Somfy RTS app: ik kan geen rolluiken koppelen

Beste,

Ik ben sinds enkele dagen in het bezit van een Homey. Nu probeer ik mijn rolluiken (met somfy rts) te koppelen, echter wilt dat niet lukken.

Hij geeft de volgende melding;

Heeft iemand dit zelfde probleem gehad? En is er een oplossing voor?

De app is geĆÆnstalleerd en de rolluiken reageren ook om te koppelen. Echter hierna loopt ie vast en geeft hij de bovenstaande melding.

Groet,

Lijkt op een fout in de App, je hebt ā€œalleen op en neerā€ geselecteerd maar hij geeft foutmelding voor ā€œkantelenā€. Je kunt het nog proberen met ā€œalleen kantelenā€, wie weet zijn deze functies in de App omgekeerd. Zou het in ieder geval melden aan de maker van de App.

Ik twijfel. Heb inmiddels ok een melding met ā€˜till downā€™. Ik heb support wel om hulp gevraagd

Ook de test met ā€˜alleen kantelenā€™, maar zonder succes.

Nu het volgendeā€¦

Ik heb een 10 tal Somfy zonne/rolschermen die allemaal met mijn Homewizard en de Somfyschakelaar te bedienen zijnā€¦
Daar staan ook bepaalde scenes in voor-geprogrammeerd.
Nu was ik bezig om de zonneschermen in mijn Homey te zetten/programmeren met de Somfy/RTS app en de Somfyschakelaar ,so far so goodā€¦

Dit lukten tot op een bepaald moment tot ik een scene vanuit de somfyschakelaar in de Homey had gezet (4x schermen tegelijk) en ik deze toch maar weer had verwijderd uit de Homey ben ik daarna deze 4 schermen apart/stuk voor stuk in de Homey gaan zettenā€¦
Het programmeren van de schermen die ik ieder apart in de Homey ben gaan zetten ging kwa programmeren goedā€¦maar wanneer ik deze schermen daarna wilde gaan bedienen (omhoog/omlaag) met de Homey gebeurt er niets meer, Homey stuurt geen commandoā€™s meer naar deze specifieke schermen toe.
Terwijl ik ze nog wel,gewoon vanuit HW en de somfyschakelaar te bedienen zijnā€¦

Ik heb deze schermen al meerdere keren verwijderd uit de Homey en opnieuw geprogrammeerd maar het wil niet meer lukken om deze 4 specifieke schermen aan de praat te krijgen.

De andere schermen die niet in die ā€˜verwijderde sceneā€™ stonden werken wel prima,deze heb ik gewoon in de Homey kunnen programmeren en luisteren naar de commandoā€™s ā€˜omhoog/omlaagā€™ vanuit Homey.
Ik heb al geprobeerd om de stekker uit/in de Homey te halen en heb de appā€™s van Somfy en Homewizard verwijderd en opnieuw geĆÆnstalleerd maar ook dit gaf niet het gewenste resultaat.

Iemand een idee om dit op te lossenā€¦(zonder dat ik deze rolschermen een factory-reset moet geven)

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een aantal rolluiken kunnen toevoegen, maar een speciek aantal wilt niet lukken. Ook vanuit de afstandbediening heb ik een modus waar alle rolluiken tegelijk naar beneden gaan, maar deze wilt homey niet overnemen. Homewizard daarentegen de ik ook nog heb, heeft er geen problemen mee.

Ik ben benieuwd of iemand een oplossing heeft.

Gr

When: iemand een schakelaar omzet (rolluiken naar beneden) ( Group )
And: Rolluiken zijn omhoog ( Group )
Then: Rolluiken A-B-Cā€¦ Omlaag.
Dit kun je verwerken in allerlei flows, stemopdracht Google Homey, of wanneer iemand thuis komt of weg gaat.

Of op deze manier.

Rolluiken_boven Rolluik_voor

Met als voorbeeld een bijbehorende flow.
Suk6.

Hi Peter,

Dank voor je snelle reactie. Het probleem doet zich bij mij al eerder voor, namelijk bij de aanmelden van de rolluiken. Ik krijg onderstaande foutmelding(zie foto).


Enig idee waar dat vandaan komt?

Groet,
Sander

Wat voor Motor heb je in het rolluik ?
Somfy of een brel motor ?
We zijn een beetje of topic dus stuur me maar een PB

Hi Peter,

Ik ben nog niet zo thuis op dit forum, dus kan nergens vinden waar ik een PB kan sturen :).

Maar het betreft om somfy motoren. Waarbij mij dus gelukt is om er drie toe tevoegen aan Homey, maar daarna stagneert het. De andere rolluiken reageren dus nog wel op HW en de afstandsbediening, maar willen niet werken op Homey. De Somfy motor gaat wel in de ā€˜leer standā€™ en bevestigd vervolgens ook (door kort de rolluik op en neer te bewegen) dat ze de code ontvangen. Maar vervolgens doet hij het dus niet. Vreemd.

Groet,

1 Like

Je hebt de somfy app geinstalleerd neem ik aan ?

Klopt. Dat vraagt hij toch automatisch als je een apparaat wilt toevoegen? Vervolgens gaat hij de desbetreffende app downloaden. Of maakt het uit dat je eerst de app installeert en daarna pas de producten selecteert?

Ik zou eens kunnen proberen om alle eraf te gooien en de procedure opnieuw te doen.

Mvg,

Sander

Je installeerd de Somfy RTS app vanuit de homey app store.
Dan ga je in je Homey app naar apparaten en drukt op de +
Je ziet in de lijst het icoontje staan van Somfy RTS dus klik daarop.
Je voegt nu een een apparaat toe en rest wijst zichzelf.
Dan ga je een flow maken, begin eerst met een simpele flow, zoiets als wanneer de zon ondergaat.
dan schakel dicht of open.
Suk6

Hi Peter

Ik vermoed dat er iets met de app aan de hand is. Ik heb alles eraf gehaald en je stappen gevolgd. Echter wilt hij nu helemaal geen rolluiken meer toevoegen .

Ik heb de vraag inmiddels ook bij support weggelegd.

Ik zal er straks een item van maken, wellicht dat meer mensen er last van hebben.

Beste Sander Peter,

Ik heb sinds vorige week ook een Homey gekocht na 10 jaar veel plezier van de Homewizard te hebben gehad, dus ik sta nog wel aan het begin van mijn Homey avontuur :grin: Ik weet niet of het bij jullie bekent is (en/of het al eerder is genoemd in dit forum) maar je kunt maar max 5 *apparaten (*dus afstandsbedieningen en/of Homewizards, Homeyā€™s etc.) in de RTS motor aanmelden en dan zit het RTS motor geheugen vol en accepteert hij geen extra *apparaat meer, je moet dan eerst het RTS motor geheugen geheel leeg maken en dan kun je weer opnieuw 5 apparaten aanmelden. Nu weet ik ook even niet meer hoe je het RTS motor geheugen leeg maakt, maar er staat veel op internet over de Somfy RTS motoren en het programmeren. Veel succes en mocht ik iets vinden dan laat ik je het weten. Groet, Fred Kragt

Hi Fred,

Dan hebben wij dezelfde uitdagingen. Sinds enkele dagen in het bezet van een Homey en inderdaad aan het proberen de boel om te zetten.

Ik heb dezelfde gedachte gehad, echter heb ik 8 rolluiken hangen en ik krijg inmiddels geen 1 rolluik meer gekoppeld. De eerste drie lukte wel maar bij de 4e hield het op en gaf hij bovenstaande melding. Vervolgens alles eraf gegooid en het opnieuw geprobeerd, maar toen kreeg ik zelfs de rolluiken die in eerste instantie wel gelukt waren ook niet meer aangesloten.

Daar zitten twee rolluiken bij van de 1e verdieping waar in totaal 2 afstandbedieningen opzitten en de koppeling met HW. Wel zitten er meedere scenes op. Tellen al die scenes als ā€˜aparte zenderā€™ dat jij weet?

Ik zou het kunnen testen door het geheugen te gaan wissen, maar twijfel of dat de oorzaak is.

Groet,

Hi Fred,

Bleek idd het geval te zijn. Ik heb alle rolluiken opnieuw ingesteld (geheugen gewist) en daarna kon ik ze wel toevoegen.

Dank voor de tip!