Zonnepanelen uitlezen via powerplug

Hallo allemaal,

ik ben een beetje aan het testen met Zonnepanelen, en ik heb een m215 enphase microcontroller er tussen.
Nu heb ik maar 2 panelen en lever ik terug via het stopcontact. ik heb geen Envoy of iets erbij daarin kan ik geen status zien.
Wat ik heb gedaan ik heb een aan/uit schakelaar gepakt die ook stroom kan meten daarin aangeven dat die op zonnepanelen zit.
Nu zie ik dan ook netjes -x watt staan wat de panelen opleveren. Ik was nieuwsgierig of er meer zijn die zo aan het testen zijn en zo de meeting doen.

Maar vooral kan ik bijvoorbeeld een flow maken van dagelijks wattage,

  • opgeleverd totaal per dag.
  • piek wattage per dag.
  • opgeleverd totaal per week.

Ik merk gewoon dat ik best wel slecht in z’n flow maken ben :wink:

voorbeeld hoe ik het zie:

en met een rapport:

Alvast bedankt voor de tips en hulp,

mvg
Andre

Haha. Ja ik meet ook met een stekker (oude zigbee Plugwise circles). Voor alle data die je wilt verzamelen heb ik een app gemaakt zodat je niet moeilijk hoeft te doen met flows etc.

2 Likes

Die heb ik idd al actief staan, maar heel eerlijk ik kom er niet uit :frowning:
Ik heb geen idee hoe het werkt of kan toevoegen, totaal noob ik weet het maar ik heb echt geen idee.

zou je mij op weg willen/kunnen helpen aub?

Sure. Op de bovenstaande forumlink kun je al heel veel ervaringen lezen en vragen stellen (wel in het Engels).

Maar eigenlijk is het meestal plug-and-play. Nadat je PBTH hebt geinstalleerd voeg je een PBTH Power Summarizer toe en selecteer je je zonnepaneel meter. Klaar! De rest gaat vanzelf :partying_face:

ik heb hem al enkele maanden idd, maar zag even geen logica.

ik heb dan ook:
image

Als ik daarop klik heb ik:

ik zie zo niet waar ik iets kan toevoegen eerlijk gezegd. (Sorry)

mvg
Andre

Omdat het niet de goede app is :wink:

Je moet Power BY The Hour hebben: Power by the Hour App voor Homey | Homey

sorry dat ik zo laat reageer, maar ik heb alle meldingen van dit forum uitstaan.
*Om 1 of andere reden krijg ik van elk nieuw bericht die aangemaakt wordt + reacties een e-mail waar ik dit niet kon vinden hoe ik dit uit kon zetten. en heb ik alles uitgezet (geen meldingen meer). *
Ik kreeg 20 tot 50 mailtjes per dag namelijk :frowning:

Maar oke de APP als ik deze selecteer heb ik de keuzes:


Dan zie ik er maar enkel stroom aansluitingen die ik heb, ik mis er een flink aantal waarna ik nergens iets kan toevoegen of instellen?
Wat doe ik verkeerd?

mvg
Andre

Ik weet niet welke app je gebruikt om het zonnepaneel te meten. Maar je screenshot suggereert dat die app zowel vermogen (watt) als energie (kWh) heeft. Als de app ontwikkelaar de standaard Homey capabilities heeft gebruikt (measure_power en meter_power) zou PBTH hem in de lijst moeten laten zien.

Dus : app ontwikkelaar vragen om zijn/haar app code aan te passen
Of: gebruik VIRTUAL_METER en stuur iedere x seconden de kWh waarde naar PBTH via een flow.