Zonneplan dynamisch energiecontract tarieven in Homey PRO?

Natuurlijk: Jouw energierekening met een dynamische energiecontract

Geeft bij vaste kosten: € 0,13165 voor energie belasting incl btw. Tel daar de €0,02 zonneplan handling fee per kWh bij op en dat geeft 0,15165.

3 Likes

Thanks dat is wat ik zocht voor de toekomst als er iets verander moet worden

Ik heb de app Power by de Hour gedownload.
Kan iemand mij helpen hoe ik de gegevens moet invullen om de juiste prijzen getoond te krijgen van Zonneplan.

1 Like

Omdat ik toch al aan t zoeken was naar ‘die ene post van mij’, ajb:

4 Likes

Bedankt. Het is gelukt

2 Likes

Heel nuttige deze hulp. Ik ben per 1-1-25 met Zonneplan Dynamisch gestart.
Kan het zijn dat het zijn dat de “Vaste Opslag” nu ~€0.142 is?
Met 0.1724 kom ik te hoog uit.
Maar ik vind nergens het passende bedrag terug.
BVD

Ik gebruik deze instellingen en de prijzen komen overeen met de Zonneplan app.

2 Likes

FYI voor 2025 zijn de prijzen licht aangepast, en is de markup per kWh iets lager, Danee & @Frans_Lux:

De uurprijs (rechts) komt zo weer overeen met de door ZP aangeleverde prijzen (links):

2 Likes

Peter, dank je. Hele snelle reactie. Klopt nu perfect. Nu kijken hoe ik mijn hybride verwarming ga beïnvloeden. Dynamisch contract en hybride verwarming zijn beide nieuw :slight_smile:

1 Like

Dank voor de zeer snelle reactie. Maar je hebt wellicht ook reactie van Peter gezien. €0.1428 klopt perfect bij mij.
(Meteen een hele nuttige eerste ervaring op dit forum)
Frans

Fantastisch! Iedereen dank voor alle info!
Ik worstel alleen nog met het goed berekenen van de gasprijs van zonneplan in PBTH app. Iemand suggesties hoe deze goed in PBTH in te voeren? Alvast hartelijk dank!

Vaste opslag gas ZP: 0,779573

1 Like

2 Likes

Super! Heel hartelijk dank! Ik ga morgen zien of hij nu klopt/dichtbij de zonneplan prijs zit. (Dit lijkt maar 1x per dag bijgewerkt te worden).
Nogmaals dank voor de snelle reactie en hulp!

Edit: Ahh, en met 2.5c per m3 opslag in ons geval gezien wij prijsplafond ingeschakeld hebben.

Om circa 19.00 uur vanavond wordt de gasprijs voor morgen bekend. De nieuwe gasprijs geldt vanaf 6.00 uur de volgende ochtend. Als je niks doet toont power by the hour vanaf 19.00 uur de verkeerde prijs als “prijs nu”

Ik schrijf de prijzen in een flow weg naar variabelen zodat ik op elk moment de juiste prijzen kan tonen in mijn dashboard

2 Likes

Dat gebruiken van variabelen doe ik ook Jan.

Zondag geldt de prijs van zaterdag.

Voor de stroom prijzen stap ik zelf langzaam over tot het doorschuiven van de uur prijzen i.p.v. de +0 tot +7 uur direct gebruiken.
Al 2x werd die data overdag naar één waarde vervangen.

Je leest de eerste keer 9 variable in, uur 0 t/m uur 8.
Bij een nieuw uur alles doorschuiven en uur 8 opnieuw inlezen uit de variable.

Omdat ik dat in een dashboard laat zien moest ik al veel zaken oplossen.
Van 23:00 naar 00:00 is al van ‘vandaag’ data naar die van ‘morgen’ overstappen.
Maar ook de uren kolom moest het na 23:00 weer van 00:00 af verder.
Dat is nu wel mooi meegenomen om te gebruiken.

Bij electriciteit gebruik ik geen variabelen. Elk uur lees ik de tarieven opnieuw in. Pbth schuift dan automatisch de tarieven door. Nooit een verschil met zonneplan.

Voor gas stap ik per 1 april overigens over naar een vast contract voor 2 jaar (1,24 per m³). De afgelopen 12 maanden zat de prijs tussen 1,20 en 1,48…

Ranney, als je je verzekert tegen hoge gasprijzen lijkt het verstandig om binnenkort over te stappen naar een vast contract voor gas. De verwachting is dat de gasprijs alleen maar zal stijgen. Ik zelf dacht dat het nu een gunstig moment zou kunnen zijn. Heb nu voor 2 jaar zekerheid tegen een relatief gunstig tarief.

Elektriciteit blijft variabel omdat ik ook de thuisbatterij heb.

Goed punt, dank voor dit advies!
Wij hebben vorig jaar besloten van een vast naar variabel te gaan. (wij hadden voor 5 jaar een extreem mooi tarief bij de vorige energieleverancier. Voor nu sinds 1,5 maand klant bij zonneplan. Wij gebruiken relatief weinig gas. (doen veel met warmtepomp). Twijfel dan ook of we over moeten stappen naar vast x jaar voor gas of dat we het ‘prijsplafond’ er af moeten halen en bij extremen meer met stroom moeten doen. Mijn verwachting is echter dat als het echt zo uit de hand loopt (geen vloeibaar gas meer over de oceaan of zo) dat zowel gas als electra qua prijzen de pan uit gaan.. Lastige tijd nu voor dit soort inschattignen.

Ik heb uitgebreide advanced flows in gebruik die continu kijken naar temp set points en berekenen of CV of AC verwarmen voordeliger is. Ik leg komende dagen de laatste hand op de aanvullende implementatie van de zonnewarmte/energie. Dan kan hij ook besluiten te wachten met opwarmen bij verwachtte zonnewarmte. Bij zon afwachten hoort natuurlijk ook screens open en verder neemt hij uiteraard de dynamische tarieven en de te verwachte zon opbrengst (zonnepanelen) mee. Leuk om zo te spelen met energieverbruik/besparingen.

Keuzes hangen idd af van persoonlijke omstandigheden. Ik gebruik tussen 600 en 900 m³ gas per jaar. Ik vind het zelf prettig om voor gas een vast tarief te hebben.

Ik heb relatief veel zonnepanelen en een thuisbattetij, dan is een dynamisch contract bij zonneplan voor mij voordelig.

1 Like