Zigbee traag - op zoek naar oplossingen

Hi all,

Ik merk dat ik mijn zigbee lampen te traag aan- en uit vind schakelen. Soms duurt het wel 2 - 3 sec. voordat mijn bewegingssensor de lampen aan zet. Ik ben op zoek naar oplossingen om dat te versnellen. Ik bezit een Homey Pro Early 2019 op v 7.2.1.

Ik gebruik twee Zigbee coördinators in huis:

  • De Homey: ik heb verschillende lampen van HUE en Innr direct gekoppeld met de Hue Without Bridge App. Daarnaast heb ik een HUE indoor bewegingssensor en 2 HUE Dimming Switches direct gekoppeld. Daarnaast zijn er nog wat lossen routers gekoppeld: 2 stopcontacten van de Lidl en 1 stopcontact van Ikea.
  • De Hue Bridge: een HUE Outdoor bewegingssensor en HUE Lamp (die ik meestal uit heb geschakeld van de stroom; en zodat die niet iedere keer mijn Homey zigbee mesh overhoop gooit), een HUE GO en 2 HUE Wall Switches heb ik aan mijn Hue Bridge gekoppeld.

Wat heb ik al gedaan?

  • Ik heb mijn 2.4 Ghz Wifi op kanaal 1 gezet, mijn Homey Zigbee kanaal is 20 en heb die van de HUE Bridge op 25 gezet.
  • Ik weet dat de HUE Wall Switches via de HUE Bridge vertraging hebben van max. 5 sec vanwege het pollen. Ik hoop dat deze snel aan de HUE Without Bridge app kunnen worden toegevoegd zodat ik niet afhankelijk ben van de HUE Bridge.
  • Ik heb afgelopen week mijn Ikea Bridge er tussenuit gehaald (vanwege de updates voor de apparaten heb ik die laten zitten) maar dat leverde niet meer snelheid op.
  • De gemiddelde load op mijn systeem de afgelopen 30 dagen is ca. 0.3 en gemiddeld ram verbruik is 120 MB.

Ik vind het langzaam aan irritant worden dat de lampen zo traag reageren en omdat het mijn vriendin ook enorm frustreert (“jij en je stomme lampen” haha) overweeg ik daarom over te stappen naar een andere oplossing voor Zigbee. Bijvoorbeeld alles overzetten op de HUE Bridge of aan de slag met DeConz. Alleen ik kijk ENORM op tegen het overzetten van alle apparaten en flows.

Wat kan ik nog doen om mijn Zigbee apparaten sneller op elkaar te laten reageren?

Waar zit precies de vertraging? Tussen de bewegingssensor en Homey of tussen Homey en de lampen? En hoeveel lampen schakel je in één flow? Als dat meerdere lampen zijn, heb je al geprobeerd of het beter werkt met maar één lamp?

Ik weet niet precies waar de vertraging zit. Hoe kan ik daar achter komen? De flow die ik inschakel Ik schakel twee INNR spotjes in met de bewegingssensor. Ik zal het eens proberen met één spotje. Dit is de flow die ik inschakel:

ALS beweging DAN maak een notificatie op de tijdlijn aan

En dan kijken of die notificatie meteen verschijnt, of met een vertraging. Indien dat laatste dat zit het probleem (mede) in de communicatie tussen de sensor en Homey.

Een andere:

ALS deze flow is gestart DAN doe de lichten aan

En die flow met de test-knop starten. Als de lichten niet meteen aan gaan, maar met een vertraging, dan zit het probleem dus (mede) daar.

Hi Robert, ik heb beiden bovenstaande ideeën geprobeerd. Een notificatie verschijnt vrijwel direct. En as ik er één lamp mee aan staat die ook snel aan (lijkt 1 sec. vertraging in te zitten).

Zou er vertraging kunnen ontstaan omdat ik de < group > app gebruik? Of zou het kunnen komen omdat ik een logica-berekening uitvoer? Ik heb niet het idee dat mijn flow complex is. Maar ik neem aan dat een complexe flow al gemakkelijk vertraging oplevert voor een Homey, toch? (excuus, ik ben niet zo techie).

Of ben ik te veeleisend? Is Zigbee van zichzelf al traag een protocol? Of is de Homey traag met Zigbee?

Dat kun je allemaal op vergelijkbare wijze uittesten.

Ik lees hier even mee. De geboden hulp is top dus kan maar weinig inhoudelijke toevoegen, maar wilde toch even een compliment geven voor je eerste post. Fijn om te lezen wat er al geprobeerd is een een duidelijk beeld van de config een probleemstelling.

1 Like