Homey en Somfy

Ik heb het beide kanten op geprobeerd. En ook opnieuw geïnstalleerd. Nog steeds niets

Laatste idee dat bij mij overblijft, is dat het geheugen van het zonnescherm voor de afstandsbedieningen vol zit, dit geheugen zou dan gereset moeten worden en de koppelingen met de bedieningselementen opnieuw gedaan moeten worden. Dit heb ik eens ergens gelezen, maar zelf geen ervaring mee.

Ik heb hetzelfde probleem. Somfy RTS. De ene rolluik doet het wel, de andere niet. Reageert wel op de homey door even op en neer te gaan. Maar vervolgens geen reactie op bediening via Homey.

Exact zoals hier boven omschreven. Is hier al oplossing voor?

Betreft homey pro…

Dan is het rolluik waarschijnlijk al te vaak gekoppeld, waardoor z’n geheugen vol zit en heeft hij een reset naar fabrieks instelling nodig, zie gebruiksaanwijzing.

Hi guys,

Vraagje.
Ik heb (straks in mijn nieuwe huis) een somfy met rts-motor en een somfy met een io-motor.
Ik wil deze graag “slim” kunnen bedienen.
Aangezien ik nog andere slimme apparaten heb (ikea / apple / eufy / tado) en niet voor alles een aparte hub en app wil, lijkt Homey mij wel wat.
Nu heb ik hierboven begrepen dat de IO-motor niet zomaar via Homey te bedienen is maar dat hier een Tahoma of een Connectivity-kit tussen moet.

Mijn vraag is: klopt het dat de RTS-motor zonder extra toevoeging wel via Homey te bedienen is (en flows gemaakt kunnen worden) en dat ik voor de IO-motor een Connectivity-kit (goedkoper dan de Tahoma) kan aanschaffen en dat deze dan ook via Homey te bedienen is?

Hoor het graag.

Grtz.
Linda

Ja, dat klopt helemaal.

1 Like

Dank!
Kleine vervolgvraag nog. Blijven de afstandsbedieningen werken?

Ja

1 Like

Ja, je kan namelijk ook gewoon het signaal van de afstandsbediening kopiëren wanneer je ze in Homey zet.

1 Like

@Michael Weet je zeker dat het een kopie van de afstandbediening is?
Met de afstandbediening zet je het scherm in leer-modus en Homey zendt een signaal naar het scherm zodat het scherm weet naar wie die moet luisteren.
Volgens mij ging dat zo, is al een hele tijd geleden dat ik dat heb gedaan.
Ik kan het mis hebben natuurlijk.

Ik heb in 2018 mijn somfy rts zonneschermen ingesteld en heb nog nooit een zonnescherm knopje of iets ingedrukt waardoor ik mij meen te herinneren dat ik het signaal van de afstands heb ingeleerd in homey.

Je zei namelijk dat je de afstandsbediening kon kopiëren vandaar.
Als je het scherm wilt inleren start je de Somfy app, voegt een scherm toe, Homey geeft aan dat je de programmeertoets moet indrukken, dan ga je verder, Homey vraagt of er een lampje ging knipperen of dat het scherm bewoog, klik je op ja dan word er een scherm toegevoegd.
Je zet het scherm dus in leer-modus en dan kan je er nog een afstandbediening aan koppelen en volgens mij doet Homey dat.

Excuus, zojuist even net gedaan of ik er weer 1 wilde toevoegen en je hebt helemaal gelijk maar kan dus wel via de (reeds verbonden) remote.

Hey Mike, zit die “programmeertoets” dan op de afstandsbediening of op het scherm zelf?

@Scoovey Die zit op de achterkant, een klein verzonken knopje.

Ah, ok, bedankt!

Zelfde probleem, afgelopen week Homey Pro 2023 in gebruik genomen. De Somfy zonneschermen (RTS) zijn wel zichtbaar in app maar bediening niet mogelijk. Ben benieuwd of hier al een oplossing voor is.

Is er al een oplossing? Dit euvel weerhoud mij op dit moment over te stappen van Homey Pro 2019 naar 2023.
Werkt nu bij mij vlekkeloos.

Als het nu vlekkeloos werkt, waarom overstappen :stuck_out_tongue:

Ik ben ook benieuwd.
Al gekeken naar hetgeen @JPe4619 opperde?

Dan is het rolluik waarschijnlijk al te vaak gekoppeld, waardoor z’n geheugen vol zit en heeft hij een reset naar fabrieks instelling nodig, zie gebruiksaanwijzing.