Ikea Tradfri Remote opent Aqara gordijnen

Recentelijk heb ik voor mijn huis een Aqara gordijn systeem aangeschaft en deze aan Homey gekoppeld.
We hadden al reeds een aantal Ikea tradfri lampen en remotes in huis maar deze worden sporadisch gebruikt.
Recentelijk wilden we deze wat meer gebruiken en ik kwam, tot mijn verbazing, er achter dat bij het aan/uit signaal van de draadloze dimmer als de afstandsbediening de Aqara gordijnen aansturen.

Ik heb op dit forum al een eerder topic uit 2017 gevonden maar hier lijkt geen oplossing geboden: Ikea trådfri remote opent aqara gordijnen

Na wat zoeken blijkt dus dat de Aqara gordijnen een “globaal” aan/uit signaal kunnen opvangen om de gordijnen aan te sturen. Alles behalve ideaal. Maar het zou wel prettig zijn als dit aangepast kan worden op een of andere manier.

In HomeAssistant schijnt een optie te zitten waar dit aangepast kan worden zodat dit specifieke signaal geblokt wordt door de Aqara gordijnmotor zonder dit verder het apparaat van het Zigbee netwerk af te gooien. Echter, ik weet niet of dit mogelijk is in Homey daar mijn kennis hiervoor te beperkt is.

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, wat was de oplossing?
(Ik ben in het bezit van een Homey V1. Niet de pro)

Alvast bedankt voor jullie begrip en moeite.

(edit: aanvullende info)
De aansturings ring van de Tradfri afstandsbediening stuurt de Aqara motor NIET aan. Deze kan dus wel geconfigureerd worden voor acties of flows vanuit Homey zonder het sluiten/openen van de gordijnen te triggeren.

wellicht kan @TedTolboom hier op antwoorden?

Ik weet dat sommige afstandsbedieningen soms zelf connecties maken met andere zigbee devices in hetzelfde netwerk; specifiek met het onOff cluster van een device. Dit kan ik niet beinvloeden vanuit de Aqara curtain driver / app, maar zou juist vanuit de Ikea app beinvloed moeten worden.

Wanneer dit nog steeds het probleem is; de aanvullende info maakt de probleemstelling niet veel duidelijker.

Zou je een link kunnen delen naar waar deze optie genoemd wordt?

Dank je wel voor je reply.
De afstandsbediening in kwestie betreft deze: TRÅDFRI Afstandsbediening - IKEA
De “buitenste” 4 knoppen zijn toe te wijzen in Homey en kunnen gebruikt worden zonder dat de Aqara motor hier op reageert. Zodra de binnenste knop ingedrukt wordt echter wordt er een signaal ook opgevangen door de Aqara motor.

De betreffende link welke ik naar refereer is de volgende:

Ook heb ik het volgende op GitHub gevonden maar dat gaat mijn pet totaal te boven:

In beide gevallen is dit een aanpassing die aan de driver van de Ikea remote gedaan zou moeten worden.
Ik heb deze info al aan Athom doorgegeven.

Ik zou dit specifieke geval, dit gedrag kunnen afvangen in de Aqara app / drivers, maar dat is geen garantie dat het geen probleem gaat zijn met andere Zigbee apparaten.

Ik kan me voorstellen dat je niet een generiek probleem wil creëren voor een specifiek geval.
Dank je wel dat je de moeite hebt genomen!
Voor nu is de workaround om niet direct de aan/uit knoppen van de Ikea afstandsbedieningen te gebruiken maar om deze aan te sturen met de secundaire knoppen. Niet ideaal maar het werkt! :smiley:

De link waar je in het begin naar refereerde was van mij en is niet van 2017 maar van afgelopen oktober. Maar dat ter zijde :slight_smile:
Heb dit probleem voorgelegd aan athom en dit was hun reactie:
Erik (Athom)

Nov 1, 2021, 17:12 GMT+1

HI Michael,

Bedankt voor je reactie.

In dat geval kunnen we er helaas niet veel aan doen.

Het betekent dat de signalen met elkaar communiceren op apparaat niveau.

Hier kunnen wij helaas niets aan doen.

Je kunt dit nog wel aangeven bij zowel Ikea als Aqara want ik ga er vanuit dat beide het niet fijn vinden dat deze apparaten op elkaar reageren.

Ik ga er vanuit dat je vraag hiermee is beantwoord, daarom sluit ik nu je ticket. Mocht je aanvullende support nodig hebben kun je je ticket heropenen door te antwoorden op deze email.

Ik wens je een fijne dag en veel plezier met Homey!

Met vriendelijke groet,

Best Regards,

Erik

Heb hier verder geen actie meer op ondernomen en het probleem is er helaas nog steeds.

Groet Michael

Excuses voor de verkeerde datum. Geen idee hoe dat kwam.
Jammer om te horen dat het probleem nog steeds dus niet is aangepakt en blijkbaar ook niet kan worden aangepakt door Athom. Dit beperkt het gebruik van de Ikea Tradfri afstandsbedieningen aanzienlijk.

Wel is de workaround natuurlijk mogelijk. We kunnen op de ronde afstandsbediening de buitenste ring gebruiken. Uit ervaring kan ik je melden dat dit werkt.

Ik vraag me af of dit een specifiek Ikea probleem is, of dat andere afstandsbedieningen zoals die van Philips Hue, welke op Zigbee werken, hetzelfde probleem hebben.

Een andere optie zou zijn om misschien gewoon voor afstandsbediening over te stappen van Zigbee naar Z-wave zoals de NodOn Z-Wave soft remote.

Hoe dan ook dank je wel voor je reactie en uitleg.