Zonnescherm laten stoppen - bediening met Robb zigbee afstandsbediening

Hoi allemaal,

Ik heb diverse screens en zonneschermen in huis. Die bedien ik allemaal (naar tevredenheid) vanuit de app. Nu heb ik een Robbshop 4-kanaals zigbee afstandsbediening gekocht. Ik wil graag de schermen in de tuin met die afstandsbediening kunnen bedienen.

Met een simpele flow is in te stellen dat de schermen open en dicht gaan, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat nog-een-keer-drukken het zonnescherm zou stoppen, maar dat gebeurt natuurlijk niet. Opnieuw op de knop drukken zorgt dat de flow opnieuw wordt uitgevoerd.

Wie kan me hiermee helpen? Hoe zorg ik dat het scherm stopt met bewegen als ik nog een keer druk? Zou ik daar een advanced flow voor kunnen schrijven?

Ik ben benieuwd en hoor graag jullie ideeën,
Groet,
Jaap

Dat ligt ook an welke opties je Zonescherm heeft.
Geen idee welk type/merk je gebruikt.
Bij mij stopt hij als ik overschakel naar de andere richting. (MCOHome shutter)

Ook stoppen? Dan kun je daar dus ook een flow voor maken.

Het zonnescherm heeft geen opties helaas. Er zit een standaard motor in, met bediening door een Robb Zigbee module. Die geeft geen opties, behalve instellen op een percentage.

image

Dan zou ik wellicht moeten zoeken naar een alternatieve module welke die optie wel heeft.

Ja, dat zou ik kunnen doen.

Maar dan moet het van te voren ingesteld zijn (10-20-30-etc%), terwijl ik juist wil stoppen als ik op de knop druk, dus niet op een vooraf ingesteld percentage…

Maar als die Robb rolluikschakelaar geen STOP commando kent, dan houdt het toch gewoon op? Dan wordt het dus een andere schakelaar.

Je zou de zonnescherm fabrikant nog kunnen vragen of het nog mogelijk is of zij nog een stop flow kaart kunnen bouwen?.. Ze kunnen wel zien blijkbaar hoe ver hij uitrolt… :thinking:

1 Like

Grote kans dat niet alleen de Robb app maar de rolluikschakelaar aangepast moet worden. Als het zo gemakkelijk was had het er wel geweest.:wink:

Je kunt met Homey Developer Tools kijken of je het scherm zelf kunt starten en stoppen. Door de waarde van een capability te wijzigen. Dan kun je zelf een flow maken met de app Advanced Virtual Device met de THEN card “Set device capabilities………”

Of je probeert eerst even het advies van @Dijker uit: stuur het scherm omhoog terwijl het naar beneden gaat.

Nee dat kunnen ze niet zien. Ze laten de motor gewoon een aantal seconden draaien.

Oke?.. :thinking: Mmm wie telt de seconden de afstandbediening of het zonnescherm. Als de zonnescherm het zou doen. Zit er wel een chip in.

De rolluikschakelaar, zie callibreren in https://www.robbshop.nl/media/78/88/12/1714043410/ROB_200-029-0_download_1.pdf

1. Positioning Calibration
    Calibration is a process during which a curtain motor controller learns the position of the limit switches and a motor characteristic. Calibration is mandatory.

Oke ja als het een domme motor is dan wil het niet.
Ik dacht dat deze 3 flows:
1 Zet de positie naar 0%
2 Zet de positie naar 100%
3 Zet de positie naar nummer bij de zonnescherm fabrikant weg kwamen. :blush::+1:
Ik wist niet dat dit kastje er ook tussen zou zitten: Zigbee Motor Controller
(Dan moet je gewoon een controller hebben die 3 schakelingen bedient je gebruikt ze alle 3, 2 sluit je aan 1 laat je loos (stop) )
Vb:
3 contacten controller

Dank voor de reacties.

Ik heb de zigbee-controller ook op een bedrade schakelaar aangesloten (pulsdrukker), daar werkt het wel, tweede keer drukken of andere richting drukken zorgt dat het zonnescherm stopt. Daarom dacht ik dat het met de afstandsbediening ook zou werken, maar dat lijkt niet zo te zijn.

Volgens mij kom ik er niet omheen, als ik in Homey de AB programmeer, start bij het drukken op de knop de flow opnieuw. Dan ga ik inderdaad met 4 kaartjes de 4 knoppen zo programmeren: 0%, 33%, 66% en 100%. Het voordeel is natuurlijk wel dat ik met Homey meerdere zonneschermen zo tegelijk kan bedienen.
En als ik dan fijnafstelling wil, dan moet het toch met de telefoon uit de app.

Ik ga nog wel proberen om de zigbee-controller rechtstreeks aan te sturen met de zigbee-AB, wellicht dat het stop-commando dan wel werkt. Alleen dan kan ik de AB niet meer gebruiken in Homey…

Ze kunnen het niet zien, maar de Zigbee-controller weet het wel.
De calibratie zorgt dat de 0% en 100% ingesteld worden. Inderdaad door de tijd van het draaien weet de controller dan op welke positie de motor is.
Ik moet zeggen dat het vanuit de app goed werkt, instellen op 10%, 20% etc. komt goed overeen met de werkelijkheid.

Gek genoeg heeft de Z-wave uitvoering van dezelfde controller die mogelijkheid wel. Die heeft ook veel meer flowkaarten. Misschien toch maar even de ontwikkelaar contacten.

Dat is inderdaad wel gek inderdaad. Heb je daar een screenshot van? Of kun je die kaarten op een andere manier inzien?

Dan ga ik de ontwikkelaar een berichtje sturen…

Op ROBB smarrt App voor Homey | Homey kun je de desbetreffende controller aanklikken en dan zie je welke kaartjes erbij horen.

De controller ondersteunt ook Zigbee clusters. Daarmee kun je de afstandsbediening rechtstreeks aan de controller koppelen en bv een aan/uit commando geven. Zie aan het einde van de handleiding.

Oke, de afstandsbediening rechtstreeks koppelen aan de controller werkt niet.
Want ze verdwijnen bij een rechtstreekse verbinding beiden uit het zigbee-netwerk.

Dat vind ik voor de AB niet zo erg, maar het zonnescherm wel, die wil ik met de Homey kunnen bedienen (bijvoorbeeld omdat 'ie automatisch dicht moet gaan als het regent).

Dan ga ik dus een aantal flows schrijven en die bedienen met de knop. Stoppen met de AB is dan niet mogelijk.

Ik ga wel de ontwikkelaar vragen om de Zigbee-controller meer functionaliteiten te geven, vgl.baar met de Z-wave-controller.

Mogelijk kun je als het scherm beweegt de positie steeds laten wegschrijven in een variabele.

Als je dan een andere knop op je afstandbediening indrukt (of deselfde bijv lang indrukt als hij dat ondersteund) zet je de positie naar de op dat moment in de variabele opgeslagen waarde.
Desnoods +/- een aantal % omdat er vertraging in zal zitten.

Niet ideaal, maar gratis en wellicht het proberen waard…