Welk dynamisch contract met zonnepanelen werkt het beste met Homey Pro (2023)? Zonneplan of Tibber?

Ik gebruik de plugwise P1 app om realtime het totale 3fase stroomverbruik en dat ook per fase uit te lezen. Daar heb je wel een Plugwise Smile P1 gateway bij nodig.

Ik gebruik ook de dongle van Homewizard op de P1 poort op een dsmr5.0 slimme meter, voeding uit de meter. Homewizard heeft sinds kort integratie met de Enphase envoy. Via de Homewizard dongle integreert mijn Enphase zonnepanelen installatie met de Homey Pro '23. Hope this helps.

Hoeveel keer per uur updaten de waardes van de integratie met de Enphase envoy in Homewizard?
Is dat net als de Enphase app, 1x per kwartier?

Is het niet zo dat de enphase intergratie met Homey veel vaker updates geeft dan eens per kwartier? Ik heb volgens mij elke ca. 5 min een update. Nooit goed op gelet maar herinner me nooit oudere waarden dan eens per 5 minste zien.

Er is een verschil tussen de oude Enphase systemen die onder V2 vallen en de (nieuwe) systemen die gelijk al onder v4 vallen, echter vanaf 1 oktober 2023 vallen alle systemen onder de nieuwe v4 voorwaarden en is de V2 uitgefaseerd.

De gratis ‘nieuwe’ v4 Enphase lokale Api heeft de volgende voorwaarden:

  • 10 hits per minute
  • 1,000 hits per month

De gratis ‘oude’ v2 Enphase lokale Api heeft de volgende voorwaarden:

  • 10 hits per minute
  • 1,0000 hits per month

Het zou mooi zijn als Homewizard bijv. een directe deal heeft met Enphase, dan kunnen zij voor hun klanten meer hits per minuut realiseren. Zou wel mogelijk zijn, want je moet voor integratie ook hun energy+ abo afsluiten.

Ik zal het deze week eens aan Homewizard vragen.

Ik denk dat de Homey apps ook afhankelijk zijn van de voorwaarden van Enphase, maar dat kunnen de homey-developers waarschijnlijk zelf beter iets over zeggen.

1 Like

Super en ik ben heel benieuwd! :ok_hand:

Ps. Wel heel benieuwd hoe mijn enphase installatie dan aan 12 updates per uur komt. (Zie insight trend)
Enig idee?

Overigens heeft Homewizard nicer homey app elke 10 sec een update van de p1 meter. In de homewizard app zelf elke seconde. Blijkbaar ook daar een verschil.

Yep, dat herken ik. In Homey (insights) geeft de Enphase integratie met Homewizard elke 5 minuten een update. De Enphase app geeft eens in de 15 min een update. Op zich wel opmerkelijk, dat verschil.

Zou het kunnen dat de Enphase app het via centrale servers van Enphase doet (die, omdat daar veel zonne-systemen tegelijk aan hangen, men niet teveel wil belasten met te frequente updates) - maar dat Homewizard haar updates rechtstreeks van de Envoy haalt (lokaal dus niet via internet/cloud?). Ik zou eens een experiment kunnen doen door de internet kabel eraf te halen maar wifi thuis in standhouden - ms kan je dan zien wat er nog blijft werken.

Dat durf ik niet te zeggen. Maar mijn Homey haalt direct (Niet via Homewizard) de updates (lokaal) van de Enphase af en dat is dus a 5 minuten (sorry, was niet heel duidelijk). Dus die api die gebruikt wordt door homewizard is denk ik gelijk aan de enphase app voor Homey.

De cloud is inderdaad om de 15 minuten, de lokale api is een directe verbinding met de envoy via je eigen netwerk, dus niet via de cloud. Wel vreemd dat ze daar een bedrag per maand voor vragen van 295,- dollar als je boven de 1000 updates wilt hebben per maand. We hebben het hier over lokale directe toegang tot de envoy die ‘jouw’ eigendom is!

Mijn hoop is dat Homewizard een mooie afspraak met enphase heeft, zodat de 1000 updates per maand limiet niet van toepassing is.

1 Like

Homey werkt prima met Tibber. Goed automat itsch in ‘voordelige tijden’:+1:t3: Helaas is de integratie met Tuya (voor de domotica) niet altijd zoals verwacht.

Ik heb het antwoord van de Homewizard p1 al gevonden in hun Enphase Envoy integratie handleiding.

Voor deze functionaliteit zijn Energy+ en een Enphase omvormer met internetverbinding (Envoy gateway) nodig.

De API-gegevens zijn per kwartier beschikbaar in de Energy-app. Het is niet mogelijk om de live data te bekijken zoals bij de HomeWizard kWh meter of P1 meter.

De gegevens worden pas uitgelezen vanaf het moment van aansluiten, er is geen ondersteuning voor historische gegevens.

HomeWizard raadt ten zeerste aan om een uniek gegenereerd wachtwoord te gebruiken voordat inlog- of autorisatiegegevens in de Energy-app worden vrijgegeven. De gebruiker stemt ermee in dat hun inloggegevens worden opgeslagen en gebruikt door HomeWizard om gegevens van hun omvormer te verzamelen.

API-verbindingen zijn onderhevig aan externe factoren, zoals wijzigingen, stabiliteit, snelheid en nauwkeurigheid van apparaten en services van derden. De gebruiker gaat ermee akkoord te begrijpen dat HomeWizard op geen enkele manier verantwoordelijk kan worden gehouden voor de beschikbaarheid en correcte werking van API’s van derden.

Op deze manier is het wel erg lastig om Enphase Envoy effectief te gebruiken in flows, ik vraag me af hoe dat met de Enphase batterijen zit?

Dit betekend volgens mij niet dat je niet een meer realtime rapportage van Homey kunt krijgen, maar de waardes vanuit Enphase worden via de api slechts 1x per 15 minuten doorgegeven. :sob:

Yep, of met een lokale api a 5 min… of met een slimme meter er tussen real time! Als je een slimme meter met switch doet kun je in de toekomst ze ook afschakelen als je moet ‘betalen’ voor terug leveren :smiling_face: