Homey en Somfy

goedemorgen,

vandaag bezig geweest om mijn screens toe te voegen aan de homey.
Alle stappen doorlopen. Nieuw apparaat toevoegen, Somfy RTS, Somfy zonwering, verbinden via programmeer modus. Screen gaat even op en neer dus dat lijkt goed te gaan.
Screen is daarna zichtbaar in de homey en homekit app.
So far so good lijkt mij.

Echter, als ik nu de screens wil bedienen via homey of homekit dan gebeurt er niets.

Wat doe ik fout?

Gr, Francis

Krijg je in Homey bij de apparaten wel een icoon te zien dat het zonnescherm is toegevoegd?
image
image

En als je de icoon lang vasthoud krijg je dit.

Beste Mike, die krijg ik beide te zien. Echter geen reactie.

Dan heb ik ook geen idee.
Ik heb ze alleen in Homey toegevoegd en kon ze beide meteen bedienen.
Heb je de app ook al een keer opnieuw opgestart na het toevoegen?
Of Homey een PTP gedaan?
Spanning van Homey af, 12 minuten wachten en dan de spanning er weer op. Dan na een paar minuten pas proberen zodat Homey rustig kan opstarten.

Ben ook nog gaan zoeken. Heb een IO motor in de Somfy zitten. Blijkbaar werkt het dan niet zonder Tahoma boos.
Heb jij toevallig RTS motoren?

IO moet inderdaad met een Tahoma Hub ertussen. Dat protocol is specifiek Somfy.

Somfy RTS is ook specifiek Somfy maar dat is uitgeplozen hoe dit in elkaar zat :wink:

1 Like

hopen dat ze dan IO ook snel uitpluizen. Scheelt weer 199 euro

@Francis_Arkes
Wat ik heb begrepen moet dit ook werken. Is een Duitstalige website maar het gaat om het idee. Dit als je dus IO hebt van Somfy.
https://shop.somfy.de/somfy-connectivity-kit.html
https://community.homey.app/t/app-pro-somfy-tahoma-connexoon-v4-0-11-test-v4-0-13/35206/1232?u=mike1233

Homey zal nooit rechtstreeks IO kunnen praten. De 868 MHz-radio kan worden gewijzigd van 868,14 MHz naar 868,46 MHz (Signals - Homey Apps SDK v2 Documentation) maar Somfy IO gebruikt een van 868,25 MHz/868,95 MHz/869,85 MHz, dus twee van de frequenties liggen buiten het bereik van Homey en het IO-apparaat kiest de frequentie. IO gebruikt ook een codering waarvoor een licentie is verleend, dus zelfs als deze zou kunnen worden gekraakt, zou het illegaal zijn om deze zonder toestemming te gebruiken (licentievergoeding). De gebruikte versleutelingstechnologie is zeer geavanceerd en maakt gebruik van speciale chips in de IO-apparaten, dus het is onwaarschijnlijk dat Homey deze zou kunnen emuleren.
RTS gebruikt daarentegen 433,42 MHz, wat binnen Homey’s 433 MHz-bereik van 433,76 MHz tot 434,08 MHz ligt. RTS maakt gebruik van ASK/OOK-modulatie, een industriestandaard die wordt ondersteund door de radiochip binnen Homey. Het RTS-protocol bestaat al heel lang, heeft nooit een licentie gekregen en is erg basic, dus het is goed gedocumenteerd.
Daarom was het ondersteunen van RTS heel eenvoudig in vergelijking met de uitdagingen waarmee IO te maken had.

3 Likes

Ik heb 4 Somfy screens en een Tahoma switch en dat werkt perfect icm. Homey.

Sterk zeg. Ik heb precies hetzelfde. Geïnstalleerd, zichtbaar in de app en de omhoog en omlaag zijn in te duwen in de app. Maar geen reactie van het scherm.
Bij de installatie reageerde het scherm wel door kort op en neer te gaan.

Bij mij is het probleem nog niet opgelost. Screen ging kort op en neer bij het koppelen. Het scherm is zichtbaar in Homey.
Maar geen enkele reactie als ik het via Homey probeer te bewegen.
En ja, het is RTS

Weet je dat echt heel zeker, dat het RTS is? Dat dacht de topic starter ook en bleek toch IO. Aangezien jouw probleem exact hetzelfde lijkt, zou het ook logisch zijn als het ook IO is.

Hi, bedankt voor je reply en sorry voor mijn late reactie. Ja, het is zeker RTS. Als ik de screen bedien met de afstandsbediening brandt er kort een rood ledje. Ik krijg geen terugkoppeling van de motor.
Wat ik gelezen heb, zou er bij IO een groen ledje branden. Mijn screen is van 2007.
Ik heb het al verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Het rolluik gaat kort op en neer, het apparaat is zichtbaar in de homey app maar reageert helemaal niet.

Vreemd. Voor de zekerheid, er zijn 2 Somfy apps, je hebt de Somfy RTS app geïnstalleerd toch?

Edit: en indien ja, heb je al eens ingelogd op de developer tools om te kijken wat daar staat bij het apparaat? (https://tools.developer.homey.app/). Dan onder devices zoeken naar somfy.

krijg je wel deze bedieningsknoppen in beeld na “iets langer” op de zonnescherm icoon gedrukt te hebben?
image

Al een test flow gemaakt om te zien of het daarmee wel werkt?

Ik heb idd de RTS app. In de developerstool staat hij ook.
Ook zie ik de schermen die jij toonde.
Zie foto’s







En de test flow doet ook niets.

Dat scherm met die 2 knoppen “window covering tilt down” en “window covering tilt up” heb ik er bij mij niet bij, alleen dat scherm met boven-midden-onder. En die gebruik ik om de luxaflex te kantelen. Of de screens (ook RTS) naar beneden te doen.

En weer voor de zekerheid: je hebt ook de omgekeerde knoppen wel geprobeerd toch? Want soms is omhoog omlaag en vice versa, kun je ook aanpassen in de settings.