Hey Birger, nog steeds heb ik het zelfde probleem.
Ik kwam erachter dat ik een IO motor heb en geen RTS motor van Somfy → ik heb namelijk een Wandzender somfy smoove io (RS100io) die alleen gekoppeld kan worden met IO motoren.
Uitleg RTS vs IO: Somfy RTS en Somfy IO zijn twee modellen die koppelen met uw Somfy motoren . Het grote verschil tussen deze motoren en de daarbij horende Tahoma modellen is dat de IO een terugkoppeling geeft waar de RTS dat niet doet en dat bij de IO meerdere apparaten (dus niet alleen zonwering) te koppelen zijn.
Om de motor te kunnen bedienen met Homey heb je de Tahoma switch nodig, erg dure controller. Deze bevat te protocollen om te communiceren met Homey. (is mij verteld)
Tevens kreeg ik ook te horen dat de rolluik geen schakeldraad heeft en dus zijn stand niet onthoud. Dit is helaas wel nodig voor het aansturen.
Ben ook erg benieuwd wat de developer van homey hier over te zeggen heeft ^^.
hmm, dat zou wel eens de reden kunnen zijn inderdaad. Op mijn remote achteraan staat Situo 5 io Pure II.
Dus dat zou wel eens kunnen slaan op het feit dat ik ook IO motoren heb.
Maar het blijft wel werken met een 433 Mhz frequentie als ik het goed heb, dus zou het theoretisch wel moeten mogelijk zijn om het rechtstreeks via de Homey te bedienen niet?
En ik heb ook gelezen dat Somfy stopt met haar RTS motoren, dus is een io versie app wel welkom
Dit is wat ik vond op de website van Somfy over io homecontrol:
o-homecontrol® is een universele manier van draadloze technologie die gebruikt wordt door vooraanstaande fabrikanten van apparatuur zoals Hitachi, Velux en Honeywell. Ook Somfy heeft veel producten die van de io-homecontrol technologie gebruikmaken. Deze technologie geldt nu als standaard voor onze motoren, bedieningen en sensoren die je tegenkomt in rolluiken, zonwering en garagepoorten. Maar deze technologie gaat nog veel verder, denk dan bijvoorbeeld aan toepassingen voor je verwarming, verlichting, ventilatie en beveiliging in huis. Somfy zal de komende jaren haar productrange met en de technologische implementatie van io-homecontrol nog verder uitbouwen en optimalisaeren. Ook de binnenzonwering zal hierbij aan bod komen.
Lijkt mij ook… Maar het is mij helaas nog niet gelukt haha.
Wat ik denk;
Het rolluik geeft geen positie aan omdat het maar een simpele aan en uit motorschakeling is (IO).
Hierdoor kan deze niet communiceren met Homey, omdat die (denk ik) een positie nodig heeft.
De Somfy Tomaho switch zal deze positie wel onthouden d.m.v. hun protocol/communicatie met de IO motor.
Als er een Tahoma switch tussen zit zal Homey wel gebruikt kunnen worden. Die kan er namelijk dan wel mee communiceren.
Voor io motoren heb je idd een hub nodig. De Connectivity Kit is “een voordelige keuze”, maar werkt enkel via de cloud.
De Tahoma en Connexoon hubs kunnen lokaal aangestuurd worden.
Heb jij toevallig al wat gehoort van de developer. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met de smoove. Met de telis afstandsbediening is het wel gelukt hem te koppelen en bedienen.
Opgelost! voor mij in ieder geval.
Ik heb een rts inbouw module van somfy op een nobily rolluikmotor (duits merk, kan ieder merk zijn als je maar 4 aansluitdraden hebt)
Ik heb meerder systemen waaronder ook een rts rolluikmotor van somfy met een telis afstandsbediening. De Telis is gekoppeld aan homey. Ik dacht dat de smoove rts bediening dan precies hetzelfde in geleerd moest worden . Niet dus.
Om de rts inbouw module via homey te laten lopen moet je dus op de progtoets van de inbouwmodule drukken en niet die van de Smoove.
Oh ja als je niet met een inbouwmodule werkt, maar een rts signaal vanuit de motor hebt, van somfy in dit geval dan dan denk ik dat op de motor waarschijnlijk een progtoets zit. Zeker weet doe ik dit niet en kan het ook niet terug vinden op internet.