Somfy IO homey bediening werkt niet

Is het voor jou mogelijk om een ​​van deze te krijgen?

1 Like

@Oekiee
Een kennis van mij heeft ook 2 screens gekocht met Somfy motor met IO.
De verkoper zei dus ook dat je de screens wel kon bedienen met een app maar dan moest hij er dus wel een kastje bij kopen want anders gaat het niet lukken.
Dus de TaHoma of de Connexoon.

Ik heb inmiddels een compromis gesloten met de verkoper. Leuke gesprekken zijn het niet geweest, maar we gaan proberen een Tahoma Switch te bestellen. (Helaas leveringsproblemen door chiptekort). En dan delen we de prijs. Het is wat het is, maar andere oplossingen waren niet veel beter.

Tot die tijd maar wachten tot ik een tahoma switch heb, voordat ik de automatisering kan starten. Overigens kan ik mn flows wel blijven finetunen, want er zit nu gewoon een melding aangekoppeld wanneer mn zonnescherm uit/in zou zijn gegaan.

1 Like

Ik heb juist de Homey aangeschaft om niet de Somfy hun te hoeven kopen en meen dit ook te hebben gelezen dat het moet kunnen. Ook ik krijg het niet voor elkaar. Zwaar balen en -1 voor de Homey.

Ik denk dat het een schijn koppeling is, ik herken dit. Het lijkt zo en werkt niet. Daarmee mag je aannemen dat het niet werkt/gekoppeld is.

Hoezo? Verdiep je er a.u.b even verder in.

Eens, alleen net als Oekie heb ik mij toch echt laten informeren en zelfs gelezen dat er géén andere hub nodig zou zijn. De oplossing via de kit vind ik een prima alternatief. Automatiseren is investeren :wink:.

Om een Sonfy RTS te koppelen.

Maar als je het gesloten IO Homeconntrol wil gebruiken heb je een Tahoma of iets dergelijks nodig.

Mijn advies als je rolluiken/screens / zonwering laat installeren kies een eenvoudige motor en schakel deze door een zwave of zigbee shutter.

Kun je aangeven waar je het gelezen hebt?

Ik heb dezelfde remote als Oekie, en dus al geïnstalleerd. Vandaar dat ik de betaalbare oplossing zocht in Homey.

Hier lees je bijvoorbeeld niets over *behalve IO.

Ik zoek nog even voor je terug - hoop dat het lukt -waar ik het vandaan heb.

Da’s inderdaad niet zo handig van Athom.
Sterker nog, er wordt expliciet gezegd dat je geen tahoma box nodig hebt:

De andere Somfy app voor io is niet van Athom maar van een top community developer.

1 Like

Tja, ik herken het Athom artikel en ik denk dat het al een paar jaartjes oud is. Als ik me goed herinner is Somfy nog niet zo heel lang bezig met IO. Mogelijk Athom eens tippen deze wat bij te werken.

IO homecontrol had ik 4 a 5 jaar geleden via een Velux dakraam en heb ik daarna op de boycot lijst gezet.

Somfy geeft ook aan dat het eigen systeem gesloten is maar dat was zo makkelijk te kopiëren.

Helaas kiezen ze hier voor IO terwijl ze wel zwave of zigbee kunnen.

2 Likes

Ik weet niet precies wat je bedoelt?
Er zijn een paar gebruikers die de connectiviteitskit gebruiken met de Tahoma- en Connexoon-app.

1 Like

Dit was inderdaad de trigger Homey te kopen. Wie weet komt er vanzelf toch nog een keer een IO oplossing. Thanks Peter

Beste Adrian

Ik heb deze aangeschaft maar krijg dit niet ongeregeld in mijn homey.

Wel werkt het via de Somfy app op mijn telefoon.

Weet jij hier een oplossing voor.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet.

Peter vos

Heb je een Homey Pro?
Zo ja, kunt u mij dan het apparaatlogboek sturen vanaf het scherm App configureren.

Ik hoop dat dit zo werkt ik heb inderdaad een homey pro

ik heb dus een Homey pro 2019 als ik me niet vergis en een Somfy connectivity kit.

Dit werkt trouwens perfect via de Somfy app maar ja ik wil het natuurlijk in de Homey app hebben.

ik heb zojuist ontdekt hoe ik de log kan toesturen als het goed is heeft u deze ontvangen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet.

Peter Vos

Ook hier op zoek naar een io integratie. Heb 2 schermen met ets, dat werkt perfect. Echt dom dat io dan niet werkt. Hebben ze idd er niet bij gezegd. Protectionisme is maar zo lang vol te houden, zeker als je geen Apple bent. Ik ben benieuwd.

Ik kom er nu dus ook achter dat ik nog een Tahoma nodig heb om my Somfy screens te koppelen met Homey.
Het zak vast wel ergens vermeld staan maar in eerste instantie lees je dat Somfy aan Homey gekoppeld kan worden. Nu kom ik er achter dat dit alleen voor RTS geldt, niet voor IO… dus dan alsnog een Tahome kopen dus… jammer dat er toch nog een extra apparaat nodig is…

Dit is een Homey gebruikers forum, Popeye.
Je kunt je klacht cq verbeterpunt toch het beste bij Athom support melden https://homey.app/support vind ik.

Dat het in de marketing info “onduidelijk is” wannéér, en voor welke apparaten er externe hubs nodig zijn ben ik met je eens. Ook in de Homey app store is dat soms niet echt duidelijk aangegeven op de app pagina’s, maar vaak toch wel.

Het is imho duidelijk vermeld bij de apps Gardena, Switchbot, tado°, Somfy Tahoma & Connexoon (3rd party app), Bold, Nuki, tedee, Philips Hue en Ikea (beide hebben een app met, en één zonder hub) bijv…

Voor Somfy zijn er dus ook 2 apps, de RTS versie is een aparte app van Athom zelf, en daar is, heel flauw, idd geen hub voor nodig.

Nog vervelender, zoals Somfy heb je bij sommige andere merken ook voor een deel van de apparaten een hub nodig en voor het andere deel niet (SwitchBot, bijv.), bij Hue en Trådfri heb je zélf de keuze.

Maar het zal vermoedelijk ook de flinke prijs van die Tahoma box zijn waar je over valt?

Kijk eens naar de Somfy connectivity kit, 70 euri’s → deze kan echter niet zonder internet (de cloud) worden gebruikt.
De Tahoma en Connexoon kunnen wel zonder internet, met de Homey Pro modellen:

1 Like