Brel & Homey zonwering

En jouw Homey heeft ook een IP adres wat begint met 192.168.2.xxx?
Maar kan je in de hub het door jouw toegewezen IP adres ook terugvinden in de app van Brell of in de Homey app?
Heb je de testversie van de Brell app ook al geprobeerd?

En anders een email sturen naar de ontwikkelaar van de app.
Emailadres staat onderaan de app pagina.

Verder heb ik ook geen Ideen meer.

De Homey heeft inderdaad een adres in dezelfde IP reeks. Het IP adres van de Brel Home Hub kan ik niet achterhalen in de app van Brel of Homey.

Ik ga de testversie eens proberen en anders Brell contacten. Bedankt Mike.

Ik hoop dat de testversie werkt en anders een berichtje afwachten van Brell.

I rest my case. Ik heb het eerder geroepen, ik zeg het nog een keer…dit gaat de verkeerde kant op met ze, die meterkast hangt nu al vol met hubjes en bridges terwijl dit 3 jaar geleden nog niet nodig was.

1 Like

Ik snap echt helemaal niks van dit soort berichten. Wie is “ze”? Homey? Wat kunnen die eraan doen dat jij apparatuur koopt waar een hub voor nodig is?
Vaak zijn die hubs nodig voor complexere nieuwe apparatuur of protocollen.
Het is in heel veel gevallen nog steeds mogelijk om die apparatuur van “een paar jaar geleden” te gebruiken en zelfs kopen waar geen hub voor nodig is. Somfy RTS, Brel 433mhz, Hue, zwave, zigbee, etc. Kwestie van onderzoek doen.
En zelfs als je wel een hub nodig hebt, dan kan Homey nog steeds als een van de weinigen een wisselwerking tussen die apparatuur tot stand brengen. Dus als apparatuur op hub A iets doet, dan moet apparatuur op hub B iets anders doen. Dat lukt je niet met alleen maar losse hubs zonder Homey.

Hi

Maar dat A / B verhaal kan ook met ( steeds beter ) homekit toch ?

En ja Athom kan er weinig aan doen … maar dat is het probleem niet. Het is een verdienmodel van diverse hardware fabrikanten. Er zou geen aparte hub nodig moeten zijn om een gordijnmotor te bedienen terwijl de homey de antennes aan boord heeft. Een gordijnmotor is niet iets bijzonders of extreem complex.

Het probleem is dat er gecommuniceerd word door Athom dat je zonder veel moeite en met een meterkast zonder spaghetti de boel kan regelen. Fijn dat dat met oude meuk kan … maar in de toekomst heb je gewoon bergen hubs nodig.
Maar bij reviews ( athom presskit ) hoor je daar maar bar weinig van.

Homekit, ja dat kan. Maar dan heb je toch nog steeds een Homekit-controller nodig (apple tv, apple home-ding, ipad, whatever) en hubs voor alles dat je wilt koppelen? Dus het blijft een “one controller to rule them all” als je A / B dingen wil doen. En Homekit kan volgens mij wel veel, maar nog lang niet alles wat Homey kan aansturen en zeker niet zo geavanceerd qua flows (aanname, want heb er al even niet meer naar gekeken).

Ik weet niet of het echt zo is dat het per se een verdienmodel is. Ik denk dat fabrikanten het liefst vertrouwen op een eigen oplossing zodat ze daar de verantwoordelijkheid voor kunnen nemen zonder te hoeven vertrouwen op een externe partij of extern protocol.
Neem gordijnen. Switchbot kan prima werken zonder Hub. Maar het vertrouwt op Bluetooth. Bij mij werkt dat prima, met Homey op een meter of 5 van de gordijnen met een muur ertussen. Bij anderen werkt het op 3 meter zonder muur ertussen niet goed. Oplossing is dan inderdaad een hub.
Brel werkt uitstekend op 433Mhz net als Somfy RTS, maar die technology ondersteunt geen 2-weg verkeer. Voor mij werkt dat prima, want ik doe luxaflex en screens open of dicht. Maar als je tussenstappen wilt, of 100% zekerheid, dan wil je misschien de 2-weg communicatie en daar zijn geavanceerdere protocollen voor nodig die die fabrikanten dan zelf maken.

Misschien zou Homey best wat duidelijker mogen zijn dat je zeker niet in alle gevallen zonder extra apparaten/hubs kunt. Maar ik vind het echt heel kort door de bocht om dit soort dingen als een tekortkoming van Homey te zien.
En nee, ik praat echt niet alles goed, heb net 3 kwart jaar gewacht voordat ik de nieuwe Pro in gebruik heb genomen omdat ze hun zwave protocol op de nieuwe homey maar niet voor elkaar kregen en daar was ik best heel zuur van.

Ook tweeweg communicatie is prima mogelijk tussen homey en een rolgordijn motor. MITS de fabrikant dat toestaat.

Ik heb een luxaflex Gen2 aan voorzijde huis.
Ben nu aan het kijken voor achter … dat zou dan het liefst gen3 worden

Gues what … wil ik dit via homey dan mag ik 2 hubs aanschaffen a €240 per stuk … das meer dan een homey ! En das alleen luxaflex.

Je gaat mij toch niet vertellen dat een hub zoveel moet kosten … zit amper hardware in. En hadden ze de Gen3 hub nu niet ook gen2 kunnen laten ondersteunen ? Zelfs de pebles zijn niet compatibel. Dus ja een verkoopmodel. En mensen binden aan eigen producten ( denk vooral dat laatste )

Maar als luxaflex het open zou gooien voor homey dan kan dat prima met de homey hardware ( ook 63% open van een scherm :grimacing: )

De wil is er simpelweg niet

Maar, je bent het toch hopelijk met me eens dat je hiervoor bij de betreffende leveranciers moet zijn en niet bij Homey? In dit geval heeft Luxaflex toch het gesloten systeem en de dure hub, dat kun je Homey toch niet aanrekenen?

Maar volgens mij heb ik al eerder verteld dat ik het hub gebeuren Athom NIET aanreken … maar WEL de slechte voorlichting / communicatie hierover.

Lees ook eens mijn commentaar in het volgende draadje

https://community.homey.app/t/larger-companies-with-their-own-hubs-make-it-more-difficult-to-connect-with-homey

Goedemorgen,

Welk protocol gebruikt de afstandsbediening om de brel solar motor aan te sturen?

Ik begrijp dat het niet mogelijk is homey dit signaal te laten kopieren. Kan een ander device (afgezien van de hub) dit signaal niet ook versturen? (Net zoals bv bij een airco) of ben je verplicht een hub aan te schaffen?

Brel gebruikt ofwel mono-directioneel 433MHz, ofwel een eigen bi-directioneel protocol.
De eerste (433MHz) kan zonder hub, de tweede zover ik weet niet.

Duidelijk. Gezien de 433Mhz, valt dit aan te sturen met klik uit/klik aan?

Aansturen van 433MHz gaat vanuit Homey met de Brel app.
Als je ook klikaanklikuit hebt kun je daar ook e.e.a. mee doen met Homey, maar dan is het zo dat de klikaanklikuit bijvoorbeeld een flow triggert, en vervolgens Homey een actie laat uitvoeren op de Brel apparatuur.

Helder, bedankt!

Ik sta voor de keuze Somfy of Brel motor (icm Homey). Welk merk zou je voor gaan?

De een is iets duurder in aanschaf, accu is wel makkelijker te vervangen.

Toevallig een idee welke het prettigste werkt met homey (en een hub/connectivity kit)?

Hangt denk ik echt af van wat voor apparaat en wat je er mee wilt. Alleen open/dicht of ook tussen-standen. Indien dat laatste dan sowieso bi-directioneel nemen.
Ik heb zowel Somfy (screens) als Brel (luxaflex) op 433MHz. Het werkt voor mij allebei goed.
Maar als ik het nu nieuw zou moeten kopen zou ik denk ik wel bidirectioneel nemen met een hub.

1 Like