Ik ben sinds kort bezig om een flow te maken waarop ik met de komende saldering einde iets kan.
Wat ik graag wil is dat ik een flow kan maken welke kijkt naar de opbrengst van mijn zonnepanelen.
Dit getal afzet tegen mijn verbruikt en met het resultaat kan besluiten of ik mijn panelen uitzet of aan houd.
Ik heb een enphase systeem Envoy standaard systeem
Idealiter zou een Envoy metered de oplossing kunnen zijn maar deze heb ik dus niet.
In mijn flow kan ik vanuit mijn enphase een meting doen van groter of kleiner dan.
Wat ik niet kan vinden is de meting van het verbruik.
Hoewel de Homey Energie dongle wel mijn verbruik in totaal aangeeft kan ik dit getal niet in mijn flow opnemen.
Zie ik iets over het hoofd of hebben jullie daar andere ideeën over?
HomeWizard P1 meter, kost niet zoveel, geeft je mooie inzichten en past feilloos in Homey. Of natuurlijk de Homey Energy Dongle. Zo kun je in elk geval bepalen of je teruglevert, en dan zou je de panelen kunnen dimmen.
Ik zou eerst eens kijken hoe je de panelen uitzet, of nog beter hoe je het vermogen zodanig terugschroeft dat je precies voorziet in je eigen stroombehoefte voorziet. Voor zover ik discussies begrepen heb, heb je daar de metered versie voor nodig (omdat anders de desbetreffende commando’s niet vrijgegeven worden oid).
Om redelijk vlot te kunnen reageren op verbruik en opwek heb je een metered versie nodig. Bij mij reageerd hij rond de 20 seconden, wat ik getest heb.
Een niet metered versie reageerd soms na een half uur of een uur, wat ik heb gelezen.
Er zijn diverse Energie Management System apps voor Homey.
Zoek eens op EMS, dat kom je bijvoorbeeld Homey EMS, Ultimate EMS en HomeFlux EMS tegen die precies doen waar jij naar op zoek bent en alle valkuilen die je tegen gaat komen als je dit zelf met flows gaat maken al gevuld hebben.