Zonnescherm keuze motor en aansturing

Goedendag,

Ik ben momenteel in de markt om een zonnescherm (knikarm) aan te schaffen. Deze worden doorgaans met een Somfy motor geleverd welke in een RTS en IO uitvoering leverbaar zijn. De RTS betreft het ‘oude model’ welke over 433 Mhz werkt, en dus geen 2-weg communicatie mogelijk maakt. De IO is het nieuwe model, maar dit betreft op dit moment nog een gesloten systeem. Ik begrijp dat Homey overweg kan met de RTS uitvoering, maar dat de IO enkel via een workaround aan te sturen is.

Mijn doel is om het zonnescherm straks te kunnen aansturen via 2-weg communicatie (m.a.w. ik wil zien kunnen uitlezen of het scherm open/dicht/deels geopend is). Dit om enkele flows in Homey te kunnen programmeren.
Welke motor verdient dan de voorkeur? Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden tot 2-weg communicatie door de RTS motor aan een Fibaro shutter schakelaar te koppelen?
Ik hoor graag wat voor setup mensen hebben voor een knikarmscherm i.c.m. Homey.

Alvast dank.

Ik heb de somfy io motor. Protocol is idd gesloten. Maar er is zowel een app voor decrts variant als voor de io variant. Dus de workaround met ifttt is niet nodig. Ik kan zowel de scenarios vanuit somfy gebruiken alswel de device. Wel is hier de tahoma box noodzakelijk. Lang getwijfeld omdat Somfy een behoorlijk gesloten systeem is. Geen spijt van gehad, ook de sunscreens die ik nog wil zal ik met Somfy io kopen als het zover is. Ondanks alle andere systemen in de markt. Mooie is dat je het zonnescherm van 0% tot 100% kunt instellen, met terugkoppeling. Dat is het grote voordeel. AB is niet nodig. Heb een remotec controller met 8 knoppen. In drie knoppen heb ik een standaard scene geprogrammeerd met flows. 33, 66 en 100% uit. Dubbelklik is in.

Bij rts heb je geen terugkoppeling. Wel kan je natuurlijk een flow maken met een stop commando. Bijv motor aan, na 10 sec motor uit. He kunt zelf timen hoe lang het duurt tot 33, 66 of 100% of welke uitzetstand je maar wilt.

Hoi Hutch21,

Ik heb geen RTS-motor. Ik kan je dus niet adviseren over welke motor je het beste kunt kiezen. Maar echte 2-weg communicatie zal sowieso niet lukken met de 433Mhz volgens mij. Wat jij volgens mij wil is feedback krijgen over de stand van het scherm (uitgeklapt of ingeklapt), klopt dat?

Dit is denk ik wel mogelijk door een ja/nee-variabele te maken (Zonnescherm), waarbij ja = uitgeklapt en nee = ingeklapt. Andersom kan natuurlijk ook, als je dat wil.

Je grootste probleem ontstaat dan op het moment dat je op meerdere manieren het scherm kunt in en uitklappen. Zolang al die manieren via Homey lopen is dat geen probleem. Gewoon bij iedere flow een extra then-kaartje toevoegen die de variabele naar de juiste stand zet. Dan weet je altijd welke stand het zonnescherm heeft.

Mocht je ervoor kiezen om een knop direct met de RTS-motor te verbinden (dus buiten Homey om), dan zal het lastiger worden. Eventueel kun je er dan nog voor kiezen om te werken met stroommeters of lux/lichtmeters. Maar dat is denk ik altijd wat minder betrouwbaar.

Ik zou denk ik proberen alles via Homey te laten verlopen.

Hartelijk dank voor de reacties. Ik ben ook nog de optie tegengekomen om een ‘eenvoudige’ motor te installeren in het zonnescherm (bijvoorbeeld Somfy WT). Omdat deze niet via een draadloze module werkt, zou je deze kunnen aansluiten op een Fibaro Shutter 3 module, die in staat zou moeten zijn ook uit te lezen wat de stand is van het zonnescherm. Hebben jullie toevallig ervaring met een dergelijke oplossing?

Nee, denk dat je ff moet zoeken op dit forum. Lees nog wel eens problemen tussen homey en fibaro. Zoek dat goed uit om problemen te voorkomen. Ik ga vaak voor het gemak voor geïntegreerde oplossingen ook met het oog op de WAF. Het moet altijd werken!

Herkenbaar… :sweat_smile:

1 Like

Ik heb 5 stuks Fibaro shutter 3 in gebruik. Werkt perfect.
Deze zitten op 3 rolluiken, 1 screen en een zonnescherm. Je kan dan inderdaad de stand uitlezen.

Dat klinkt goed. Zou je kunnen aangeven wat voor type motor je gebruikt voor het zonnescherm?

Een Connexoon box is voldoende en een stuk goedkoper dan de Tahoma.

Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat voor motors ik heb. De rolluiken en zonwering zaten al op het huis toen ik het ging kopen.

De bediening liep bij mij al via een KNX systeem wat ik nu vervangen heb.

Origineel zat er een schakelaar op voor omhoog en omlaag.

Ik heb ook 2x zonnescherm en1x rolluik waar fibaro op zit. Ik kan de stand alleen niet uitlezen. Doe je dit dmv een extra optie in de flow of zo?

Greetz Frans

Je moet gewoon op het apparaat drukken en dan kan je het dim niveau zien.

Hai Tasz, helaas werkt dat bij mij helemaal niet. Wanneer ik op het dum niveau schuif hoor ik wel de schakelaar klikken maar er gebeurd niets. Ik gebruikt dan ook de knoppen op het scherm ernaast.
Dus pijl naar beneden en dan op stop drukken. Met een flow op een percentage zetten is nog steeds een wens maar helaas werkt dat bij mij niet. Wellicht dat ik iets fout heb ingestelt.

Ik heb een rolluik met een vor zover ik kan zien een somfy LT motor. Verder als aansturing een fibaro fgr-222 roller shutter 2 die gemonteerd is op een pulsdrukschakeaar. Heb jij deze combi ook en zou dit bij mij ook moeten kunnen werken?
Hieronder wat instellingen van mijn setup

update, tried to figure it out and found that it works after calibrating the sunscreen one time :grinning::grinning::joy:

Ik heb een chutter3 bij mij zien de instellingen er ook anders uit.
Wat jij zegt over die pijl en stop drukken heb ik niet. Ik kan de schermen alleen bedienen met de “fader”

Ik wil ook graag de Fibaro roller shutter aanschaffen voor m’n zonnescherm .

Is dit mogelijk?


Nu zit er een draaiknop links open rechts omhoog midden stop.
Zou je mij kunnen vertellen wat de juiste aansluiting is (schema )

Ja is mogelijk

1 Like

En dan kan de knop ook nog gewoon gebruikt worden begrijp ik ?

Correct.

1 Like

Het is mij alleen niet duidelijk welke draden waarheen moeten en bruine draden en zwart en blauw

Kijk eens naar dit filmpje, dat zal wellicht een hoop duidelijk maken. Uiteraard is bij jou de schakelaar al aangesloten maar het idee blijft hetzelfde.

De motor heeft waarschijnlijk dus een blauwe, groen/gele een bruine en een zwarte. Die laatste twee (bruin en zwart) zijn voor het linksom/rechtsom draaien van de motor, die komen op de Q1 en Q2 van de nieuwe rolluikschakelaar. Van de punten in de bestaande schakelaar waar deze vanaf komen leg je twee nieuwe draden naar S1 en S2 van de nieuwe schakelaar.
Verder heb je misschien nog een lasklem nodig om de blauwe in de nieuwe schakelaar te krijgen.