Zonwering installeren Brel of Somfy

klopt, de monteur kon mij niet zeggen of er bi-directionele motoren geplaatst gingen worden.

ik zal eens kijken of KAKU er wat mee kan. dankje

ik heb wel afstandbedieningen. ik zou ook uitkijken om niet helemaal afhankelijk te zijn van Homey.
ik vind dat de laatste tijd veel apps slecht werken of niet worden onderhouden, V5 laat ook nog even op zich wachten. zo zijn er wel meer mankementen met Homey de laatste tijd. ik erger me kapot als er weer eens een sensor niet reageerd of een flow moet repareren. dit haalt het automatiseren een beetje uit de domotica.

hoe dan ook, ik zou gaan voor een merk als Somfy dat gewoon erg goed te integreren is met alle domotica. iets dat ik aanvankelijk ook had moeten doen. dan maar wat meer neerleggen. op een bedrag van 6k is dat te overzien.

ik koop wel gewoon de brel home hub dan doe ik het wel op die manier.

@Otter KAKU van het 3e kwartaal 2020. Dus er zou iets moeten zijn voor bi directionele motoren.
https://www.brel-motors.nl/brel-app.html

Ik heb ze hierover bericht. Dat sluit niet uit dat ik dan de ics2000 aan moet schaffen. Maar dan kan ik ze wel in Homey integreren, kost wel weer extra geld terwijl het ook zonder moet kunnen.

Het is een integratiekwestie het heeft te maken met de modulatie en versleuteling van het protocol. Dit vergt een herprogrammatie die Athom niet wil/kan uitvoeren.

Brel geeft aan dat ook de integratie met KaKu op zich laat wachten. KaKu werkt aan een vernieuwing van de app waaronder het toevoegen van ip cameras waardoor de integratie van Brel producten zijn uitgesteld. Het is wel teleurstelling op teleurstelling bij dit bedrijf.

Ik weet niet of dat helemaal fair is. Brel verkondigt nergens dat de bi-directionele versie werkt met Homey (of een ander platform), sterker nog, ze geven juist aan dat dat niet zo is.
Wat ik uit je berichten opmaak, is dat je dacht dat je de mono-directionele zou krijgen, maar dat is dus niet gebeurd. Die hadden wél uitstekend gewerkt met Homey.

Een controller van Brel of Klik-aan zou kunnen helpen, maar het is wel nog de vraag of het dan wel werkt via Homey. Het is niet zo dat standaard dan alles 1:1 via Homey aangestuurd kan worden volgens mij.

nou ja fair, het is inderdaad zo dat op de website aangegeven wordt met welke domotica het wel of niet werkt. Brel zegt zelf al enige tijd met Athom in conclaaf te zijn over de integratie van bi-directionele motoren, ook de KaKu prognose konden ze niet hard maken. dus teleurstellingis er bij mij wel degelijk.

dat er twee soorten motoren gebruikt zijn is het probleem van de leverancier, ik wil dat alles centraal op 1 plek bediend kan worden.

het zou mooi zijn als je de Brel home hub kan linken aan Homey, net als bijvoorbeeld Philips Hue. dan behoudt je de volledige functionaliteit via de Brel app maar kun je ze ook integreren in flows.

Voor ons nieuwe huis ben ik aan het kijken naar automatische zonwering. De Brel motor (bidirectioneel) is erg interessant (vooral qua prijs). Is er inmiddels al meer bekend over de mogelijkheden binnen Homey?

Op de website van Brel zie ik dat KAKU ondersteuning pas Q2 van dit jaar komt. Wel werkt de Brel Home Hub met Google Home. Weten jullie of het mogelijk is, om via Homey Google Home apparaten te bedienen? Dat zou een optie kunnen zijn om met de Brel motoren te communiceren.

Als ik de Brel app bekijk, zit directe bidirectional bediening vanuit Homey er nog niet in. Toch?

Nee dat is een kat-en muisspel tussen Brel en Athom.
Er moet een herprogrammering komen die wil Athom niet uitvoeren, Brel kan daarom niet anders dan afwachten tot het compatible is.

De ouderwetse motoren werken wel.

Ik twijfelde destijds ook en had voor Somfy moeten gaan, veel breder inzetbaar en geaccepteerd door alle grote smarthome controllers.
Mijn keuze voor solarscreens belemmerde dit daar deze geen Solar motoren maken.

Verwacht dus niet snel een update van beide partijen.

Jammer dat het zo lang duurt voor de update er is. (al is KAKU er ook al even mee bezig geloof ik).

Wat mij bij Somfy niet helemaal duidlijk is: hebben die ook Top Down Bottom Up? of alleen Top Down bediening?

Geen idee wat dat is…

Ik bedoel of de Somfy motor alleen de onderzijde van het plissé gordijn kan bedienen (waarbij de bovenzijde dus aan het plafond blijft hangen), of ook de bovenzijde kan laten zakken, zodat het plissé gordijn halverwege het raam hangt. Dit zie je bijvoorbeeld op deze foto.

Peter, ik kan mijn Brel top down Bottom up plissé gordijnen nu via homey triggeren. Je hebt daar wel een Brel hub voor nodig.

Het is beetje omslachtig via IFTTT en Alexa cloud apps een Brel scene uitvoeren maar het werkt stabiel en goed.

Zie ook:

1 Like

Voor wie het interesseert/toekomstige referentie:
Onderstaande aandrijving kan probleemloos geïntegreerd worden in Homey::

Onderstaande aandrijving kan niet geïntegreerd worden in Homey: