Welk dynamisch contract met zonnepanelen werkt het beste met Homey Pro (2023)? Zonneplan of Tibber?

Heb net een Homey 2023+ethernet ontvangen :tada:, heb Enphase IQ7+ zonnesysteem en Zonneplan energie. (alleen stroom)

Ik loop tegen de volgende zaken aan:

  • Homey lijkt momenteel nog geen werkende Enphase integratie te hebben. Enphase enlighten systeem geeft slecht om de 15 minuten opbrengst in enlighten app, gratis developer account is onvoldoende als je realtime reportage wilt via lokale toegang. (alternatief is monitoring account van $249,- per maand voor een lokale toegang van een systeem dat je in eigendom hebt???)
  • Zonneplan biedt slechts ‘realtime’ stroom-gebruiksrapportage om de 5 minuten, verder hebben ze volgens mij geen open API voor integratie in Homey. Resultaat: steeds naar de meterkast lopen voor realtime verbruik monitoring. :yawning_face:

Nu overweeg ik de overstap van Zonneplan naar Tibber voor betere integratie van energiemeter en zonnepanelen in homey en realtime rapportage via de ‘gratis’ pulse (P1) dongle.
Heeft iemand ervaring met Tibber, de werking van de pulse (P1) en de tibber app in Homey Pro(2023)? Gebruikt iemand de Homey integratie in de Tibber app?

Hoor graag jullie bevindingen, zowel negatief als positief.

1 Like

Ik heb op dit moment zonneplan. Ik gebruik mijn eigen P1 meter aan Homey en ben daarmee niet afhankelijk van het device wat de energieleverancier levert. Ik heb de afgelopen 12 maanden 3 leveranciers gehad zonder enige omwissel problematiek. De Homey flows en energie historie loopt in Homey naadloos door.

Als P1 meter gebruik ik Youless (10 seconden updates): [APP][PRO] YouLess, Enelogic, PVOutput - Belgian and Dutch P1 Smart Meter Reader

Om uurprijzen te kunnen gebruiken en om totale kosten bij te houden gebruik ik PBTH: [APP][Pro] Power by the Hour: Insights per hour, day, month and year

ben nu bezig met de zonneplan app maar max 5 minuten inderdaad.

kun je niet die Shelly PRO 1PM Home Relay op je groep gebruiken in de meterkast?

Ik heb helaas geen ruimte meer in de meterkast voor extra meter, ook zal een Electricien dit in mijn geval moeten installeren, dan kom ik mogelijk beter uit met een Youless.

Hoi Gruijter,

Heb jij dan een p1 actieve splitter ertussen zitten? Zo ja, welke werkt voor jou met zonneplan?

Welke instellingen heb jij dan voor Power by the Hour om precies de waardes van Zonneplan te krijgen, ik krijg ze namelijk niet helemaal mooi gelijk met de zonneplan app, soms rond hij af naar boven en soms naar onderen. Ik heb dan soms een afrondingsfout van ±1 cent

T.a.v. de Youless. Ik heb een extra opbrengst meter gekregen van de zonnepanelen installateur, echter hebben ze de P1 ingang eruit gehaald/gemodificeerd. Kan ik dat dan met een LS120 of LS110 oplossen op de pulse-led? Of zit er een nadeel aan deze methode? En is er in deze pulse-gebruikswijze een verschil tussen een LS110 en LS120?

Ik gebruik de zonneplan p1 dongle helemaal niet. Ik heb die terug gestuurd naar ze. Maar ik heb wel nog een andere dongle (van Sessy) aangesloten naast de LS120. Gewoon met een passieve rj11 splitter die ik bij Sessy kreeg.

variabele opslag: 21%
vaste opslag per kWh: 0,1554779

De LS1110 en LS120 kunnen beide met een optische puls werken. Jouw extra meter heeft dus een puls led? Met de LS120 kun je ook open collector puls aansluiten (S0 poort). Heeft de extra meter misschien een OC/S0 puls uitgang?

Edit: als je extra meter en je slimme meter bij elkaar zitten, kun je de puls en de P1 beide uitlezen met 1 LS120. Je plakt de LS120 op de pulsled, en je sluit ook de P1 van je slimme meter via de rj11 kabel aan. In de Homey app kun je de beide meters apart toevoegen. En als je je watermeter ook daar hebt zitten kun je de S0 gebruiken om ook nog de watermeter in te koppelen. 3 vliegen in 1 klap :fly: :fly: :fly: :badminton:

kun je enphase uitzetten en alleen eigen consumption instellen? daarvoor zal je waarschijnlijk hun eigen enphase compat. meters moeten gebruiken.

je vervangt je huidige inverter group schakelaar met deze. Zou geen extra ruimte moet kosten en voor een electricien is dit zo gedaan.

Ik gebruik de zonneplan p1 dongle helemaal niet. Ik heb die terug gestuurd naar ze. Maar ik heb wel nog een andere dongle (van Sessy) aangesloten naast de LS120. Gewoon met een passieve rj11 splitter die ik bij Sessy kreeg.

Ik heb een DSMR4.2 hoofdmeter, ik weet niet of ik het red met een passieve splitter.

Edit: als je extra meter en je slimme meter bij elkaar zitten, kun je de puls en de P1 beide uitlezen met 1 LS120. Je plakt de LS120 op de pulsled, en je sluit ook de P1 van je slimme meter via de rj11 kabel aan. In de Homey app kun je de beide meters apart toevoegen. En als je je watermeter ook daar hebt zitten kun je de S0 gebruiken om ook nog de watermeter in te koppelen. 3 vliegen in 1 klap :fly: :fly: :fly: :badminton:

Helaas de opbrengstmeter 2de verdieping en de hoofdmeter beneden. Dat zou wel mooi zijn geweest, zo’n trifecta.

1 Like

ik heb nog een oude DSMR2. De dongles moet ik dus toch extern voeden want komt niet uit mijn P1 van de slimme meter. Waarom zou een passieve splitter niet werken met DSMR4.2? Ik heb me er niet in verdiept, maar krijg binnenkort wel een nieuwe DSMR5 meter, dus hoop dat mijn huidige splitter gewoon blijft werken :grimacing:

IK heb een DSMR 4.2 meter en gebruik de actieve splitter van Homewizard. Tegelijk besteld met de P1 meter. En ik heb ook nog de Energylink gekoppeld op dezelfde splitter.
Werkt prima.

Volgens mij is vanaf DSMR versie 5.0 geen 100mA maar 250mA beschikbaar op de p1 poort. Waarschijnlijk kun je dan met je passieve splitter zonder externe voeding. :partying_face:

Mogelijk gaat de gebruiksweergave van elke 10 seconde naar elke seconde, maar ik weet niet of dat ook van de netbeheerder afhangt.

1 Like

Zit je ook bij zonneplan? Is het energy+ nodig of kun je door Homey ook alle functionaliteit gebruiken?

@Ri_Bu Ik zit niet bij Zonneplan en gebruik ook geen dynamische prijzen.
Maar in principe kan je via Homey alles regelen als je de juiste apparatuur gebruikt. Zoals slimme stekkers die inschakelen bij een lage prijs of uitschakelen bij een hoge prijs.

1 Like

Ik overweeg om over te stappen naar ANWB Energie. Iemand daar al ervaringen mee?
En is dat nu al interessant om te doen?
Ik overweeg om op termijn ook een Sessy te bestellen. Zag dat de nieuwe batch pas Q1 2024 geleverd worden.

ANWB of een andere dynamisch contract maakt alleen wat uit mbt de opslag en vaste maandkosten die ze rekenen. Het verschil is dus beperkt vanuit financieel oogpunt.

De grotere vraag is: kies je voor dynamisch, variabel of vast. Ik ben nu een jaar dynamisch, en gemiddeld genomen was dat een stuk goedkoper dan als ik toen een vast of variabel contract had afgesloten. Maar mensen die al een vast contract hadden voordat de prijzen explodeerden waren afgelopen jaar nog veel beter uit…
Je kunt je mbt dynamische contracten o.a. op deze site orienteren: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. - Themaforum: De Energierekening - GoT

Mbt Sessy: Ik ben erg blij dat ik er nu 2 heb, en die leveren in combinatie met een dynamisch contract nu al geld op. Maar de echte businesscase begint pas als het salderen wordt afgebouwd. Tot die tijd is het voor de meeste gebruikers denk ik meer ervaring opdoen en voorop lopen :wink:

1 Like

Heb je met 2 Sessy’s ook 2x het vermogen van 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen? (dus respectievelijk 4,4 en 3,4)
Ik begrijp ook dat bij zonneplan de 15cent energiebelasting alleen terugkrijgt tot je totale jaarverbruik via saldering, daarna krijg je alleen de kale energieprijs van de teruglevering. Of klopt dit niet?

Ja

Zou best kunnen. Maar voor mij niet van toepassing dus heb ik me niet in verdiept.

Bedankt voor de toelichting @Gruijter

1 Like

Naja wat is ervaring? Ja ik heb Tibber en heb deze aan Homey gekoppeld om in elk geval (vanuit de Tibber app zelf) de CV te laten aansturen. Dat gaat verder prima. Heb nog verder geen noodzaak gehad om er bepaalde flows mee te knutselen (zijn wel genoeg start kaartjes beschikbaar) Insights werkt verder ook prima met die P1 meter van ze.