De laatste weken/dag zit ik te klooien met mijn zigbee. Met de zigbee apparaten van Hue totaal geen problemen. Maar met die van aqara en ikea wel. Elke dag zijn wel apparaten niet bereikbaar. Erg vervelend.
Mijn opstelling:
heb een TP link deco netwerk waarvan ik het kanaal niet kan wijzigen.
Het zigbee kanaal van de homey staat op 20. Is dit de meest aan te bevelen?
10 apparaten die via de aqara app,
5 apparaten via de ikea app,
19 lampen via hue.
Is er een goede work around om zigbee stabiel te krijgen?
Heeft het zin om een PH23 te kopen, is dan mijn probleem opgelost?
Zonder te weten wat je deco kanaal is weet je ook niet wat een aan te bevelen Zigbee kanaal is.
Ook de wifi van buren kan roet in het eten gooien maar (zoals ook te zien op het bijgevoegde plaatje) zou 20 een vrij kanaal moeten zijn.
Ik gebruikte in het verleden een gratis app op Android om alle 2.4ghz wifi kanalen te scannen in en rond het huis zodat ik mijn kanalen daarop kon aanpassen.
Afhankelijk van je deco model kan je volgens mij wel zien welk kanaal je set nu gebruikt.
Anyhow, hier meer info en een overzichts foto van de kanalen;
Ikzelf heb 2 Zigbee netwerken in huis lopen waarvan 1 op Homey 2018 met alleen maar endpoints (deurmelders etc. op batterij) en heb nergens last van maar het is wel bekend dat de Zigbee implementatie van Athom/Homey niet geweldig is en misschien moet je ff het forum afspeuren of het met de 2023 versie “beter is”…
Die matchen inderdaad ook niet, in combinatie Homey zigbee dan (ze gaan prima samen met zigbee2mqtt bijvoorbeeld).
Ik zou overwegen om een keuze te maken tussen die twee merken, of zelfs je zigbee naar zigbee2mqtt verhuizen.