Zigbee netwerk fouten (Apparaten gaan vanzelf aan!) HELP

Goedemorgen Allen,

Ik heb een tijdje geleden mijn homey volledig moeten herstellen naar fabrieksinstellingen, omdat er een fout was ontstaan door een Aqara H1. Alleen sinds ik mijn netwerk volledig opnieuw heb opgebouwd heb ik weer het volgende probleem en wellicht hebben jullie een idee of richting waar ik moet zoeken.

Ik heb op dit moment 2 Aqara T1 single switch module with neutral in het plafond zitten van de kinderkamers en ik heb nog een smartplug van Aqara met Kwh meting. Sinds 1 week worden deze apparaten op diverse momenten van de dag ineens allemaal aangezet en dan na een aantal seconde later weer uitgezet. Allemaal tegelijk en niet op een vast tijd stip. Ik had hier voorheen nooit last van en nu heb ik het idee dat sinds ik mijn fabrieksreset heb gedaan dat mijn homey zijn zigbee netwerk is gaan opbouwen in een ander kanaal. Nu weet ik niet of Homey voorheen in een ander kanaal heeft gezeten.

Mijn zigbee netwerk zit in Channel 19 en dat zit weer in de range van het wifi kanaal 6 en 11.

Nu heb ik een scan gedaan met WIFI Analyzer en heb ik het volgende gezien.


*Paars is mijn WiFi netwerk

Als ik het internet moet geloven is een van de beste kanalen voor je zigbeenetwerk kanaal 11, 15, 20 of 25, alleen lukt het mij niet om via developer mijn zigbee kanaal te wijzigen.

Heeft iemand soortgelijke problemen gehad, zo ja hoe los je dit op?
Zit ik in de goede richting te zoeken?
Hoe wijzig ik mijn zigbee kanaal?
Is het wijzigen van mijn wifi kanaal de oplossing? of heb ik last van de buren?
Wordt het zigbee kanaal van mijn homey gewijzigd als ik een netwerk reset doe?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Hallo Nick,

Zigbee apparaten gaan nooit ‘vanzelf’ aan, dat kan hooguit gebeuren wanneer de netspanning even weggevallen is (en het apparaat zo is ingesteld).

Waar ik meteen aan moest denken, en wat precies aan jouw beschrijving voldoet:
Heb jij, of nabije buren, toevallig een Ikea Tradfri zigbee afstandsbediening of -drukknop in gebruik? Deze kunnen namelijk, out-of-the-box, Aqara apparaten rechtstreeks aansturen, zonder tussenkomst van Homey dus:
https://community.homey.app/t/ikea-tradfri-remote-opent-aqara-gordijnen/56893

.

Onderstaande staat los van ‘het issue’, en is nu niet aan de orde mijns insziens, maar ik wil er wel even wat antwoorden op geven:

Zolang jouw wifi kanaal op 11 is vastgezet(!), lekker zo laten staan. Daar zit zigbee kanaal 19 netjes naast.
Het groene wifi signaal kan er wel op storen, maar is een stuk zwakker en heeft ws. niet echt veel invloed.

.

Dat is alleen waar als je wifi kanaal op 1, 6 of 11 staat. Het gaan namelijk om de afstemming, zoals in je voorbeeldgrafiek is te zien.

Via https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee
Maar weet niet zeker of het met de Pro 2023 mogelijk is.

Als je het zigbee kanaal niet kan / wil wijzigen, dan is dat het alternatief ja. Al kom je wifi in jouw geval dan in hetzelfde gebied als de buren. Niet aan te raden dus.
De wifi van de nabije buren kán storen op je zigbee, zeker als hun kanaal op ‘auto’ staat. Maar omdat het signaal meestal een stuk zwakker is, is de impact ook een stuk lager.

Niet per sé, maar als je eerst je wifi kanaal vastzet, op bijv. kanaal 11, en daarna een zigbee reset uitvoert, dan zoekt Homey zelf een rustig kanaal op.

.

Ik zou niet weten hoe een zigbee apparaat ervoor kan zorgen dat je Homey naar fabrieksinstellingen moet resetten. Is je dat aangeraden, of was dat je eigen oplossing? Is absoluut niet lullig bedoeld of iets, ben even benieuwd hoe die ‘oplossing’ is ontstaan.

Als dit het geval is. Ik weet natuurlijk niet wie dat is en is er een manier om te zorgen dat ik hier geen last van heb, zonder dat ik tegen mijn buren moet zeggen dat zij hun apparaat niet meer mogen gebruiken haha. Kan ik dit op een andere manier oplossen…

Ik heb de Homey Pro 2016, weet niet of dat uit maakt?

Een dochter van een vriend van mij had zo vaak achter elkaar op de H1 gedrukt dat ik ineens een melding kreeg dat een zigbee apparaat het netwerk had verlaten. Het bleek toen te gaan om mijn T1, echter lukt het niet meer om deze opnieuw te verbinden. Nadat ik het apparaat had verwijderd en opnieuw wilde toevoegen kreeg ik steeds fout meldingen. Ik dacht het het toen aan de T1 laf en heb toen een nieuwe T1 besteld. Maar het maakt vervolgens niet uit welke T1 ik aan het netwerk probeerde toe te voegen, Homey bleef zeggen dat het apparaat al toegevoegd was aan het netwerk en kreeg daarna een Error. Het lukt vervolgens ook niet meer om andere apparaten of App te koppelen of te downloaden.
Dit lukte ook niet nadat ik Homey in Recovery modus had gezet.

Nadat ik helemaal terug naar fabrieksinstellingen ben gegaan kon ik weer dingen toevoegen en werkte het weer naar behoren. Alleen toen begon het volgende.

Alles werkte gewoon zoals het bedoeld was, tot dat mijn zoontje weer de draadloze H1 gebruikte en dus niet alleen de T1 in zijn kamer aanzette maar ook die van mijn dochter en ook de aqara smartplug. Ik heb ondertussen nu de H1 van mij zoon en dochter uit het netwerk verwijderd en heb nu zelfs de bewegingsensoren van lidl uit het netwerk verwijderd en nog steeds schakelde vanochtend de verlichting kort aan en na een paar seconde weer uit.

Wat kan ik nou doen om dit op te lossen zonder dat ik andere mensen hiermee lastig moet vallen.

Testen en uitsluiten waaraan het kan liggen. Als je denkt dat het door je Homey komt, zet die dan eens uit en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet. Denk je dat het aan een afstandsbediening ligt, haal de batterij uit de afstandsbediening. Denk je dat het komt omdat Zigbee apparaten in een groep zitten, verwijder de groep.
Overigens is de kans dat een WiFi storing toevallig op een “aan” commando lijkt is nul komma nul.

En misschien hebben de buren last van jou, dus praten kan geen kwaad.

Klik op de link, en je ziet het vanzelf.
(Maar okee, ja, met de Pro’s t/m 2019 kun je het zigbee kanaal wijzigen)

Waar lees je dat? Wordt m.i. nergens beweerd :wink:

Omdat @Nick_F als eerste zijn Zigbee netwerk en WiFi network in verschillende kanalen probeert te laten werken. Kennelijk omdat hij dacht dat daarmee het probleem opgelost zou kunnen worden.