Zonnepanelen salderen wat heeft het me opgeleverd?

Hi,

Ik heb zonnepanelen met een omvormer van Solar Edge, en een P1 plugwise meter allebei gekoppeld aan Homey.
Nu wil ik per dag/maand/jaar mijn totale kWh weten wat ik heb terugeleverd (minus eigen verbruik dus) aan de energiemaatschappij, en dit dan x het saldeer tarief zodat ik weet wat het me uiteindelijk heeft opgeleverd.

Heeft iemand hier een goede flow voor?

Alvast bedankt!

Gr. Peter

Heb zelfgeen P1 maar een Homewizard. Ik ga er vanuit dat je ook alle meterstanden kunt uitlezen.
De flow is voor gasverbruik, maar het idee is hetzelfde.
Iedere dag om 23:59 bereken ik het gasverbruik per dag, maand en jaar. ‘Huidige stand’ - ‘Meterstand gisteren’.

Daarna zet ik dagelijks de huidige meterstand naar “Meterstand gisteren”
Op de laatste dag van de maand ook de huidige meterstand naar “Meterstand deze maand”
Als de laatste dag in Maart valt de huidige meterstand naar “Meterstand dit jaar” (mijn contractjaar loopt van april t/m maart)

Kijk ook eens naar de Power by the Hour app, erg handig.

2 Likes

Hi Wim,

Zou je misschien wat meer uitleg willen/kunnen geven over de logica en notificatie kaartjes die je gebruikt hebt?
Is voor mij namelijk nog niet helemaal duidelijk.

Met vriendelijke groet,
Peter

Er zaten best wel veel ‘typos’ in de originele schermprint. Hierbij de gecorrigeerde.


Overigens loopt het contractjaar in werkelijkheid van 23 december

Per dag/mnd/ jaar heb ik twee variabelen aangemaakt. De meterstand en het verbruik.
De meterstanden van begin dit jaar en deze maand heb ik vorige week handmatig berekend en ingevuld. Dat zou vanaf nu vanzelf moeten gaan.

1 Like

Hoi, beetje off-topic vraag van een newbee: is er ook de mogelijkheid flows te delen met andere gebruikers. Ik zie veel enthousiaste voorbeelden van flow zoals deze. Als ik deze als newbee zou kunnen importeren heb ik een startpunt om te teaeken en m’n leercurve minder stijl te maken. Kan dit? Is daar een aparte rubriek voor?

miepmodus:
Zelf flows (na)bouwen is het meest leerzaam, en je wordt er steeds handiger en sneller in.
/miepmodus

Maar het antwoord is ja, dat kan met advanced flows;
De ‘aanbieder’ dient dan ook de flow te willen exporteren natuurlijk:

Standaard flows
Kan enkel gedeeld worden, niet importeerbaar: