te laten draaien op de goedkope uren. Hij stuurde mij bijgaand bericht. Gaat dus niet goed.
Ik loop eigenlijk tegen hetzelfde probleem aan.

Dan wellicht even met wat logging aan de Developer voorleggen hier:

mogelijk zit er een fout in de trigger.