Aqara Smart Plug zomaar aan

Gekke vraag, misschien dat iemand hier ook al eens tegen aan gelopen is. Voorheen had ik mijn aqara smart plug aangesloten via de aqara app en met een aqara hub. Nu heb ik een Homey Pro, net gekocht, en ik heb de aqara smart plug aangesloten op mijn Homey Pro, dus niet meer via mijn aqara hub.

En nu komt het vreemde, de aqara smart plug reageert toch zomaar op iets, maar wat, geen idee? Hij is uit de aqara app, uit de aqara hub en alleen in de Homey Pro aangesloten. Hoe kan het dan dat deze toch zomaar aan en/of uit gaat?

Is er misschien een handeling die ik moet doen om te wissen? Ik heb ze, volgens mij volledig gewist. Vreemde is wel, ik verwijder hem uit de aqara hub en dan installeer ik hem op de Homey Pro. Gek genoeg, als ik hem terug zet in de aqara hub, dan leest die hem alsnog en weet die ook hoe ik hem had geïnstalleerd in de aqara app, voor ik de aqara smart plug heb verwijderd.

Iemand misschien een idee wat ik moet doen?

Heb je toevallig IKEA afstandbedieningen in huis?

1 Like

Ja, die heb ik toevallig wel in huis :slight_smile:
Oh jee, wat moet ik doen om te voorkomen dat er wat aan gaat?

Ik heb net even een test gedaan met een Ikea schakelaar en ja hoor, de Aqara Smart Plug ging aan. Terwijl ik dat zo niet heb ingeschakeld. Hmm, vreemd zeg!

Maar wat moet ik daar nu aan doen? :slight_smile: (weggooien) LOL

Jaa als je die te dichtbij koppelt dan koppelt die ook met de Aqara plug.
Gok de aqara plug ff opnieuw instellen.

Is voor mij alweer even geleden dat ik dat had.

1 Like

Die aqara plug heb ik al een aantal keren opnieuw ingesteld. Zou je haast denken dat dit niet de oplossing is. Hmm, te dichtbij koppelen, ik zal eens kijken wanneer ik de Ikea een heel eind weg leg (of in een doosje) dat het dan lukt. Hou je op de hoogte :slight_smile:

In ieder geval heel erg bedankt @Maurits
Ik moest eerst de Ikea knop eruit halen, verwijderen. Daarna de Aqara Smart Plug eruit halen, verwijderen. Eerst de Aqara Smart Plug weer opnieuw geïnstalleerd, Ikea knop niet in de buurt (in een ijzeren blikje, weet niet of het helpt hoor, maar heb het gedaan). Toen aqara smart plug weer uit stroom gehaald, die in het blikje en toen de Ikea knop geïnstalleerd.

Daarna de ikea knop weer flows gegeven, aqara smart plug erin gedaan en hop, geen enkel probleem meer. Je bent echt mijn reddende engel. Ik begon er zo moedeloos en ziek van te raken. Alles al gedaan en niets lukte. Maar nu, het is verholpen.

Dank je wel!

2 Likes

Hi @Maurits
Na een aantal dagen (5 in totaal) gaat toch weer mijn aqara smart plug aan/uit als ik mijn Ikea afstandsbediening knop gebruik. Jammer, en ik snap er helemaal niets van. Toch wel vreemd dat die zomaar opeens weer een reactie geeft op mijn Ikea spul.

Ik heb nu maar een aqara afstandsbediening knop gekocht met de hoop dat er nu geen problemen opleveren. We zullen het zien. Dacht je toch even op de hoogte te brengen.

Same shit hier…

Aantal Aqara Smart Plug aanwezig voor stroom monitoren, en sinds kort nu ook de IKEA TradFri smart LED lampen, en de StyBar remote controller. Na wat mooie flows gemaakt te hebben bleek het allemaal lekker te werken…totdat…

… spontaan enkele Aqara smart plug uit en aan gingen. In de Homey app kan ik in de log zien “Uitgezet… minuten geleden door Aqara”.

Na veel snuffelen bleek deze dus te worden geschakeld door een handeling van de Ikea StyBar controller. De LED lampen had ik al wat langer, en daar geen problemen mee gehad. Het is dus de schakelaar die iets “doet”.

Hoe kan een schakelaar van het merk IKEA nu ongehoord een Aqara schakelaar aan en uit zetten. Het lijkt ook niet in de Homey te zitten, want ik had van één schakelaar de optie “Altijd Aan” gezet, en ook die ging toch uit.

1 Like

De Styrbar stuurt (in standaard configuratie) opdrachten naar een vaste Zigbee groep, en de Aqara schakelaar (in standaard configuratie) luistert toevallig naar diezelfde groep. Minstens één van de twee apparaten moet dus uit die groep gegooid worden, wat helaas niet mogelijk is met Homey.

Dan is het denk ik tijd voor Homey makers om hier wel iets aan te kunnen doen. Want het is echt super onhandig. Ik heb juist een Homey Pro gekocht omdat ik verschillende merken heb en graag in 1 app wil gebruiken. Dat is nu niet mogelijk omdat het door elkaar heen loopt. Nu heb ik nog Homekit er bij voor een aantal dingen om te schakelen. Best jammer, als je het mij vraagt.

Uiteraard ben ik wel erg tevreden met Homey, zeker met de app’s die je er bij kan gebruiken. Super handig en je leert nog eens wat. Alleen had ik wel graag al mijn domotica erop aangesloten, wat nu dan niet kan :frowning:

Waarom?

Ook… Waarom?

Ik begin wel het hele zigbee verhaal een beetje krakkemikkig te vinden. Het systeem is bedacht door een aantal slimme koppen, maar in de praktijk zijn er altijd onlogische problemen aanwezig. En het grootste probleem is dat iedereen elkaar aanwijst.

Ik hou mijn hart vast voor Matter.

Is Z-Wave dan een betere oplossing omdat dit meer gecertificeerd is?

Want dat is binnen de “walled garden” van beide fabrikanten wel handig. Het probleem ontstaat als je dit soort apparaten gaat combineren op een ander platform.

Echt onlogisch is het in dit geval niet, en de Zigbee hubs van de fabrikanten kunnen hier goed mee omgaan.

Zodra je die devices echter samenvoegt in een Zigbee netwerk dat anders werkt kun je problemen krijgen. Nu hebben de meeste Zigbee implementaties hier wel oplossingen voor, maar Homey is wat dat betreft nogal beperkt (volgens mij is het niet mogelijk om binnen een Homey app een apparaat uit een groep te verwijderen).

Z-Wave werkt gewoon anders, daar moet je VZIW expliciet “associations” aanmaken als je apparaten aan elkaar wilt koppelen.

1 Like

Ik had het gister ook ineens weer, met een nieuwe snelkoppelknop van Ikea…
Zag ineens de koelkast uit staan :sweat_smile:

Dus ik koppel die dingen nog alleen op zolder in het netwerk waar geen Aqara plugs in de buurt zitten.

Ik zou daar toch mee oppassen. Zigbee komt toch een eind ver, en het viel mij op dat deze problemen meer aanwezig waren toen de schakelaars en de smart plugs ver van elkaar zaten.

Toch zonde als de koelkast een nachtje uit staat.

Ik hoor het al. Jij bent één van die slimme koppen. :slight_smile:

Maar zou het helpen om een Aqara hub, of een Ikea hub te kopen, en de firmware of instellingen te wijzigen voor je deze ontkoppeld, en weer koppelt aan Homey?

Zijn deze “groepen” programmeerbaar of verwijderbaar vanaf de originele hub?

En ik neem aan dat Home Assistant hier ook tegenaan zal lopen, toch?

Dat is wat sommige mensen inderdaad doen: toch een hub van de fabrikant kopen zodat ze op die manier de firmware van hun devices kunnen updaten. Je moet dan het apparaat ontkoppelen van Homey, dan koppelen met de hub van de fabrikant, firmware updaten, ontkoppel en weer koppelen met Homey en eventuele flows die afhankelijk waren van het apparaat opnieuw instellen (want die gaat kapot zodra je een apparaat ontkoppelt).

Je moet wel voor elke verschillende fabrikant hun eigen hub kopen dan.

Ja en nee. Zowel Home Assistant als andere Zigbee implementaties (zigbee2mqtt, deCONZ) hebben de mogelijkheid om firmware te updaten. Voorwaarde is wel dat die firmware beschikbaar gemaakt wordt door de fabrikant (wat in ieder geval bij Aqara en IKEA het geval is).

1 Like

Als je de instellingen verandert, met name de ZigBee groep, blijft die dan gehandhaaft als je opnieuw paired? Of gaan die dan weer naar de fabrieksinstellingen?

Dat laatste.

Dat zal wel, maar als je opnieuw gaat pairen, zijn de instellingen weer terug.
Dat gaat dus niet lukken. Helaas bestaat er geen raw command voor Zigbee devices in de developers tool. Wel voor Z-wave.

Hier hetzelfde issue met de Aqara pluggen. Die reageren ook hier ook zonder dat je het wil op de Hue draadloze dimmers! En op de Ikea ronde Sonos afstandsbedieningen. Ik heb de Aqara pluggen teruggestuurd en nu heb ik merkloze pluggen op zigbee 3.0 via Amazon gekocht. Sindsdien nooit meer problemen gehad.