Homey Pro Mini - Integratie met Somfy: beter RTX of IO motor kiezen?

Ik ben nieuw met Homey en heb dit gekozen als platform. Eerst mee gespeeld en ga nu de Homey Pro Mini bestellen. Nu is mijn rolluikmotor kapot en wil ik vervangen door een Somfy om deze ook in Homey te kunnen aansturen. Ik begrijp dat RTX motoren wel direct met Homey pro kunnen communiceren en je voor IO motoren er een Tahoma box of simpele Connectivity Kit tussen moet zetten. Volgens mijn leverancier is een RTX nu ook iets duuurder dan een IO motor omdat ze dat platform gaan verlaten. Ik wil in de toekomst nog meer Somfy motoren integreren, bijvoorbeeld in een zonnescherm.

ROBBSHOP zegt dat ik beter voor RTX kan gaan, maar is het dan niet handiger om meteen de laatste versie te gebruiken en er dan maar iets tussen te zetten? Of is jullie ervaring dat ik voor een simpele integratie (in eerste instantie via Homey app rolluiken kunnen bedienen) beter voor een RTX kan gaan en hoop dat de directe koppeling blijft werken?

De RTX heeft als nadeel dat er geen 2-weg communicatie is. Dat betekent dat een aanpassing van het rolluik via de bijgeleverde afstandsbediening niet leidt tot aanpassing van de status van het device in Homey. Je kunt daar dan dus niet zien of het luik open of dicht is.

Ik heb voor de automatisering van mijn rolluiken (zit, voor zover ik weet, geen Somfy motor in) voor een Shelly PM2 Gen4 gekozen, aangestuurd via zigbee.

Voor mijn zonnescherm heb ik een Somfy IO motor, en koppeling via een Tahoma box.

Beiden geven de stand van het device aan, ook als ik de schakelaar van het rolluik, of de afstandsbediening van het zonnescherm gebruik.

1 Like

Dat is een belangrijke bevinding. Als ik de luiken bedien als ik niet thuis ben, is een bericht terug wel zo handig. Anders ontgaat me het idee van automatisering me. Dus dan moet ik sowieso voor een IO motor kiezen. Een Tahoma Box naast een Homey Pro vind ik wel wat veel van het goede. Dan zou ik voor een Connection Kit voor 6 tientjes gaan.

Er zijn wel een paar belangrijke verschillen. Bijv cloud-afhankelijk, enkel de Tahoma kan lokaal werken

.

Grappig detail in je post: leverancier zegt dat RTS eruit gaat, andere leverancier zegt β€œKies RTS!”

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Hoi Peter,

Dat had ik inderdaad gezien. Ik vind het prijsverschil wel erg fors als je alleen een rolluik met de Homey Pro wil laten communiceren. Voor wat betreft de leverancier: de leverancier en installateur van de rolluiken zegt alleen dat de RTX lijn momenteel niet echt goedkoper is dan de IO lijn. Het maakt hem niet uit, beide kan. Hij heeft alleen zelf geen ervaring met Homey, maar keek even mee online en zag wel de verschillen in connectie.

ROBBSHOP verkoopt geen rolluiken, maar wel de connectivity kit en geeft in een artikel alleen aan dat die kit een oplossing is omdat het ook met de RTX werkt en met de IO. Het verschil in tweeweg werd in dat artikel niet uitgelegd.