Goedkope energie gebruiken / power by the hour

ik denk dat ik hem heb. Heb gebruik gemaakt van de gepubliceerde flow van robin (maker van de app). de totale flow is bij mij veel groter en complexer maar dit zou moeten werken volgens hem.

Maar je kunt toch dan beter kiezen voor wat je wel wilt en wat je niet wilt achterwege laten?
Ik probeer je keuze te snappen …

is er een mogelijkheid om de prijs +8 uur ergens vandaan te kunnen halen (versie 4.9)? de warmtepomp loopt ongeveer 7,5 uur

Hoi Wout, zou kunnen. alleen omdat ik de kaartjes nog niet volledig doorgrond heb ik letterlijk gekopieerd van robin. Nu eerst maar eens kijken of het werkt. Dan kan ik daarna altijd kijken of het efficienter/makkelijker kan.

kaartje Prijs +8u, bedoel je dat?

Ja kaartje prijs +8 uur. Gaat maar tot +7. Ik weet niet of alle prijzen vd hele dag in de Homey staan en dat ik die op een of andere manier kan oproepen en in een flow kan verwerken?

Waarom gebruik je niet de flowkaarten die ik heb gemaakt? Deze bijvoorbeeld:

1 Like

Ik gebruik hiervoor het gem. Prijs kaartje:

1 Like

De boiler heeft ongeveer 7,5 uur nodig om op te warmen, dat is het probleem.

Een andere goede kaart (volgens mij het beste) is idd dat de gemiddelde prijs van de komende 8 uur het laagste is binnen de komende 12 uur. (dat is nu max 6 en 8 uur).

ik laat op dit moment steeds om 2100 uur de volgende flow starten.

Die kaart is vooral bedoeld voor apparaten die een programma moeten afmaken die meerdere uren duurt, zoals een vaatwasser of wasmachine. Maar als ik me niet vergis is het niet erg als een boiler het ene uur wel aanstaat en het volgende niet. Bij een boiler wil je gewoon de allergoedkooste uren van een dag gebruiken toch?

Normaal gesproken zal het geen probleem zijn idd, echter heb ik de schakeling van de boiler gemaakt met een energiesocket van HW. ik weet niet of het goed is voor de warmtepomp dat die plots uit valt terwijl hij loopt. deze gebruikt 160 - 250 wpu.

Wellicht begrijp ik jullie probleem niet, maar dit is wat ik doe:

Ik heb een virtuele button voor bijvoorbeeld ‘auto mag opladen’
Daar stel ik ook de benodigde laadtijd in (bijv 4 uur)
Button AAN → logische variabele ‘auto opladen’ op Yes, variabele ‘laadtijd’ op 4
Elk uur gaat een trigger (start blokje ‘every hour’)
Dan kijk ik of het een van de goedkoopste ‘laadtijd’ (=4) uur is binnen komende 12 uur
Zo ja (en als ‘auto opladen’ Yes is) gaat de Klik-aan schakelaar aan en begint de auto op te laden
Zodra de auto vol is en de power onder 100W komt zet ik ‘auto opladen’ op No (en de button ook even uit) en stuur mezelf een notification dat de auto 100% is.

Hopelijk zitten hier zinvolle ideeën bij.

1 Like

Dit voorbeeldje werkt denk ik niet, want als de laagste prijs in de middag is blijft je vaat smerig. Je kunt beter eerst het tijdswindow zetten en daarna kijken of het 1 (of meer) van de laagste prijzen de komende 6 uur is. Dan krijg je de laagste prijs in dat window.

2 Likes

Hi,

It seems like the prices for the Netherlands are not updating since a few days. Is this something other users are experiencing or am i the only one?

Alles doet het nog gewoon.

Hoi Ed, ben op dit moment ook bezig met zo’n flow voor de vaatwasser. Is het mogelijk dat je deze kan delen ?