Somfy IO homey bediening werkt niet

Ik heb sinds vorige week een Somfy IO motor in mn zonnescherm zitten. Deze kan ik bedienen met een afstandsbediening.
Nu lukt het me om de afstandsbediening toe te voegen aan de homey (via de somfy app), maar het bedienen via Homey is me tot nu toe niet gelukt.

Ik heb geen Somfy Tahoma of Connexoon, enkel de motor in mn zonnescherm + de afstandsbediening.

Ik heb een Somfy Tahoma, daar werkt het zeker mee. Is wel een dure aankoop voor enkele zonneschermen natuurlijk. Verder weet ik niet of het zou moeten werken zonder de Tahoma.

Met io heb je de Tahoma of Connexoon hub nodig, om (Somfy) io producten via Homey te kunnen bedienen.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Dit is 100% zeker…?

Echt enorm balen zou dat zijn

Yep, dat is zeker.
Er is een wel nieuw device van Somfy op de markt (maar nog niet officieel in NL verkrijgbaar (buitenland wel) die een stuk goedkoper is, maar ik heb nog niet kunnen vinden of die 100% Homey compatible is.

Welke remote heb je en met welke app gekoppled? Toevallig een RTS app? Somfy RTS App for Homey | Homey

Heb je toevallig ook een remote die naast IO ook RTS doet? Met je huidige berichten kunnen we niet veel meer concluderen en een IO signaal kun je niet rechtstreeks vanuit Homey sturen.

Op de achterkant van de afstandsbediening staat “Situo 1 io Pure II”.

Inderdaad gewoon de Somfy App die als eerste naar boven komt geĂŻnstalleerd.

Ik heb geen andere remote. Zou ik wel aan de winkel een andere remote (met RTS) kunnen vragen die een Somfy IO motor aanstuurt?

Of kan een RTS remote sowieso geen Somfy IO aan kunnen sturen?

RTS en IO zijn volledig aparte protocollen.
Als je motor geen RTS praat (en dat doet ie dus blijkbaar niet), krijg je em zonder Tahoma of Conexoon nooit aan Homey gekoppeld.

1 Like

Als het je echt gelukt is om de afstandsbediening aan de Somfy-app toe te voegen, dan moet het RTS zijn.
Maar de beschrijving op de achterkant suggereert dat het IO is, dus ik denk dat de afstandsbediening die in Homey verscheen een fantoom is, aangezien Homey niets kan toevoegen dat IO is.

1 Like

Je bedoeld RTS neem ik aan.

Ik weet niet of er meer “universele” ofwel tweetalige Somfy remotes zijn…

Blijf het raar vinden. Niemand die er wat aan kan doen natuurlijk, maar het hele idee van Homey is toch dat er apparaten gekoppeld worden zonder tussenkomst van al die verschillende hubs.

Om een “slim” apparaat nu via homey te bedienen, moet ik hem eerst verbinden met een €199,- koppelen. Ik ben echt wel bereid om extra geld uit te geven voor mooie spullen.

Maar heb nu een homey €399,-
Een nieuwe motor zonnescherm incl. installatie €670,- (een "ouderwetse motor zou me €490,- hebben gekost).
En dan moet ik nog even €199,- betalen om hem daadwerkelijk mogelijkheden te geven, terwijl ze mij vertelden dat ik het zonnescherm met afstandsbediening, app en stem zou kunnen bedienen. Die laatste 2 kloppen al niet zonder tahoma switch.

Sorrie, beetje frustratie haha

1 Like

Klopt, oeps!
Aangepast.

Mijn leverancier van rolluiken, screens en een pergola zonwering ook. Ik wil alles automatisch en hij moet van mij de goedkoopste optie leveren omdat ze geen fatsoenlijke betaalbare oplossing bieden die rechtstreeks met Homey integreert.

Standaard motoren, Shutter switch er achter en ik ben blij met de volgens mij beste oplossing.

Oja, klachten dat IO niet standaard in Homey zit kun je bij Velux Integra cq Somfy leggen omdat die als ik het goed heb de code niet prijsgeven en geen integratie willen maken. zie ook Velux Integra - Domoticz

Kan met security te malen hebben of protectionisme…

Ik denk Somfy?

1 Like

Denk ook dat het aan Somfy zelf ligt. Ze willen natuurlijk hun Tahoma platform verkopen. Echter dat lijkt nergens op.
Ik had hem maanden geleden gekocht als een kip zonder kop, aan de praat gekregen snel maar ook snel weer aan de kant gelegd omdat het maar niets is.
Nu met Homey krijgt die wel weer een nieuw leven, al is het dan maar om mijn 2 Somfy rolluiken aan te sturen…
Mijn installateurs hadden me ook verteld dat het via de app kon aangestuurd worden… ja ja mits aanschaf van de Tahoma.

Dan is Hue wel flexibeler in die mate dat we tegenwoordig hun devices ook via bluetooth kunnen aansturen en je niet per se meer een bridge nodig hebt. Nu ja, veel limitaties verder is het daar ook de moeite waard om de bridge aan te schaffen aan 50 EUR wel.

Een bridge is nog steeds een mooi ding in dat het lokaal werkt, geen directe interactie nodig met cloud, je merkt het verschil…

Even nog een vraagje. Ik heb inmiddels contact opgenomen met de verkoper van de Somfy IO motor en raakte in discussie.
De verkoper zegt dat hij bij klanten heeft gezien dat ze de motor direct met app konden bedienen. Ik zeg dat kan, maar dan hebben ze een Tahoma Switch of een oudere Connexoon.

Mijn vraag:
De Somfy IO motor zijn toch echt daadwerkelijk alleen via app te bedienen met zo’n Tahoma Switch?

Of zijn er andere opties zonder Tahoma:

  • philips hue bridge?
  • google home?

Je kunt beter aan een techische m/v vragen dan aan een verkoper :upside_down_face: imho.
Voor io heb je de Tahoma/Connexoon nodig.
• Hue spreekt geen io
• Een mobieltje spreekt geen io

• Google spreekt geen io zonder hulp

Ik spreek ook nooit tegen dat een verkoper iets gezegd heeft… daar is hij verkoper voor. :laughing:

Ik denk dat alles al meer dan eens gezegd is, het probleem ligt bij Somfy / Velux / IO Homeconntrol dat ze geloven in een eigen gesloten (proprietary) systeem. Ipv een bestaande standaard of enige openheid.