Apparaten Brel Motor worden niet gevonden Homey Pro 2023

Beste lezers, ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb rolluiken met een Brel Motor. Ik heb er een aantal rolluiken bijgenomen en nu krijg ik deze niet meer in Homeypro 2023.

Eerder draaide alles goed in Homey Pro 2023. Als ik apparaten wil toevoegen (accestoken staat er netjes in) zegt hij; 1 apparaat gevonden en soms geen apparaten gevonden.

Ik heb er echter 16 in totaal. (Rollerblinds)

De Brel app ziet wel alle rolluiken. Ik heb zowel de oude app geprobeerd als de nieuwe experimentele (versie 1.3.3).

Wellicht dat iemand anders hetzelfde probleem had /
heeft?

Fingers crossed, Kristel

Sorry, had ik inderdaad even over het hoofd gezien :smiling_face:

1 Like

Hi Kristel,

Graag wat meer info. Heb je een Brel Hub? Welke Brel App gebruik je? Deze? Brel App voor Homey | Homey
En heb je de aanwijzingen bij het pairen van de rolluiken goed opgevolgd door een access token in te voeren in de Brel app?

Dag Hans,

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als Kristel. De Brel app in Homey ziet de motoren niet. Ik heb de Brel App 1.2.1 en maak gebruik van de Brel Hub.
Tijdens het pairen van de motoren werd niet gevraagd om een access token. Ik kan de rolluiken overigens wel bedienen met de BrelHome App.

Hi Gerben, probeer eens de Beta-variant van de Brel App de.
1.3.3
20 nov 2023
testImproved hub discovery process when many hubs/devices are present; expose battery level if available.

Misschien helpt dat?

Dag Hans,

App geupdate naar versie 1.3.3. Maar dat mocht helaas niet baten. Zijn er eventueel andere mogelijkheden?

Sorry, ik ben nu eigenlijk uitgeput. Hoewel: ik had wat technische issues met mijn hub en de dekking in mijn huis en heb toen een prima advies gekregen van Brel. Ik heb Debbie gesproken, die heeft mij echt prettig geholpen. Kun je gelijk vragen waarom Brel niet meer zelf de app ondersteunt.

Hi,

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Ik heb 5 rolluiken, welke gewoon werken met de Brel-home app en met Google home maar op geen manier komen deze zichtbaar in Homey pro.

Niet in de Brel app van Homey en ook niet in Motion blinds app van Homey. Ik krijg steeds de melding : No new device are found.
Alles is verder correct ingevuld, dus token is ingevuld en in de Motion blinds app ook het IP adres. Jammer genoeg nog geen resultaat.

Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip

Beste allemaal, ik ben al sinds het begin van dit topic hierover in contact geweest met Brel. Het probleem is bij hun bekend en de oplossing bestaat tot op heden niet. Enorm teleurstellend vind ik dat wel. Misschien moeten er nog meer mensen het probleem voorleggen, wellicht dat er dan ooit een oplossing komt? Groetjes, Kristel

Ik had mijn brel installatie verwijderd omdat ik met ethernet wilde verbinden. Ethernet werkt bij mij niet, de android app crasht. Als gevolg had ik alles verwijderd, nieuw account aangemaakt. Android brel app geinstalleerd en daar werkte alles. Homey app geinstalleerd op mijn 2023 pro: geen nieuwe apparaten gevonden na invoeren koppelcode. Ik heb het alsnog op deze manier aan de praat gekregen:

1- installeer de test app op homey (door Hans_Eisink gelinkt in deze thread)
2- trek de usb kabel uit de Brel hub (ik heb het nieuwste model)
3- plug de usb kabel terug in de Brel hub en wacht tot het ledje blauw is.
4- voeg een nieuw apparaat toe aan homey via de brel app, met koppelcode. Nu pakt homey (in mijn geval) de screens op.

Let op, je moet exact hetzelfde type screen in Homey via brell app selecteren als dat je op je Brel hub hebt ingesteld, anders vind homey de apparaten niet.

Ik hoop dat dit iemand helpt.

Dag Planeet,

Dank voor je aanvullingen. Helaas werkt dit in mijn geval ook niet. Ik heb overigens alle soorten screens geprobeerd die in de app beschikbaar zijn maar geen van allen werkt.

Ik had hetzelfde probleem met mijn rolluiken, maar ik heb een workaround weten te vinden. Daarvoor maak je wel gebruik van Google Home. Het is niet optimaal, maar het werkt.

Maak een virtueel apparaat aan via deze app: Virtuele Apparaten App voor Homey | Homey

Vervolgens voeg je via Google Home intergratie zowel het virtuele apparaat toe aan Google en rechtstreeks via Brel ook het echte rolluik. Maak nu in Google Home twee routines aan waarin het openen en sluiten van het virtuele apparaat in Homey het echte rolluik ook opent of sluit.

Er zit iets vertraging op, maar om flows te maken die de rolluiken automatisch sluiten bij vertrek of warm weer werkt het prima.