Brel & Homey zonwering

Ik heb een vraag over zonwering motoren van Brel en Homey.

Ik heb voor de installatie van beiden een offerte liggen, maar vraag me een ding af.

  • Bij Somfy (zonneschermen aangestuurd door io motor) staat er op de offerte een ‘Somfy connection app box’
  • Bij Brel (screens met motor op zonne-energie) zie ik ‘Brel solar app box’ staan.

Dan nu mijn vraag:
Ik heb een Homey, heb ik deze boxen dan ook nog nodig?

Groet! Wim

Als het om de bi-directionele versies gaat wel. Somfy heeft RTS en IO. RTS kan direct op Homey, IO niet. Brel mono-directioneel kan ook direct op Homey, de bi-directionele variant (nog) niet.

Dank!

Dit is de Brel motor… Ik zie zo 123 niet hoe die qua directionaliteit in elkaar zit.

Daar valt het inderdaad niet uit op te maken. Maar ik verwacht eigenlijk dat er tegenwoordig hoofdzakelijk bi-directioneel geleverd wordt.

@Wim_H Ja. Bij solar (brel) heb je altijd bi-directionele motors en dus de hub nodig. Er komt een dezer dagen een app voor homey die de brel home hub aanstuurt. De mono directionele motoren van Brel zijn wel direct aan te sturen.

Ik heb die solar screens van Brel ook mocht je vragen hebben

Helaas :frowning:

Vandaag ook een screen met een Brel motor opgehangen gekregen, maar met geen mogelijkheid krijg ik de afstandsbediening in Homey “ingeleerd”

Voor wie het interesseert:
Onderstaande aandrijving kan probleemloos geïntegreerd worden in Homey.
Deze werd geïntegreerd, gebruik makend van de Brel app.

Aanvulling:
En onderstaande krijg je dus NIET gekoppeld.
Getestte apps: Sunny, Brel, Bofu, Forest, Motion Blinds, Soma.

Zemismart Tuya Roller Shade Blind Motor for 17 25 28mm Tube Motorized Electric Rechargable Motor with WiFi Zigbee USB Dongle|Automatic Curtain Control System| - AliExpress.

1 Like

Heb in 2015 bij HomeWizard rolgordijnen met buismotor MLE25-0,7 gekocht. Probeer die nu aan Homey te koppelen, zie wel apps met rolgordijnen maar niet merk buismotor.
Iemand suggestie hoe ik mijn 3st gordijnen met Homey kan laten werken opdat ik ze vervolgens van HomeWizard app kan verwijderen? Dank alvast.

Dank zij @Jan_Peeters post van Dec 2021, waar in de aanvulling ‘Geteste Apps’ zes stuks apps worden genoemd, is het me gelukt.
Bij de Sunny niet succesvol maar met de Brel-app m’n gordijnen met 25mm buismotor type MLE25-0.7 en bijbehorende remote control, bijna in een flits nu gekoppeld aan Homey (hoewel soms wat langer duurde voor die koppeling werd gemaakt).
In ieder geval al na een paar uur alle drie m’n gordijnen - en nu zonder HomeWizard - geautomatiseerd. En bedankt Jan Peeters.

1 Like

Ff googlen op “MLE25-07”, de 2e hit leverde dit op :grimacing:. Brel inderdaad.

Dank je @Peter_Kawa . Zag deze info en link gister ook maar wist toen nog niet van het bestaan van de Brel-app.
Ik ben nl Homey beginner en moet nog een hoop leren en ook veel zelf ontdekken. Deze community-site lijkt een briljant en waardevol startpunt daarin. Thx

Ha welkom, W.H.J.,
Er is veel te ontdekken, en vaak is er wel een oplossing voor het één of ander.

Is de hub voor brel bij di-directionele motoren nu nog wel nodig of wordt dat inmiddels via de brel homey app ondersteund?

Ik weet het niet.
Dus heb ik het maar even (voor jou) opgezocht:

Nu ben ik nog een noob als het gaat om homey maar je stuurt nu toch gewoon de brel app pagina ik zie daar niks staan over bi-directionale motoren?

Voor bi-directionele motoren van Brel (maar ook Somfy) heb je de hub nodig.

Owkey, dat is bijzonder. Ik zie dat namelijk wel. Maar ik kijk dan ook niet enkel naar de prentjes :blush:

1 Like

Thnx Jan, mag ik jou dan om advies vragen zou je eerder rolluiken met brel motoren en een brel hub in combinatie met een homey aanschaffen of zou je voor somfy motoren gaan met een somfy hub waardoor de homey niet nodig is omdat de somfy hub al gelijk met homekit werkt.

Als je Homey alleen maar zou gebruiken om een verbinding tussen Brel en HomeKit te maken en verder niet gaat gebruiken dan zou ik voor Somfy gaan. Maar ik heet geen Jan dus mij werd niks gevraagd :grinning:

1 Like

:rofl:

1 Like