Ik zou graag mijn rolluiken (Somfy RTS motor) willen koppelen met mijn Homey pro.
Echter staat er in de app van Homey pro 2 kopjes namelijk:
Somfy RTS en somfy tahoma & connexoon.
Ik heb geprobeerd om de Somfy RTS te koppelen als "zonwering’’ echter reageert hij hier niet op.
Als ik de andere app (somfy tahoma & connexoon) open in Homey pro zie ik wel de rolluik staan. Echter moet ik dan inloggen met de Tahoma. Hiervoor heb ik (denk ik) de Somfy Tahoma switch voor nodig?
Situatie: Rolluik is rechtsstreeks aangesloten op 220V en heb 1 draadloze afstandsbediening
(Somfy Smoove Origin RTS).
De vraag: Is het mogelijk om de Somfy RTS te koppelen met Homey pro zonder de Somfy Tahoma Switch? Zijn er andere mogelijkheden?
Tot hoever lukt het koppelproces wel en wanneer gaat het mis en wat gebeurd er dan, welke melding verschijnt er. Druk je als daarom gevraagd wordt op de programmeerknop van de afstandsbediening?
@Peter_Kawa@Rmb
Ik heb een andere afstandsbediening, namelijk de platte variant. Weetniet of dit uitmaakt?
Hij koppelt wel met de app en hij ziet de rolluik aan als een zonwering, aangezien je hem ook aanmeld als zonwering.
Als ik de app gebruik en de rolluik wil openen reageert hij niet. Tevens is mijn afstandsbediening ontkoppelt. Weetniet of in de Somfy afstandsbediening zoals bovenstaande afbeelding een zender/ontvanger zit?
Wat er gebeurd is het volgende:
1 Je hebt een afstandsbediening die al gekoppeld moet zijn met de RTS motor
2 Je drukt, wanneer Homey daarom vraagt, op de programmeerknop van de afstandsbediening. De RTS motor komt dan in de inleertoestand
3 Homey zend een signaal uit alsof Homey een afstandsbediening is
4 De RTS motor heeft Homey als tweede afstandsbediening gekoppeld.
Zowel de afstandsbediening als Homey fungeren dus beide als afstandsbediening.
Ik ben een nieuwe homey pro gebruiker en al meteen vodden.
Namelijk identiek hetzfde probleem als hierboven beschreven.
Het is net alsof homey geen 433 MHz frequentie stuurt.
Ik open de homey somfy rts app, selecteer rolluiken, druk op de knop achter op de afstandbediening, de rolluik gaat kort op en neer, ik bevestig dat op de app, geef en naam en voilà. Hij staat er. Maaaar, niks gebeurt er als ik op de knoppen van de app druk.
En inderdaad, de remote werkt nu ook niet meer
Dan is er iets flink misgegaan. Kennelijk heb je de remote gewist uit de RTS motoren. Door op een knop op de remote te drukken nadat je de programmeerknop ingedrukt hebt, oid. Als de remote ook niet meer werkt, moet je deze opnieuw aanmelden bij je RTS motoren. Die procedure ken ik niet uit mijn hoofd, moet je even in de handleiding kijken.
Als ik dan opnieuw de remote in programmeer modus zet door 2 seconden op de achterste knop te drukken, en dan gewoon op de remote zelf up druk dan werkt de remote weer zoals voordien.
Doe ik weer de homey setup met somfy rts, dan werkt de remote weer niet en de app ook niet. Net zoals het onderwerp van dit topic.
Is dat dan opgelost bij de originele poster?
Ik heb ondertussen gevonden dat door kort op de afstandsbediening programmeer knop achteraan te drukken, hij uit programmeermode gaat en de afstandsbediening wel weer werkt.
De homey pro echter nog steeds niet…
Misschien na de setup met Homey ook weer op de programmeerknop van de afstandsbediening drukken, om de RTS motor uit de learning mode te krijgen? En de code van de Homey in de RTS motor op te slaan?
Ja dat heb ik dus gedaan. De remote werkt dan wel weer maar de homey nog steeds niks.
Ik heb hem al eens verplaatst zeer dicht bij de rolluik en nog steeds hetzelfde.
Is er een manier om te testen of de homey geen probleem heeft met het “leren” van de 433 MHz?
Homey leert in dit geval niets. Wanneer je in deze pairing procedure op Next/Continue drukt, zend Homey een signaal uit waarmee Homey zich als tweede afstandsbediening aanmeldt op de RTS motor. Dat wordt bevestigd doordat de RTS motor even heen en weer draait.
Ik heb geen RTS meer, dus kan het niet voor je testen.
Dat gebeurt dus niet. Homey zegt dat hij succesvol was maar de motor heeft nooit heen en weer gegaan door Homry.
Dus hij leert niks maar moet wel een signaal zenden. Hoe kan je dat testen of er niks mis is met de homey?
En voor de zekerheid heb ik natuurlijk alles terug naar factory gezet op Homey en alle andere zaken van het netwerk gehaald, 1 app geïnstalleerd namelijk somfy rts.
Allemaal hetzelfde resultaat. Motor beweegt niet door Homey.
Homey vraagt om op de knop Volgende te klikken als de motor bewogen heeft. Als de motor niet bewogen heeft, dan moet je ook niet op de knop volgende drukken
Bij het drukken op de remote 2 seconden zoals gevraagd, beweegt de motor. Dan klik ik op volgende en wordt de vraag gesteld of de motor bewogen heeft. Dat heeft hij bij het drukken op de remote dus zeg ik ja…
Tenzij de motor dan nog een keer moet bewegen maar als ik me niet vergis staat er, heeft de motor bewogen bij het drukken op de programmeer knop.
De motor beweegt niet bij het testen op de homey app
De developer is een officiële Homey app, ik heb ze aangeschreven maar kan tot 2 weken duren.
Ik ben hier 1 week in Spanje. Is voor mijn vakantie huis…
En indien een slechte unit, kan ik hem nog terug geven bij Bol en meteen een andere bestellen vandaar.
Ik ben gewoon om met ETS/KNX te werken en met xxter. Heb dus wel wat IT en domotica ervaring. Dus geen beginner. Wel met Homey. Mijn andere apparaten blijken wel te werken met Homey. Zoals een aantal tuya zaken, Lexman Enki maar niet in een app van Homey maar generic. Niet zo ideaal maar ja. En heb ook DiO en die doet het goed…
Lampen van Hue en ikea nog niet getest maar daar verwacht ik geen problemen mee…