Ik ben bezig om mijn Brel rolgordijn te integreren in Homey en loop tegen een hardnekkig probleem aan waar ik niet uitkom. Ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.
Mijn setup:
Rolgordijn: Brel met een DD-2702H afstandsbediening.
Hub: Brel Hub 04 (Matter-compatibel). Deze is geadviseerd door Brel support voor de koppeling met Homey.
Homey Pro (early 2019) met firmware 12.6.1.
Homey App: Ik gebruik de Homey Brel Home app, versie 2.0.2. Ik wil geen gebruik maken van een omweg via Google Home.
Mijn rolgordijn is correct gekoppeld aan de Brel Hub 04 en werkt perfect via de Brel-app. Het probleem zit in de Homey-integratie. Als ik via de officiĆ«le Brel-app in Homey probeer de hub te verbinden met de API-sleutel, krijg ik steeds de melding āno new devices have been foundā.
Wat ik al heb geprobeerd:
Ik heb de API-sleutel meerdere keren opnieuw gekopieerd en geplakt.
Ik heb de Brel Hub en mijn Homey-basisstation volledig herstart (stroom eraf en erop).
Ik heb geprobeerd om de Brel-hub en Homey te herstarten in een specifieke volgorde: eerst Homey-koppelproces starten, dan pas de Brel-hub inschakelen. Helaas zonder succes.
Ik heb gecontroleerd of de Brel-hub en Homey op hetzelfde 2.4 GHz Wi-Fi-netwerk zitten.Zelfs al mijn andere access points uitgeschakeld zodat zowel Homey als de Brel Hub beiden op dezelfde AP zaten.
Ik heb de Brel Hub een static IP gegeven.
Ik sta open voor alle suggesties. Heeft iemand ervaring met deze specifieke setup of een vergelijkbaar probleem?
Als Homey zegt dat hij al gekoppeld is, moet je dan nu niet zeggen dat je een apparaat wilt toevoegen, kiezen voor de Hub en dan het rolgordijn kiezen, die al gekoppeld is met de hub.?
Ik heb geen Brel systeem dus kan het niet proberen.
De koppeling met Homey lukt niet. In de Homey Brel Home app moet de API key ingevoerd worden die uit de Brel (Android) app gehaald kan worden. Vervolgens moet je kiezen wat voor een product je wilt toevoegen, wat in mijn geval een rolgordijn is, vervolgens geeft Homey aan āno new devices have been foundā.
Bedankt voor de tips Peter_Kawa. Ik heb gisteravond alle supported devices gebruikt, helaas zonder succes. Ik vraag mij echter af of er mensen zijn die hun zonwering hebben weten te koppelen met de HUB-04 | Brel Home en dan met name op de āoudeā Homey Pro die geen Matter ondersteund.
De Brel Hub-04 is ook al bedoeld voor Matter en heeft zijn eigen āMatter by Brell Appā voor zowel Android als iPhone. Met deze app heb ik de API key opgevraagd (about en dan op het logo een aantal keer duwen).
Ik heb het advies van Brel support gevolgd, maar ik vraag mij af of het uberhaupt mogelijk is.
Dat is bekend, daarvoor dient de Brel hub die de matter communicatie met het rolgordijn afhandelt. Bij de nieuwe Homey Pro 2023 had ik deze hub niet nodig gehad en had ik het rolgordijn direct kunnen aansturen. De koppeling met Homey moet gewoon via de API / Hub lopen die via wifi verbonden is.
Ik begon al een vermoeden te krijgen dat ik van Brel support niet helemaal de juiste informatie had ontvangen.
Mijn laatste vraag, zijn er mensen die de Brel Hub-04 middels matter met hun Homey Pro 2023 hebben weten te koppelen? Een upgrade van mijn Homey Pro 2019 is een wens en dit zou nog een reden zijn om het op kort termijn te doen.
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb 2 screens gekoppeld aan de HUB-04. Die kan ik ook bedienen via de Brel Matter app.
Echter geeft de Brel app dezelfde melding bij het toevoegen van een apparaat.
Via Matter heb ik de HUB-04 gekoppeld aan Apple Home. Hier heb ik de 2 screens kunnen toevoegen en zie ik ze in Apple Home. De bediening werkt alleen niet. Ik heb een Homey pro 2019 waardoor ik niet kan proberen om via Matter de Homey te koppelen. Maar hier verwacht ik hetzelfde probleem.
Ik had Brel support op voorhand gevraagd welke Hub ik het beste kon kopen, voor integratie met mijn Homey Pro 2019 en kreeg als antwoord dat het de Hub 04 moest zijn. Helaas blijkt de informatie nu incorrect te zijn. Ik doe nu simpele bediening via de Brel Hub tot ik iets beters bedacht heb.
Ga in de Brel Matter app naar āMore iOT Settingsā
Ga naar Matter Fabric Share
Kopieer de gegenereerde code en ga naar je Homey 2023
Ga naar ānieuw apparaatā en kies dan Matter (als je die geactiveerd hebt, anders toevoegen)
Voeg de code in via deze functie (dus NIET de code op de buitenkant van de Hub 04) en je krijgt direct je Hub 04 apparaten te zien. LET OP: Je moet je Hub 04 NIET in de leermodus zetten.
@Ivo_Goergen Je hebt inderdaad een punt. Zo ondersteund mijn Google Streamer ook Matter, echter hebben directe koppelingen met Homey mijn voorkeur, zo heb ik inmiddels bijna alles van Nest de deur uitgewerkt.
Aangezien het duidelijk is dat de Brel Hub 04 niet direct met mijn Homey Pro 2019 te koppelen valt ben ik vooral benieuwd of er mensen zijn die de Brel Hub 04 of een Brel motor die Matter ondersteund direct hebben weten te koppelen met hun Homey Pro 2023. Mocht dit zo zijn dan is dit een extra reden om naar Black Friday uit te kijken.
Na een nieuwe installatie van de HUB heb ik deze aan Apple Home kunnen toevoegen. Ik zie daar ook de 2 screens die ik heb. Echter kan ik ze niet bedienen vanuit Apple Home. Vanuit de Brel Matter app werkt de bediening wel.
Ik ben dan ook zeer benieuwd als je de HUB koppelt met een Homey 2023 via Matter of dit dan wel werkt.