Dat is een leuk idee inderdaad. Creatieve oplossing. Ik weet niet of dat kan, ik ben niet heel tevreden over hoe nauwkeurig de positie wordt doorgegeven. Maar dit zou wel eens kunnen werken en inderdaad, het spelen met flows kost niets, dus leuk om een keertje uit te proberen.
Helaas is het niet mogelijk een eenmaal gestarte flow te onderbreken.
De enige optie die je zou kunnen gebruiken is om je flow op te delen in bijv. 10 delen.
Ieder deel zorgt dat je scherm 10% opend op sluit.
Tussen ieder deel maak je een if blok met een variabele. Hiemee kun je de rest van de flow bypassen.
Je kunt dan de 3e knop op de afstandbediening een variable laten schakelen. Bijv. StopScherm=JA.
Aan het einde van de flow zet je deze waarde altijd weer naar NEE.
Je kunt zo in kleinere stapjes je scherm sturen. Ik denk wel dat je er wait blokjes tussen moet zetten. Het is dus ff timen hoelang je scherm over 1 stap doet en daar trek je 1 seconde vanaf. Krijg ie met voor het volgende stapje een nieuwe trigger, tenzij je op knopje 3 hebt gedrukt.
Of ie zo nog vloeiend van 0 naar 100 of omgekeerd loopt weet ik niet. Dat zul je moeten testen.
Ik heb een zonnescherm dat werkt met Somfy / Tahoma.
Ik bedien het met Google assistent en kan het met het commando.
“Open zonnescherm xx procent” deels openen en sluiten.
Dat geldt ook voor mijn rolluiken.
Wat een gemak😁
Ook ik heb rolluiken van Somfy icm Tahoma. Werkt perfect. Echter ziet Tahoma niet of er nog een raam of deur open staat. Dit opgelost door raam/deur contacten te plaatsen icm Homey. Flow gemaakt die alle rolluiken sluit en daarbij eerst kijkt of er nog een raarm/deur open staat. Zo ja, dan dat rolluik niet sluiten en via de Sonos soundbar melden dat er nog een raam/deur open staat.
Het verschil is dat er dan in de zonneschermen/rolluiken slimme motoren zitten, waar dus de stop-functie in zit.
In mijn apparaten zitten ‘domme’ motoren, waarbij de zigbee-modules ze slim maakt. Hierbij is er dus bij mij beperking door de gekozen module.
Ik ben wel aan het kijken of ik ze kan vervangen voor andere, die meer functies heeft.
Mijn complete netwerk is nu Zigbee, dus dat heeft mijn voorkeur. Ik zie al dat er bij Z-wave meer functies zijn, maar om nu enkele z-wave apparaten te gaan aansturen is misschien niet handig…
Ja, dat is echt mooi
Ik zie/heb daar geen problemen mee.