Het ging 6 dagen geleden nog fout met de stroom prijzen per uur.
"Provide price JSON ‘vandaag’ " gaf voor alle uren ineens 0.2594.
De variabele was mijn redding.
Het ging 6 dagen geleden nog fout met de stroom prijzen per uur.
"Provide price JSON ‘vandaag’ " gaf voor alle uren ineens 0.2594.
De variabele was mijn redding.
Let er wel steeds op dat de gas prijs ‘van morgen’ ( nu €1,2671) pas morgen om 06:00 ingaat.
De PbtH JSON file voor morgen geeft dat dus altijd verkeerd aan.
Interessant! Bij mij ging het die dag ook mis. Sinds die dag een watchdog gemaakt die geen energie advies meer geeft in dit scenario.
@Jan_Albert mag ik vragen bij welke leverancier? Ik overweeg ook vaste gasprijs voor komende 2 jaar. Heb ook gelezen dat de gasprijs komende jaar hoog gaat zijn. €1,24 klinkt als een scherpe prijs.
Ik heb meegedaan aan de collectieve inkoop door vereniging eigen huis. Dat heeft de energieleverancier Mega gewonnen.
Vorig jaar betaalde ik gemiddeld 1,30 en dit jaar 1,35 per m³ bij Zonneplan…
Het tarief is 1,2481 per m³. En de vaste leverkosten per maand zijn ook lager. En ik krijg een welkomstbonus van € 100,-
Goedemiddag,
Nog 1 ding wat ik niet helemaal begrijp. Ik hoop dat ik nog een keer beroep mag doen op jullie kennis en ervaring!
Ik zie regelmatig prijzen van Electra iets onder de 0 cent (zonder belasting) maar met belasting ca 14 cent. Hoe moet ik dit nu interpreteren? Krijg ik ‘geld toe’ als in 1 cent per kw maar betaal ik er alsnog belasting van 14 cent over? Dit zijn neem ik aan niet de momenten om de zonnepanelen uit te schakelen? (En vanaf welk negatieve bedrag zou dit boeiend zijn om te overwegen?)
Dank voor jullie tijd, hulp en visie hierop!
Je betaald ook voor elke kWh de je afneemt afzonderlijk belasting.
Dat is dan blijkbaar nu dan 14 cent.
@Ranney,
Zolang we nog salderen hebben, en jij nog niet meer teruglevert dan je verbruikt, klopt wat jij zegt. En dus ga je pas betalen voor teruggeleverde stroom als de prijs inclusief belasting en de kosten van je leverancier onder de 0 cent komt. Kijk goed wat je leverancier doet met die kosten per kWh, bij de een krijg je die ook “terug”, bij de ander betaal je die kosten ook bij terugleveren.
Straks als saldering eraf is (of nu al, voor stroom die je op jaarbasis meer levert dan verbruikt) krijg je te maken met 2 tarieven.
Eén voor afname (inclusief energiebelasting en kosten van je leverancier), en één voor terugleveren (zonder energiebelasting en zonder of met kosten van je leverancier). Dit laatste is trouwens mijn aanname, ik kan nog nergens vinden hoe dynamische leveranciers omgaan met vervallen van saldering.
Alle zonneplan afnemers hebben waarschijnlijk de mail gehaald over de zonnebonus. Deze gaat 1 april in, wat denken we, in de mail staat dat het geen grap is.
Wordt wel een uitdaging om die bonus in te stellen in PBTH…..
Die 10% is wel te doen, maar dat het geldt tussen zonsopgang en zonsondergang en niet bij negatieve marktprijzen……
Lijkt me geen probleem, het is teruglevering zonnepanelen, de negatieve prijs lijkt mij redelijk eenvoudig realtime te berekenen. De limiet van 7500 kWh vereist dat de teruglevering goed bijgehouden wordt, dat lijkt mij het lastigste.
Ja klopt, maar ik heb ook een thuisbatterij die buiten die uren (met de hoge prijzen) mijn eigen verbruik (plus wat extra) levert.
Betekent dus buiten PBTH om wat logica en rekenwerk, denk niet dat @Gruijter dit in de DAP device settings verwerkt krijgt…..
Ah, overschot lever je dan ook terug bedoel je. Ja, dan is het lastiger.
Een goedemiddag,
Moet je nu iets aanpassen voor die Zonnebonus? Kan iemand mij dan uitleggen waar ik dit moet aanpassen? Of gaat dit allemaal vanzelf? Sorry, maar hierin ben ik toch echt een leek en weet niet of het dan vanzelf in de prijs komt of dat ik iets moet aanpassen.
Hoi @EdNL, dit gaat niet vanzelf.
Dit zul je dus zelf ergens moeten berekenen. Ik heb voor mezelf besloten dat niet te doen en het echt als “bonus” te zien op de maandafrekening van zonneplan.
Dank je wel @Torch1969
Het lijkt mij ook erg moeilijk om te berekenen en wat je zegt, het is een bonus, dat is ook wel fijn
- bedankt voor je info.
Ik heb contact met @Edwin_Biemond gehad ,de maker van de Zonneplan app inclusief de Nexus. Helaas is het niet eenvoudig zo niet onmogelijk om de nieuwe features (zoals huis ondersteuning en de zonnebonus) in zijn app te verwerken.
Ik ben al heel blij met wat hij wel al voor elkaar heeft gekregen, ik heb nu in iedergeval een mooi dashboard. ![]()
nieuwe opties zijn mogelijk maar ze houden hun api geheim en we moeten het dus http verkeer onderscheppen en het dan uitproberen.
ik heb zelf geen zonneplan , dus iemand moet dit dus voor mij onderscheppen.
het mooiste zou zijn als iemand mij een github PR kan sturen .
ik zie hier GitHub - fsaris/home-assistant-zonneplan-one: Unofficial Zonneplan integration for Home Assistant dat komende 8 uur mogelijk is
€/kWh
€/m³€/m³€/kWh (default disabled, available when you have a energy contract)Even geen idee waar ik mag/moet inhaken.
Geprobeerd om die dynamische Zonneplan dingen in te regelen, electra lijkt gelukt maar als ik naar gas ga kan ik via PbtH 19 apparaten installeren en geen clou welke.
Volgens contract “hang” ik aan de TTF Day ahead markt maar van die 19 mogelijke apparaten lijkt geen op die markt.
Yes newbe en redelijk nat achter de oren dus dan maar vragen