Zonwering installeren Brel of Somfy

Ik sta op het punt screens te installeren en de verkoper heeft ze met zowel Somfy motoren (iets duurder) als met Brel. Beide zijn bedienbaar met Homey, maar welke is beter ondersteund? Wellicht ook toekomst gericht gekeken, volgens mij is Somfy toch wel het meest geaccepteerde merk qua domotica integratie.

Ik weet niet welke beter is maar hou er wel rekening mee dat als je Somfy neemt en ze worden gestuurd door IO dat je nog een aparte module nodig hebt van Somfy.
Somfy en RTS werkt zonder tussenkomst van een extra module.
Conexxoon of Tahoma.

Dankje voor je reactie. RTS is toch hun oude protocol? Deze beschikt ook niet over tweeweg communicatie? Een extra module is voor mij geen probleem echter heb ik het natuurlijk liever direct op de homey. Maar toekomst bestendigheid vind ik wel belangrijk dus RTS valt dan een beetje af wat mijn part.

RTS is het oude protocol inderdaad. Maar deze praat dus inderdaad ook niet terug.

Brel is volgens mij vergelijkbaar met RTS, eenweg communicatie dus. Of ze moeten weer iets nieuws hebben inmiddels, maar dan vraag ik me af of dat al veel getest is met Homey.
Somfy RTS en de Brel eenweg werken allebei naar volle tevredenheid bij mij.

Als je nu iets aan zou moeten schaffen. Wat zou je dan kopen somfy IO, RTS of Brel

RTS, bestaat dat nog? Als je dat nog kan kopen gaat het waarschijnlijk om een stock opruiming. ik dacht dat Somfy alles aan het omzetten was naar IO

Duidelijk :wink:

1 Like

Het is natuurlijk geheel afhankelijk van wat je wil, maar de meest uitgebreide is inderdaad de somfy IO.

Hiermee kan je namelijk van 0 tot 100% regelen waar je rolluik of rolgordijn zich bevindt.

Maar inderdaad er is een extra kastje nodig.

Zo heb je conexoon (IO) die kan alleen IO apparaten aansturen en je hebt ook de tahoma die is 2 keer zo duur maar kan zowel IO als RTS aansturen.

Ik ben zelf zeer tevreden met de IO rolluiken omdat ik dan sochtend’s vroeg de rolluiken op een kiertje open zet wanneer m’n weker gaat zodat je al wat natuurlijk licht in de kamer schijnt.

Bedankt voor je uitleg! Duidelijk verhaal.
Somfy it is :slight_smile:

De installateur zegt dat in mijn geval Brel motoren een duizend euro scheelt t.o.v. somfy, wat is wijsheid?

in hoeverre heb ik profijt van een somfy motor met tweewegcommunicatie?
zit ik in de toekomst nog steeds goed met Brel?

Is een beetje afhankelijk van wat je echt wil natuurlijk.

Ik doe bijvoorbeeld met de IO motoren op het moment dat mijn wekker gaat de rolluiken op 12% zetten dit is dan dat de rolluiken op een kiertje gaan staan.

Omdat ik de ochtend zon heb is dit voldoende verlichting s’ochtends vroeg echter wanneer de zon niet voldoende naar binnen schijnt gaat m’n lamp aan als de lux waarde na zoveel minuten nog onder een bepaalde waarde is.

Wanneer je bijvoorbeeld een RTS gebruikt of een brel dan kan je niet instellen dat hij op een kiertje moet gaan staan.

in dat geval kan je hem alleen maar open en dicht sturen en vervolgens op het juiste moment stoppen om die kiertje open te zetten. Dit bijvoorbeeld door een timer in te stellen alleen kan je dan nooit 100% garanderen dat hij op de kiertjes staat aangezien er geen terug koppeling is.

Bedankt voor je reply!
Wat mijn perceptie van somfy is dat het breed ondersteund wordt door allerlei domotica aanbieders.
Echter adverteert Brel met Homey dus dat lijkt me een solide keuze.

1000 euro verschil op de offerte is mij het niet waard om tweeweg communicatie te hebben denk ik

De zonwering is geïnstalleerd! Maar nu krijg ik de afstandsbediening niet gekopieerd op de Homey… zowel de Sunway app als Brel herkend de afstandbediening niet. Het gaat om de DD-2702h en de DC2702- DE. Iemand een goede tip?

Update: de DC2702DE variant was zo toegevoegd. De andere laat zich niet toevoegen

resultaat: k heb 1 knikarrmscherm van Brel die nog op het oude protocol werkt en zich laat bedienen door Homey. de 4 screens die ik heb laten plaatsen zijn bidirectioneel en kunnen niet bediend worden door Homey.

mooie boel dus, ik neig naar Somfy omdat dat goed wordt ondersteund. ‘‘Brel doet exact hetzelfde voor minder’’. niet dus

Via de ‘MY’ knop lukt dit toch wel

Dat is balen zeg. “Doet hetzelfde voor minder” daar zal de installateur het normale gebruik bedoeld hebben (geen domotica). Op de Brel website staat overigens wel dat bidirectioneel niet wordt ondersteund door alle domotica platforms. Maar, wel door Klik-aan-klik-uit staat er, wellicht dat de klik-aan-klik-uit app uiteindelijk wel ondersteuning kan bieden?

Wat ik zou aanbevelen is de goedkoopste varianten van dat spul kopen met een gewone niet afstandsbestuurbare schakelaar, eventueel zonder schakelaar en dan aansturen met een shelly 2.5.
Die bieden ook ondersteuning voor callibratie (doe hem 50% open) en obstakel detectie. De interface is via wifi en die modules kosten maar 20 euro. Dan heb je alleen geen afstandsbediening, maar dat kan natuurlijk via je telefoon / google home of eventueel zelf aan homey een afstandsbediening koppelen.

Maarja, dat advies komt nu wat laat ben ik bang, tenzij je op die Brel ook een normale schakelaar kunt aansluiten, dan zou die shelly er wellicht alsnog op kunnen.

Dat is tenminste wat ik ga doen met de screens die hier van het voorjaar geplaatst gaan worden. Geen afstandsbediening alles via Homey en flows.