Brel & Homey zonwering

Okey alleen somfy kost 140 euro per rolluik extra a 6 rolluiken

Hoi, ik lees deze post van 2 jaar geleden. Wij hebben screens laten monteren met een Brel solar motor. Volgens mij (weet bijna zeker) is dit geen io. Kun je me op weg helpen? Ben nog niet zo lang Homey gebruiker. Koppel ik de screens rechtstreeks in homey of de afstandbediening? Maar die is van Degalux. Als het rechtstreeks moet, maakt het dan uit welk icoon je kiest in Homey?

Heb brel en somfy … geweldig nu weer 2 kastjes erbij :cry:. Om mijn fibaro te updaten moet er een kassie bij … en mijn Aeotec heeft dan weer een USB stick met een drama systeem op mijn windows laptop.

Dat slaat de Homey plank een beetje mis helaas.
Het lijkt ook steeds erger te worden

1 Like

Je kunt de brel app downloaden voor homey maar je hebt wel een Home Hub nodig om ze te kunnen koppelen. Alleen via de afstandsbediening lukt dit niet, dit kan alleen met monodirectionele motoren, en een solar motor is bi-directioneel.

Dus een home hub aanschaffen. Dan kun je alle screens middels Homey aansturen

Dank je, ik ben er inmiddels achter dat ik ook de bi-directionsal motor heb een ik zag ook dat er meerdere hubs zijn. Welke heb jij gekozen?

Henk Slootweg

Wessel Otter via Homey Community Forum schreef op 2023-06-02 23:41:

blocked.gif

Ik heb de home hub die doet mono- en bi-directioneel. De usb doet alleen bi-directioneel geloof ik.

Er is ook een nieuwe variant de home hub-03 (vierkant kastje) die werkt met PoE daar ben ik wel erg in geinteresseerd gezien ik veel apparatuur op PoE heb.

ok, dank voor je toelichting! Ik ga me er verder in verdiepen en zorgen dat eea gaat werken via Homey.

Henk Slootweg

Wessel Otter via Homey Community Forum schreef op 2023-06-05 11:07:

blocked.gif

Ik begrijp niet zo goed waar Homey “de plank een beetje mis slaat”. Dat zijn toch zaken die je gewoon kunt uitzoeken van te voren? Ik heb ook Somfy en Brel devices, maar beiden niet bi-directioneel en daardoor gewoon direct via Homey te besturen. Als ik in de toekomst wel bi-directionele apparaten toe zou willen voegen dan weet ik dat de consequentie is dat ik een Hub moet toevoegen. Dat ligt niet aan Homey, maar aan de gekozen protocollen.
Net zoals Fibaro firmware niet door Homey te updaten is. Dat ligt aan Fibaro, niet aan Athom/Homey.

Toen ik met homey begon had ik geen hub nodig. Dat was het grote pluspunt … 1 bol die alles kan bedienen van verschillende systemen.

Nu heb zit ik straks met meer hubs en kastjes dan ik ooit heb gehad. En ja ik snap dat ik van te voren kan uitzoeken dat ik een kast nodig heb.

Met de “homey plank” bedoel ik niet dat homey of Athom de plank mis slaat. Maar het homey idee ( 1 machine die alles kan bedienen ).

Fabrikanten zijn hier natuurlijk verantwoordelijk voor. I denk deels een verdien model

1 Like

Beste,

Sinds enkele weken heb ik een Homey Pro in gebruik en hier diverse apparaten aan gekoppeld en flows gemaakt, zo ook voor voor mijn twee Brel home rolgordijnen.

Hier heb ik flows voor gemaakt maar werken niet consequent. De ene dag gaan de rolgordijnen netjes omhoog en omlaag op het gewenste tijdstip, op een andere dag kan het weer niet werken. Dan doe ik het handmatig door een flow te starten en de volgende dag loopt het weer volgens schema.

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt!

Zonder je Flows te laten zien, kan niemand je helpen, alle glaen bollen zijn off-line helaas. :joy:

Bijvoorbeeld deze flow, die niet altijd werkt;

@F2023_F Maak je ook gebruik van een hub vanwege een bidirectionele verbinding? Ook omdat je specifiek 51% opgeeft.
Zo ja, heeft de hub een vast ip adres als deze via wifi werkt?
Als die verbinding wegvalt door misschien een mesh netwerk werkt het ook niet altijd als hij geen vast IP adres heeft.
Ik kan er helemaal naast zitten, heb zelf geen Brel.

@Mike1233
Ik maak inderdaad gebruik van een Brel hub type DD7002B .
Het is niet mogelijk hier een vast IP adres in te stellen. Zojuist heb ik wel een statisch DHCP adres geconfigureerd voor de Brel Home hub. Mogelijk dat dit helpt.

Dat doe je meestal in je WiFi router.

Zoals @Rmb al zegt, een vast IP adres doe je meestal in de router als het apparaat het niet zelf kan.
En meestal geef je een vast IP adres buiten de DHCP adressen range.
Een statisch DHCP adres klinkt wel een beetje raar, de D staat voor dynamisch. (Dynamisch Host Configuratie Protocol).
Na het instellen moet je meestal wel de router en het desbetreffende apparaat opnieuw opstarten om het toegewezen IP adres te verkrijgen.
Maar misschien werkt het rolgordijn nu wel.

Ik heb in de router een statisch DHCP toegekend zoals dit in de router heet. Op basis van de DHCP lease die het apparaat had, heb ik deze dus gereserveerd / statisch gezet. Helaas kent het apparaat geen interface om een vast IP adres in te stellen. Helaas vanmorgen en vanmiddag wederom problemen dat de gordijnen niet op de flow reageren.

Ik heb zelf geen Brel Hub maar kan je het ip adres wel achterhalen van de hub?
En is dat het ip adres wat je de hub zelf hebt gegeven?

Ja ik heb het IP adres kunnen achterhalen en deze statisch geconfigureerd