goede avond ik heb alle topics hier zowat gelezen over het koppelen (dat je een Tahoma nodig hebt) maar ik was benieuwd of er ondertussen (sinds 2023) al een oplossing is zonde de Tahoma toevallig
Nee, het zal er ook niet gauw komen omdat het technisch nogal ingewikkeld is. Ik denk dat Somfy graag zijn eigen controller verkoopt.
Zover ik weet:
best bekend onder de naam “IO Homecontrol” al dan niet van Somfy of Velux,
is echt al heel veel besporken ook in Engelse Topics
https://community.homey.app/search?q=VELUX%20IO%20Homecontrol%20%20order%3Alatest_topic
Gesloten Proprietary “Protocol” en dat gaat er vrijwel zeker niet zonder HUB van de vendor komen,
@Willem_de_Nie Voor mij nog een beetje onduidelijk om welke app het gaat, welke technologie RTS of IO het betreft, en welke bridge apparatuur nu wel of niet nodig is.
Ik kan er naast zitten maat ik vind zo snel nergens dat die de Somfy IO ondersteund. volgens mij was dat de vraag van de TS.
Tja, het artikel geeft niet echt een uitleg over het verschil van Somfy RTS en Somfy IO …
Dus:
Met Homey heb je dus geen Somfy TaHoma Box nodig om al je apparaten in huis met elkaar te verbinden.
vind ik wat kort door de bocht, het lijkt alleen over RTS te gaan zonder het te benoemen.
Google even wat de verschillen zijn en je krijgt een half antwoord van Somfy zelf:
-Radio Technologie Somfy (RTS) richt zich voornamelijk op poorten, ramen en deuren, maar met io-homecontrol® kunt u ook andere apparatuur in huis bedienen, zoals verwarming, verlichting, ventilatie of toegangsbeveiliging.
En daar voeg ik dan aan toe:
-
RTS is niet secure, makkelijk te kopieren en kan Homey zelf zie alle Somfy Apps die met RF433 een (RTS) device ondersteunen (Zonder Hub)
-
met Somfy TaHoma & Connexoon App for Homey | Homey kun je met één van de ondersteunde Gateways, de in de Gateway ondersteunde (IO) devices aansturen, zelfs vanuit een Homey (Cloud)
→ The app requires one of the Somfy gateways, TaHoma, Connexoon, Switch or Connectivity kit.
Ik was er bij de aankoop gewoon vanuit gegaan dat het het nieuwste van het nieuwste was en dus IO. Het is echter nog nieuwer en eigen protocol van Luxaflex ![]()
Dít is wat ChatPt zegt:
Luxaflex maakt inderdaad gebruik van Somfy motoren, maar alleen voor specifieke productlijnen en op maat gemaakte projecten. Wanneer Luxaflex producten met Somfy motoren aanbiedt, gaat het meestal om de motoren met Somfy RTS (Radio Technology Somfy) of Somfy io-homecontrol, afhankelijk van het systeem.
De Luxaflex PowerView-motoren zijn echter hun eigen, unieke systeem en gebruiken géén Somfy technologie. PowerView is een exclusieve draadloze motorisering van Luxaflex die bedienbaar is via hun eigen PowerView Hub, app en accessoires.
Asumptions…
Maar ik lees bij de topicstarter Somfy en IO en nergens luxaflex of powerview…
Gaat dus gewoon niet werken.
Klopt, mijn denkfout die ik niet meer terug kan draaien. Mijn antwoord was een response op @Willem_de_Nie dat het commerciële verhaal alleen maar zegt dat het fantastisch is. Blijft over dat je donders goed moet uitzoeken wat welke technologie ondersteund,
Het is me inmiddels 100% duidelijk dat Homey niet in staat is om direct Somfy IO aan te sturen. Zoek nu een oplossing die wellicht wat betaalbaarder is dan Homey Pro + TaHoma
nl:
Homey pro + Somfy Connectivity Kit. Volgens de beschrijving zou dat moeten kunnen werken. Klopt mijn conclusie of zie ik iets over net hoofd?
Vraag even in het App Topic in het Engels met zo veel mogelijk specifieke info.
Dus welk Device(s) je hebt en welke Connectivity kit…
Grootste kans daar dat de Developer of iemand anders dat weet te beantwoorden.
De Connectivity kit is een basis hub. Deze mist bv. de mogelijkheid om geplande en geavanceerde scènes op te slaan, is gelimiteerd tot 20 apparaten,
zie verder het vergelijkings overzicht hieronder.
Plus, lokale aansturing is niet mogelijk: is dus cloud afhankelijk.
De Tahoma en Connexoon hubs kunnen wél lokaal draaien met Homey
Het is ook mogelijk dat het niet alle apparaten ondersteund die wel door de Tahoma & Connexoon op Homey worden ondersteund.
Ja dit kan via een klikaanklikuit ASUN-650 schakelaar gekoppeld aan een Somfy IZYMO zendertje. Ben je voor pakweg 6 tientjes klaar. Zie ook deze beschrijving.
Ik heb dit al jaren werkend en bedien dat vanuit een klikaanklikuit ICS-2000. Sinds kort heb ik een Homey Pro en ben van plan de ASUN-650 over te zetten naar Homey. Heb al gezien dat Homey de ASUN kent als apparaat dus dit kan niet moeilijk zijn. Verder herinner ik me dat je de IZYMO even moet trainen met je Somfy afstandsbediening om de specifieke code over te nemen. Aan de ASUN heb ik een snoer met stekker gezet en dat hangt ergens aan een stopcontact.